Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Måske er I gode venner i et år,
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Landsseminar for Junior- og Eliteledere 19 November 2011.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Junior Development Juniorudvikling. Junior Development Juniorudvikling Aktiviteter rettet mod forældrene Hverveaktiviteter for nye medlemmer Minihockey.
Etik regelsæt for dommere •Dommergerningen er en hobby, som skal nydes på lige fod med andre. •En hobby dyrkes af lyst og ikke nød. •Nogle er dygtigere.
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Børn, bevægelse og motivation
Lisbeth Nielsen Formand for Gladsaxe Judoklub Forældreinvolvering.
Forældremøde august 2009  Efterårssæson 2009  Træning  U13-hjælp  Cafeteria-vagt  Hjemmeside  Forældrebud  Evt?/Spørgsmål??
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Chefanalytiker, Oxford Research
NOEA/Aalborg Universitet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
forældre og klassens sociale liv.
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Omgangstone og kollegialitet
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Lørdag 10. marts Kl. 11:00-12:30Træning starter (børn + voksne) Kl. 13:00-15:00Ekstraordinært Årsmøde – Jiu-Jitsu Sektionen Kl. 13:00-15:00Ekstraordinært.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Uafhængige LifeWave Distributører
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
Tag ansvar! …for din egen udvikling. Gamle Ove Sagt på en anden måde: Ambitioner Indsats Hvis I har ambitioner om at blive verdensmestre, må I også levere.
Sådan bruger du præsentationen
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
Uvikllingskonsulent Kirsten Leth. DBF Nord - og Midtjylland.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Learn2improve Pressalit Sports Academy. Learn2improve Program for Modul 3 Fredag Introduktion Fredag Målsætning Opfølgning på.
Dagsorden: 11.00: Velkomst og præsentation af program og deltagere 11.15: Turneringen 2013 (kort gennemgang af godt og skidt ved sæsonen 2013) 11.45: Turneringen.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Til et badmintonbarn. Forældre – til et badmintonbarn Citat fra en ungdomstræner: Man skal have i baghovedet, at det hurtigt kommer til at fylde en stor.
Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF-Midtjylland. Herning Badminton Klub Mandag 24.september 2007.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
IK Rosendal Lørdag d. 16. august Intro Præsentationer Programmet Formål – banen kridtes op.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Åbent hus Skolens navn Dato.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Præsentationens transcript:

Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK

Aftenens forløb Århus 10. februar. Velkommen og præsentation Velkommen og præsentation Grundlæggende regler og pointgivning Grundlæggende regler og pointgivning Hvordan coacher jeg? Hvordan coacher jeg? Hvordan støtter jeg barnet og klubben Hvordan støtter jeg barnet og klubben Idrættens gode opførsel Idrættens gode opførsel Evaluering og tak for i aften Evaluering og tak for i aften I må til en enhver tid afbryde. Det er jeres aften. I må til en enhver tid afbryde. Det er jeres aften.

Udfylde et puljeskema Tommy Samsing, Sisu/MBK Ove Christensen, Rask Mølle Preben Elkjær, Ulstrup Frank Pingel, Sisu/MBK Tommy Samsing, Sisu/MBK Ove Christensen, Rask Mølle Preben Elkjær, Ulstrup Frank Pingel, Sisu/MBK 1 kamp: 11-2 / 7-11 / 11-0 / kamp: 11-2 / 7-11 / 11-0 / kamp 2-11 / / / / kamp 2-11 / / / / kamp 11-3 / 11-5 / kamp 11-3 / 11-5 / kamp / 2-11 / 2-11 / kamp / 2-11 / 2-11 / kamp 11-5 / 11-6 / 3-11 / kamp 11-5 / 11-6 / 3-11 / kamp 11-1 / 11-2 / kamp 11-1 / 11-2 / 12-10

Coaching er at: Låse op for et menneskes potentiale til at maksimere sine egne præstationer Låse op for et menneskes potentiale til at maksimere sine egne præstationer Hjælpe mennesker til at lære, frem for at undervise /instruere dem. Hjælpe mennesker til at lære, frem for at undervise /instruere dem.

Coaching Ikke lige – men lige værdige

GENERELLE COACHING TEKNIKKER DE GODE HV-ORD DE GODE HV-ORD AKTIV LYTNING AKTIV LYTNING EKKO / SPEJLING EKKO / SPEJLING 80/20-REGLEN 80/20-REGLEN

Coaching hvornår? Figuren er hentet fra ”Træneren som coach” af Jakob Hansen & Kristoffer Henriksen

Hvordan i virkeligheden? Ro på Ro på Alle laver fejl Alle laver fejl Realistiske målsætninger Realistiske målsætninger Selvværd Selvværd Fokusering på oplevelsen Fokusering på oplevelsen

Før, under og efter kampen Realistiske forventninger Realistiske forventninger Delmål Delmål Nærvær, positiv opbakning, anerkendelse Nærvær, positiv opbakning, anerkendelse Råd Råd Dommerens beslutninger Dommerens beslutninger Tak for kampen Tak for kampen Resultatformidling Resultatformidling Fokus på spil, udvikling, delmål m.m. frem for resultat. Fokus på spil, udvikling, delmål m.m. frem for resultat. Opfølgende snak med træneren. Opfølgende snak med træneren.

