Systemer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

En fremtidssikret planlægningsløsning
Introduktion til eBusiness
SMED Single Minute Exchange of Dies
Præsentation på M3UG 2011.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
M3 UG Årsmøde 2011 Leverandør-portal. Inspirationen… 1995: Præsentation af Foss Electrics løsning 2002: API’er bliver tilgængelige 2005: next-move start.
Anskaffelse af ny teknologi
IM-Strategi.
Forum for DanRåd & Regnskab 29. september 2009
Software Underviser Jan Christiansen.
Implementering af it-system
GENFIND JERES SALGSKANALER I 2012 Aktivér jeres evner, til at præstere det bedste i kan, MAKSIMER JERES PERFORMANCE – Og bliv kundernes førstevalg.
Virksomheder – Leavitt’s model
ERP-Projekt Jakob Mikkelsen, Jeppe Bøgh, Martin Olsen og Casper Mathiasen.
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
“Hvad har vi på hylderne?”
E-commerce hos Bon’A Parte
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Virksomhedens informationsbehandling
IT-Strategi.
System Udvikling Kilde: Per S Laursen.
Nyt tiltag til Dynamics kunder med abonnement
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Virksomheder - definition
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
“RoundTable Meetings”. Slide No. 2 Flemming Wulff Hansen 3 Juni 2005 “RoundTable Meetings” Formål – Værktøj til strategisk planlægning. – Inspiration.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Arkitektur - Sikkerhed
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Jesper Johansen, Stifter, Installers A/S
DispositionDisposition  C5 historie med timeline  C5 i fremtiden (figur)  Karakteristik af C5  C5 grundlæggende funktionalitet  Moduler (+ tilføjelsesmoduler)
Introduktion til Access (Access, del 1)
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Disposition Hvad er et ERP system Hvem er Oracle Hvordan virker Oracle
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Hvem er Parseport? -- ParsePort er en nystiftet, dansk virksomhed med speciale i data-opsamling, -behandling og - præsentation. Hvem står bag ParsePort?
Digitaliseringsstyrelsen
Arkitektur - software. RHS - Informationsteknologi 2 Software-arkitektur Formålet med software-arkitekturen er at definere en software-”platform”, som.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Organisation og kommunikation
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
ITB fra Produktsalg til løsningssalg Produktsalg til løsningssalg Indlæg på ITB møde Den 26. Oktober 2006 Henrik Fuchs.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Produkter, planer og visioner Nye produkter, planer og visioner for de kommende år v/ Ole Windeløv
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
Effektiv vækst - Workshop
Supply Chain management SCM
Organisationsdiagram for SLB´s arbejde med medicinskabeloner
Christian.
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
ERP og BPR.
Effektmåling - kvalitative målepunkter
ERP og BPR.
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Præsentationens transcript:

Systemer

Hvem er det…?

Erik Damgaard Grundlagde Damgaard Data i 1984, sammen med sin bror Preben Fusioneret med Navision i 2000 Solgt til Microsoft i 2002 for 11 mia. kr! AXAPTA oprindeligt udviklet af Damgaard Data Nu Microsoft Dynamics AX Andre produkter: XAL, C5 Primært rettet mod mindre virksomheder

I den anden ende… En meget stor leverandør af store, omfattende løsninger er SAP SAP: Systeme, Anwendungen und Produkte in der Datenverarbeitung (ja, det er tysk…) Leverandør – en af mange – af egentlige ERP-systemer ERP: Enterprise Resource Planning

ERP - systemer Oprindeligt betegnede ERP systemer til planlægning af ressourceforbrug – som navnet siger… Oftest brugt i forbindelse med produktion / logistik Nu brugt som generel betegnelse for større, integrerede systemer til virksomheder

