Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Advertisements

Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Dataindsamling og kildebearbejdning
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Pligtetik.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
TERM modellen Introduktion til øvelse
Kvantitative metoder
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteori & metode
AT8 3a 2010.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Validitet og reliabilitet
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Biologi i AT.
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
SKABELON.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Videnskabeligt projekt
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Analyseniveau og afgrænsning
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Videregående kvalitative metoder
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Synopsen skal indeholde
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG Udarbejdet af: Esben Nedenskov Petersen og Caroline Schaffalitzky de Muckadell, Filosofi, Syddansk Universitet

Videnskabsteoretisk køreplan 1. Hvilket spørgsmål? Tjekliste 4. Hvad kan gå galt? 3. Hvorfor gøre det sådan? 2. Hvordan gå til det? Justeret version af model udarbejdet af: Esben Nedenskov Petersen og Caroline Schaffalitzky de Muckadell, Filosofi, Syddansk Universitet

Giv en formulering af det spørgsmål, som du vil arbejde med 1. Hvilket spørgsmål? Giv en formulering af det spørgsmål, som du vil arbejde med Sørg for at formuleringen er: klar og præcis overkommelig eksplicit og udtrykkeligt viser, hvad du har tænkt dig at undersøge gør det klart omtrent hvilke slags besvarelser, der er mulige

2. Hvordan gå til det? Hvilke metoder har du valgt, og hvordan skal de bruges ? Eksperiment Observation Empiriske metoder (dvs. fremstilling af egne data) Interview og spørgeskema Konkrete metoder Analyse af tekst, kilder o.l. Indhentning af teoretisk viden Teoretiske metoder (dvs. spekulative overvejelser samt brug af andres data) Vurdering, begrebsanalyse o.l. Udredning (deduktion fra teori til eksempel) Matematisk modellering

Altså: Abstrakte overvejelser om metode! 3. Hvorfor gøre det sådan? Giv en forklaring på hvorfor de valgte metoder kan bruges til at besvare dit spørgsmål Altså: Abstrakte overvejelser om metode! Første skridt: Hvilken slags undersøgelse? Teseafprøvning (hypotetisk-deduktiv metode) Fortolkning af meningssammenhæng (hermeutiske metoder) Deskriptiv kortlægning (af kvalitative og kvantitative data) Forklarende kortlægning (af årsagssammenhænge, strukturer o.l) Vurdering (fx af et etisk eller hypotetisk forhold) → Hvad er det du vil i opgaven? Og hvad kan din metode?

3. Hvorfor gøre det sådan? (fortsat) Giv en forklaring på hvorfor de valgte metoder kan bruges til at besvare dit spørgsmål → Hvad kan din metode? Deskriptiv kortlægning Teseafprøvning Eksperiment Deskriptiv kortlægning Observation Empiriske metoder Teseafprøvning Deskriptiv kortlægning Interview/spørgeskema Teseafprøvning Deskriptiv kortlægning Analyse af tekst ell. lign Fortolkning af meningssammenhæng

3. Hvorfor gøre det sådan? (fortsat) Giv en forklaring på hvorfor de valgte metoder kan bruges til at besvare dit spørgsmål → Hvad kan din metode? Deskriptiv kortlægning Indhentning af viden Forklarende kortlægning Vurdering af fx etiske eller hypotetiske forhold Vurdering o.l. Teoretiske metoder Udledning af teoretiske konsekvenser (teori → eksempel) Forklarende kortlægning Udformning af hypoteser (induktion + abduktion) Forklarende kortlægning Deskriptiv kortlægning

4. Hvad kan gå galt? Giv en formulering af de begrænsninger og svagheder, der er ved de metoder, som du vil undersøge dit spørgsmål med. Dels overordnede begrænsninger/fejlkilder: Fx: teoriladethed, forforståelse, manglende repræsentativitet, bekræftelsesbias, utilstrækkelig information Dels svagheder/fejlkilder forbundet specifikt med bestemte metoder: Fx: Betydningen af luftmodstand i forhold til bestemmelse af tyngdeaccelerationen Kemiske stoffers manglende renhed Den specifikke retning af en historisk kildes tendentiøsitet Årsager til lav svarprocent i spørgeskemaundersøgelse

Tjekliste til køreplanen Overvejelserne i forbindelse med AT-projektet skal dække køreplanens punkter: Giv en formulering af det spørgsmål du vil arbejde med Hvilke metoder har du valgt, og hvordan skal de bruges? Giv en forklaring på hvorfor de valgte metoder kan bruges til at besvare dit spørgsmål Giv en formulering af de begrænsninger/svagheder der er ved de metoder du har valgt