KUU – kombineret ungdomsuddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Advertisements

Præsentation til forældremøder
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Informationsaften for forældre og elever
Roskilde Produktionsskole
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Realkompetencevurdering i Danmark
Forældremøde 9 klasse (skole)
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
EUD og vejledningsreform
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Orientering forældremøde 10. klasse
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Max 3 forsøg på eud.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
KUU – Kombineret UngdomsUddannelse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Status på implementeringen af vejledningsreformen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Alle I Uddannelse Altid AIUA Rikke Kirkensgaard Skive.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Velkommen til NP- netværkstemadag
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
KKU lederforum
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Forældre-information
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

KUU – kombineret ungdomsuddannelse Præsentation KUU – kombineret ungdomsuddannelse

KUU - Østsjælland Målgruppe Ansvar Institutioner & Samarbejde Uddannelsesplan Struktur Erhvervstemaer Eksamen Alt det det småt…

Målgruppe Krav til målgruppen: Er motiveret for uddannelsen Er under 25 år Har ikke en kompetencegivende ungdomsuddannelse Har afsluttet 9. eller 10 klasse eller tilsvarende Har ikke forudsætninger for at påbegynde en erhvervsuddannelse eller gymnasial uddannelse

Udviklingsproces Lov – Bekendtgørelse – Udbud af Tovholderfunktion Institutionssamarbejde –Proces – Rammer Udvikling af Uddannelse og Organisation Økonomisk model – Administrativ model Udbud Optag og Drift

Ansvar - Tovholderfunktion En Institution/Skole skal være TOVHOLDER med bl.a. ansvar for: Organisering Retningslinjer Administration Indhold af elevernes samlede KUU uddannelsesforløb Samarbejdsaftaler udarbejdes Styregruppe nedsættes og deres opgaver er bl.a.: Understøtte tovholderskolen Medvirke til at skabe rammer/udvikle KUU konceptet Koordinering af iværksatte eller besluttede arbejdsopgaver/tiltag

Institutioner Institutioner, der udbyder: Produktionsskoler Erhvervsuddannelser Højere forberedelseseksamen Arbejdsmarkedsuddannelser Produktionsskoler Efterskoler Husholdnings- og håndarbejdsskoler Folkeskoler Daghøjskoler Kommunale Ungdomsskoler

Uddannelsesinstitutioner ØSTSJÆLLAND EUC Sjælland, Køge Roskilde Tekniske Skole Vilvorde Slagteriskolen UU Roskilde/Lejre UUV Køge Bugt Efterskoler Ungdomsskoler Højskoler Køge Handelsskole Roskilde Handelsskole Produktionsskoler: Base 4000, Roskilde Greve Produktionsskole Kohinoor, Lejre Klemmenstrupgård, Køge Solrød Produktionsskole VUC, AOF og AMU SOSU Sjælland

Institutionssamarbejde Institutionssamarbejdet etableres mellem lokale uddannelsesinstitutioner med én Tovholderinstitution Bygger på det brede samarbejde Fastsætter overordnet erhvervstemaer Bygger på skriftlig samarbejdsaftale mellem deltagende institutioner Udarbejde samarbejdsaftaler for forretningsgange og økonomiske forhold Fastsætter regler for optag og arbejdsgange vedr. uddannelsen lokalt Kontaktpersoner som et centralt element i det tværgående samarbejde og som anker for den enkelte elev

Organisering

Erhvervstemaer Mad og sundhed Turisme, kultur og fritid Børn, unge og ældre Service og transport Kommunikation og medier Innovation og produktudvikling Byg og bolig Motor og mekanik Miljø og genbrug Ved opstart på første uddannelsessted vil der f.eks. udbydes 3 – 4 temaer, som er fælles for hele Kombineret Ungdomsuddannelse Østsjælland – herudover 1-2 lokalt tilpasset temaer. Eksempel på fællestemaer: A) Produktion & håndværk, B) Omsorg & pædagogik, C) Handel & service, D) Ernæring & sundhed. Eksempler på lokale temaer: Turisme, kultur og fritid, Grønt/ landbrug, Miljø og genbrug, Energi, Transport