Klubbens primære rolle, at sikre aktiviteten bordtennis Sikre faciliteter Sikre faciliteter Finde trænere Finde trænere Udbyde træning Udbyde træning

Forældrenes primære interesse barnet Forældre: Bakke barnet op i aktiviteten. Bakke barnet op i aktiviteten. Kørsel Kørsel Tilskuer Tilskuer

Arbejdet i klubben

Træneren som leder Træningsplanlægning, opstille mål og administrere planer og programmer Træningsplanlægning, opstille mål og administrere planer og programmer Udfylde skemaer, indberetninger mm Udfylde skemaer, indberetninger mm Planlægge, indbyde til og afvikle aktiviteter Planlægge, indbyde til og afvikle aktiviteter Planlægge kørsel Planlægge kørsel Indsamle informationer / beskeder Indsamle informationer / beskeder Administrere og uddele sedler Administrere og uddele sedler Kontakt til forældre Kontakt til forældre Kontakt til andre trænere og evt. andre klubber Kontakt til andre trænere og evt. andre klubber Repræsentere klubben Repræsentere klubben Opfange signaler Opfange signaler

Mulige forældre opgaver Organisere kørsel Organisere kørsel Instruktør-reserve Instruktør-reserve Holdleder Holdleder Fotografere / video Fotografere / video Skrive artikler Skrive artikler Arrangere og deltage i træningsweekender Arrangere og deltage i træningsweekender Udveksling med andre foreninger Udveksling med andre foreninger Arrangerer aktivitetsdage Arrangerer aktivitetsdage Arrangere stævner Arrangere stævner Finde/være nyt trænermateriale Finde/være nyt trænermateriale

Mere end en kørselsordning

DIF God opførsel for børn (op til 15 år) Gør altid dit bedste! Gør altid dit bedste! Overhold idrættens regler og normerne for fair play i din idrætsgren. Overhold idrættens regler og normerne for fair play i din idrætsgren. Deltag i idræt for din fornøjelses skyld, ikke fordi du skal behage dine forældre eller trænere! Deltag i idræt for din fornøjelses skyld, ikke fordi du skal behage dine forældre eller trænere! Vis respekt over for alle udøvere, både medspillere og konkurrenter! Vis respekt over for alle udøvere, både medspillere og konkurrenter! Lad være med at diskutere med dommere eller andre officials! Lad være med at diskutere med dommere eller andre officials! Vis respekt og være åben og ærlig i forhold til de trænere og ledere, som har ansvaret for dig! Vis respekt og være åben og ærlig i forhold til de trænere og ledere, som har ansvaret for dig! Undlad hånende eller nedladende tilråb til eller udtagelser om medspillere og konkurrenter, dommere, andre officials, trænere eller ledere! Undlad hånende eller nedladende tilråb til eller udtagelser om medspillere og konkurrenter, dommere, andre officials, trænere eller ledere! Opfør dig over for andre, som du selv gerne vil have, at de opfører sig over for dig! Opfør dig over for andre, som du selv gerne vil have, at de opfører sig over for dig!

DIF God opførsel for forældre Husk, at dit barn deltager for at glæde sig selv og ikke dig Husk, at dit barn deltager for at glæde sig selv og ikke dig Tilskynd kun dit barn til at deltage, tving det ikke. Tilskynd kun dit barn til at deltage, tving det ikke. Tilskynd dit barn til at spille eller udøve sin idræt efter reglerne og til at løse konflikter uden fjendtlighed eller vold. Tilskynd dit barn til at spille eller udøve sin idræt efter reglerne og til at løse konflikter uden fjendtlighed eller vold. Støt og opmunter alle børn og unge i træning og konkurrence – ikke bare dine egne. Støt og opmunter alle børn og unge i træning og konkurrence – ikke bare dine egne. Vær positiv både i modgang og medgang! Vær positiv både i modgang og medgang! Latterliggør aldrig et barn og råb ikke ad det, hvis det har begået en fejl! Latterliggør aldrig et barn og råb ikke ad det, hvis det har begået en fejl! Husk, at børn og unge lærer bedst med/gennem eksempler. Værdsæt altid godt spil og gode præsentationer fra alle børn og unge. Husk, at børn og unge lærer bedst med/gennem eksempler. Værdsæt altid godt spil og gode præsentationer fra alle børn og unge. Respekter dommerens og officials afgørelser og lær børn og unge at gøre det samme! Respekter dommerens og officials afgørelser og lær børn og unge at gøre det samme! Værdsæt frivillige trænere, ledere og officials. Uden dem kunne dit barn ikke deltage i nogen kamp/konkurrence! Værdsæt frivillige trænere, ledere og officials. Uden dem kunne dit barn ikke deltage i nogen kamp/konkurrence! Respekter ethvert barns rettigheder og værdighed – uafhængigt af køn, race, etnisk og religiøst tilhørsforhold! Respekter ethvert barns rettigheder og værdighed – uafhængigt af køn, race, etnisk og religiøst tilhørsforhold!

DE 10 FORÆLDREBUD