TELEFONCANVAS
TELEFONCANVAS Hvad skal vi igennem? Telefonsamtalen – før, under og efter Eksempler på mål for din canvas Ringemanuskript Spørgeteknik Indvendinger Øvelse i grupper
TELEFONCANVAS Før telefonsamtalen Sæt mål Virksomhedsliste (Web-Direct eller ISAK) Udarbejd et ringemanuskript Træn indvendinger og spørgeteknik Undersøg lidt om virksomheden/branchen Tjek evt. kontaktperson på LinkedIn Er jeg klar – forberedt og ”i humør”? Er omgivelserne på plads (er der ro der hvor du sidder, er kalenderen åben, mv.)
En virksomhed er altid en potentiel samarbejdspartner TELEFONCANVAS Under telefonsamtalen Hold dig til manuskriptet (specielt i starten) Husk altid at få accept på, hvornår du kan ringe tilbage at bede om lov til at sende kontaktinfo En virksomhed er altid en potentiel samarbejdspartner
TELEFONCANVAS Efter telefonsamtalen Registrer samtalens indhold i ISAK med opfølgningsdato Send en e-mail med information om AS3 Employment og dine kontaktoplysninger Tag hånd om en evt. jobåbning AS3 webside
MÅL FOR DIN TELEFONCANVAS
MÅL FOR DIN TELEFONCANVAS Sæt et mål for dagens canvas Det kunne være Hvor mange skal du ringe til? Hvor mange åbninger skal du have? Hvor mange skal give dig lov til at sende kontaktinfo? Hvor mange skal give dig lov til at ringe tilbage?
RINGEMANUSKRIPT
RINGEMANUSKRIPT Et manuskript består af Åbning Uddybning Formål – hvad vil du gerne opnå? Afslutning
RINGEMANUSKRIPT
SPØRGETEKNIK
SPØRGETEKNIK Spørgeteknikker anvendes til at skabe afklaring i forhold til din hensigt med at kontakte virksomheden Når der trænes spørgeteknik, tales der ofte om to typer spørgsmål Lukkede spørgsmål Åbne spørgsmål
SPØRGETEKNIK Lukkede spørgsmål Lukkede spørgsmål er spørgsmål, hvor den, der bliver spurgt, kan svare ja eller nej Eksempler på lukkede spørgsmål Er du ansvarlig? Skal du bruge nye medarbejdere? Må jeg ringe igen?
SPØRGETEKNIK Åbne spørgsmål Åbne spørgsmål indledes med et HV-ord, eller der er et HV-ord i sætningen Eksempler på åbne spørgsmål Hvem er ansvarlig for ansættelser? Hvilke forventninger har I til en ny medarbejder? Hvornår vil det passe dig, at jeg vender tilbage?
INDVENDINGER
INDVENDINGER Så skal vi på fisketur
INDVENDINGER OG BESVARELSE AF DEM Indvending: ”Jeg har ikke tid” Svar på indvending: ”Hvornår vil det passe dig bedre, at jeg kontakter dig?” Indvending: ”Jeg skal ikke bruge nogen ny medarbejde nu” Svar på indvending: ”Hvornår tænker du, at du kunne have brug for en ny medarbejder?”
ØVELSE - INDVENDINGER Besvar mindst 7 af indvendingerne på den udleverede liste. Brug 30 minutter i din gruppe. Herefter gennemgår vi øvelsen i plenum.
TELEFONCANVAS Opsummering på hvad vi har været igennem Telefonsamtalen – før, under og efter Eksempler på mål for din canvas Ringemanuskript Spørgeteknik Indvendinger Øvelse i grupper