Uddannelsesforløbet Start først i august og først i januar Heltidsuddannelse med mødepligt Op til 2 år i 4 semestre Fra hold til gruppe og/eller individuelt Uddannelsesplan med UU Forløbsplan med elev, KUU-kontaktperson, UU-vejleder Fag efter uddannelses- og forløbsplan: Arbejdspladskompetencer Erhvervstemaerne Sociale og personlige kompetencer Dansk, matematik - engelsk EUD-grundfag eller dele heraf Arbejds- og præsentationsfolie Forpligtende fællesskab Individuel vejledning og gruppevejledning Erhvervstræning Projekt Eksamen i 2 fag på D-niveau, samt prøve med bestået/ikke bestået

Struktur - Forløbsoversigt

Eksamen og afslutning Afstigning til ordinær uddannelse Afstigning til job Prøve bestået/ikke bestået Præsentationsfolie Uddannelsesbevis Ikke dimittendrettigheder Job inden for forskellige erhvervstemaer som serviceassistent i f.eks.: Kultur-, handel- og servicefag Entreprenørfag Transportfag Grønne fag Kan ske undervejs Efter 4. modul

Økonomi Undervisningsministeriet yder driftstilskud, der fastsættes på de årlige finanslove, ud fra antal årselever/cpr. nr. elever. Uddannelsen er SU berettiget.

Deadlines Uge 44 (?) Ult. oktober 1. december 1. februar 2015 Bekendtgørelse om KUU udstedt Udbudsmateriale offentliggøres Frist for ansøgning Svar på ansøgning Offentliggørelse af udbudsmateriale Ministeriemøde om ansøgning og procedure

Oversigt - Struktur og indhold i KUU 1. Del – Afklaringsforløb – 20 uger Der foretages en individuel realkompetencevurdering og udarbejdes personlige uddannelsesplaner (forløbsplaner). Undervisning, der udvikles lokalt, fx kommunikationssamarbejde og arbejdspladskompetencer. Mulighed for erhvervstræning eller forløb fx på produktionsskole, højskole eller daghøjskole. Uddannelses- og beskæftigelsesforberedende forløb, herunder dansk og matematik – der lægger vægt på holdfællesskab samt undervisning med afsæt i projekt- og værkstedskultur. Obligatoriske kompetencegivende fag: minimum begyndende dansk, der afsluttes på D-niveau efter uddannelsens 4. del. Holdfællesskab og projekt- og værkstedskultur. Individuel vejledning. 2. Del – Afklaring og almene fag – 20 uger Undervisning, der udvikles lokalt, fx kommunikation, samarbejde og arbejdspladskompetence. Erhvervstræning. Obligatoriske kompetencegivende fag: AMU, EUD-enkeltfag, FVU/AVU, HF-enkeltfag eller fortsat almene fag mod D-niveau. Holdfællesskab, projekt- og værkstedkultur, stadig fundament. Individuel vejledning om Kombineret Ungdomsuddannelse eller afstigning til beskæftigelse eller anden ungdomsuddannelse. 3. Del – 20 uger Projektorientering som fælles ramme om individuelle eller gruppeorienterede forløb. Projekterne kan fx handle om ”Markedsføring af Danmark” eller ”Dansk design”. Erhvervstræning indenfor elevens beskæftigelsessigte. Obligatoriske kompetencegivende fag: AMU, EUD-enkeltfag, FVU/AVU, HF-enkeltfag: 1 alment fag på D-niveau (herunder dansk og matematik). Kan evt. tilrettelægges individuelt eller i grupper med udgangspunkt i elevens niveau og foretrukne beskæftigelsesprofil. 4. Del – Udslusning – 20 uger 4. del er som udgangspunkt individuelt tilrettelagt, men nært knyttet til den enkelte elevs foretrukne beskæftigelsesprofil for at understøtte elevens overgang til arbejdsmarkedet. Erhvervstræning relateret til elevens beskæftigelsessigte. Obligatoriske kompetencegivende fag: Afslutning af 2 obligatoriske fag på D-niveau, herunder dansk som det ene fag, og fag som AMU, EUD-enkeltfag, FVU/AVU, HF-enkeltfag. Individuel vejledning om overgang til beskæftigelse, samt evt. overgang til anden uddannelse.