Velkommen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Den 16.august 2010 Regionsgården
Inddrag nu Kick-off møde
Undervisning i ”Relation”
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
Velkommen.
Fra formel til funktionel undervisning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Carl-Johan Dalgaard (
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Inquiry based science education
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Lis Suhr Klinisk lektor
Teori, metodologi og metode
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Velkommen Tak fordi I har valgt at deltage i denne session.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Teoretiske perspektiver på højre side af ICS-trekanten Ida Skytte Jacobsen, cand. psyk, ph.d UCL, Lillebælt Lisbeth Rask, cand.psyk., lektor, Socialfaglig.
SKABELON.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Den naturvidenskabelige metode
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
Begynd med at åbne
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Hans Reitzels Forlag.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
Vidensbaseret praksis i botilbud
Rita Buhl 22. september 2018.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Præsentationens transcript:

Velkommen

Analyse og vurdering i forbindelse med den børnefaglige undersøgelse Mette Neerup, ICS underviser og socialrådgiver, Hillerød Kommune Lisbeth Rask, cand.psyk. lektor, Metropol, Socialfaglig Efter-Videreuddannelse

Analyse og vurdering i felt med høj kompleksitet Den rationelle proces: (Sundell og Egelund (2001) ”Til barnets bedste. Undersøgelser af børn og familier. En forskningsoversigt” p. 36 Reitzels Forlag) 1. Formulering af en eller flere problemstillinger 2. Indsamling af information 3. Vurdering og analyse af den samlede information 4. En logisk beslutning, der træffes på grundlag af informationen Virkeligheden er til tider en anden

Høj kompleksitet (”vilde problemer”)og enkle forklaringer og løsninger Mange interessenter med divergerende problemforståelser og deraf følgende logiske løsninger I det tværprofessionelle samarbejde indgår aktører med forskellige foci Forståelser kan baseres på common sense, aktørernes egne erfaringer og deraf udviklede forforståelser

En socialfaglig analyse og vurdering Baseres på de(n) professionelles Faglige og personlige erfaringsbaserede viden Empirisk viden Teoretiske viden/praktisk teori Videnskabelig teori kan hjælpe til at beskrive virkeligheden, gøre det muligt at forstå og forklare menneskers handling Teorier udsiger noget alment på et højt abstraktionsniveau og kan derfor ikke umiddelbart anvendes til at konkludere på det konkrete, dvs. det enkelte barn.

Valg af perspektiver Rådgiveren får brikker til puslespil – 1000 brikker ”Himmel og hav” eller 10 brikker ”Bamse og kylling”? Bidragsyderne leverer kontekstbestemte bidrag Rådgiveren skal samle brikkerne. Helhedssyn tilstræbes. Der søges sammenhænge, spørges til og med ”noget” Årsagsanalyser der retter sig mod et enkelt niveau viser sig at være utilstrækkelige (eksempelvis ”kultur”)

Generative mekanismer Identificere de mest betydningsfulde generative mekanismer på ét niveau Derefter: Findes der forstærkende, modificerende eller modvirkende mekanismer på andre niveauer? Risikoanalyse: identificere de risikofaktorer, der medfører størst sandsynlighed for at mennesket senere pådrager sig et problem

Valg af perspektiver. Et bio-psyko-socialt perspektiv ”I” individet: neurologiske, biologiske forhold ”I” interaktionen (dyaden). I familien, gruppen (klassen, børnehavegruppen) Mellem arenaerne/systemerne Strukturelt niveau Interaktion mellem de valgte perspektiver

Skriftlighed Beskrive overvejelser: Hvad bekymrer/virker udviklingsfremmende? Hvorfor bekymrer det? Hvad bestyrker/mindsker bekymringen?

Vurdering De valgte perspektiver holdes op overfor de konkrete udtryk Implicerer hypoteser om fremtiden, inviterer til kausal tænkning Bør indsats foretages?

Spørgsmål til summegrupper Udvælg nogle dækkede/udækkede behov fra den omdelte case. Påbegynd analyse p.b.a. jeres samlede viden, herunder risiko- og beskyttelsesfaktorer Reflekter sammen om, hvilket vidensgrundlag I har i spil. Formuler et par sætninger som eksempler på analyse.

Tak for nu!