ERP - systemer Typiske karakteristika for (store) ERP-systemer: Én central database Modulært opbygget Special-moduler til specifikke funktioner Special-moduler til specifikke brancher Mulighed for individuel tilpasning Integration på tværs af moduler Veldefinerede grænseflader til andre produkter, f.eks Office-produkter

ERP - systemer Hvorfor indføre et ERP-system? Maksimering af vores kvalitets-parameter (duh?) Ét system, bedre integration Forhåbentlig mere effektive forretningsprocesser Bedre deling af information/viden mellem afdelinger Bedre mulighed for måle virksomhedens ”puls” – kortere reaktionstid på problemer Nye muligheder for at anvende data aktivt, f.eks til salgsprognoser, forbedret logistk, med videre

ERP - systemer

ERP - systemer

ERP - systemer Hvorfor ikke indføre et ERP-system? Ofte meget gennemgribende ændring af hele virksomheden, ikke kun teknologisk (husk Leavitt) Forskellige forventninger i organisationen Meget langvarig og dyr process Stort behov for uddannelse Måske kan det ikke helt tilpasses vores behov alligevel, hvad så…? Vi kommer ”i lommen” på leverandøren Hvem skal stå for drift, vedligeholdelse, med videre

Se, hvor smart det nye ERP-system er! Ja, det er vel nok smart… tror jeg nok… Konsulent Kæk Fanden tage det f%¤ up lo#!@ system!! Direktør Drøvtygger Frøken Femogtyveårs-jubilæum

CRM - systemer CRM – Customer Relationship Management Systemer til (understøttelse af) varetagelse af alle aspekter af kundepleje Kan godt betragtes som en del af et ERP-system, men kan også stå alene Hovedformål er som oftest pleje af eksisterende kunder, ikke rekruttering af nye

CRM - systemer Grundlæggende CRM funktionalitet Indsamling af data om kunder Bearbejdning og analyse af kundedata Generering af forslag til handlinger rettet mod eksisterende kunder

CRM - systemer Indsamling af data om kunder i forhold til alle aspekter af kundens ”opførsel” Ikke kun statiske data som demografi, også f.eks. Købsdata (hvad, hvor meget) Servicedata (hvor tit, om hvad) Forudsætter, at alt data om kunden opsamles mere eller mindre automatisk

CRM - systemer De indsamlede data kan efterfølgende analyseres af systemet Kan frembringe viden om f.eks Trends i kundeadfærd Udviklinger i tilfredshed Uhensigtsmæssigheder i servicering …og så videre Kan danne et beslutningsgrundlag for kommende kunderettede handlinger Data Information Viden

CRM - systemer Mulige kunderettede hand-linger Udsendelse af kundespecifikke nyhedsbreve Opgradering af serviceniveau VIP-programmer, rabatter, events … og så videre

CRM - systemer Succes med brug af CRM afhænger i høj grad af kvaliteten af de indsamlede data Data-opsamling og ”rensning” af data bør kunne foregå automatisk Kræver også en kunde-orienteret kultur – man kan ikke bare købe sig til en CRM-succes… Op imod halvdelen af alle CRM-projekter giver ikke det ønskede resultat 

Software as a Service Software as a Service (SaaS) Motivation: Det er dyrt, besværligt og risikabelt for mange firmaer at skulle indføre f.eks et stort ERP-system i selve virksomheden Hvorfor ikke tilbyde det som en ”service”, hvor virksomheden blot abonnerer på tilgang til systemet via internettet? Leverandøren står for drift, opgraderinger med videre, dvs alt det praktiske

Software as a Service

Software as a Service I princippet kan ”alt” tilbydes som SaaS, men ikke lige velegnet i alle tilfælde Følsomme/kritiske data Afhængighed af SaaS-leverandør Måske dyrere i det lange løb? Kunde-specifikke tilpasninger RHS bruger jo også SaaS i et vist omfang  (Citrix)

Software as a Service Bare spørg mig, hvis I vil vide noget om SaaS! s.bagger@vestrefaengsel.dk