Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan. 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Inddrag nu Kick-off møde
CSR-Review ®. CSR-Review® er et computer- program, som gør det nemt for alle virksomheder at skabe overblik, vurdere og evaluere alle deres aktiviteter.
Hvad gør vi for at sikre skolevejene i relation til de nye skoler?
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Sikker skoletrafik på Kirkebjerg Kåre Press-Kristensen De aktive cyklister i Vanløse
Kapacitetsstyring i et frit valgs system Oktober 2009
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Trafikpolitik - Søgårdsskolen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Fjordbakkeskolen forældremøde
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Status ved Jens Mikkelsen og Jette Runchel
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Sommer hele året? Den anden bolig og forbruget Oplæg på Dansk Byplanmøde, 2012, Kirsten Gram-Hanssen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
- Hvad kan I forvente som forældre?
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Trafikplanlægger for en dag! Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik Program –Intro –Arbejd.
Hvorfor? HVORFOR? Trafikalt kaos om morgenen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Undersøgelsens omfang
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Gymnasietime Matematik.
Skolestruktur på Lundebakkeskolen Dagsorden 1. Velkomst v. skolebestyrelsen 2. Præsentation af Næstved Kommunes skolestrukturforslag v. Skoleafdelingen.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Færdselslovens § 3, stk. 3, politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne træffer foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Dialogmøde 17. januar 2011.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Præsentation af forårs-sfo
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Børn har ret – ved de det? Hindsgavl, den 21. september 2015.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Sådan bakker MVSJ Politi skolens forebyggende indsatser op. 17. Juni 2010Carsten Simonsen.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Vintertjeneste på fortove
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Center natur, miljø og trafik
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Dialog mod Vold som business-case
Specialundervisningens rammer
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Dialog mod Vold som business-case
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Trafikpolitik for Durup Skole.
Præsentationens transcript:

Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan. 2013

Kommunens forpligtigelse "Det påhviler politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne at træffe foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende færdsel på deres vej til og fra skolen.” ”Kommunalbestyrelsen skal sørge for befordring mellem skolen eller brobygningsinstitutionen, jf. kapitel 2 a og kapitel 2 a i lov om vejledning om uddannelse og erhverv, og hjemmet eller dettes nærhed af: 1) børn, der har længere skolevej end 2 ½ km i børnehaveklasse og på klassetrin, 6 km på klassetrin, 7 km på klassetrin og 9 km i 10. klasse, og 2) børn, der har kortere skolevej, hvis hensynet til børnenes sikkerhed i trafikken gør det særlig påkrævet.”

Børns evner i trafikken Børn har ikke samme evner som voksne, og flere faktorer har betydning: Barnets højde. Mindre bredt syn. Vurderingen af afstande. Vurderingen af retningen af lyde. Motorik. Rationel tankegang. Først fra 12 års alderen kan børn, der har fået træning og erfaringer, overskue trafikken næsten som voksne og er dermed klar til at færdes alene.

4 distriktsskoler i Fredericia Kommune Nye skoleveje. Ikke altid den nærmeste. Flere børn på koncentrerede ruter. Ruter til skole fordi: 1. der er oftere mere trafik, når børnene møder i skole. 2. der er oftere mørkt, når børnene møder i skole. 3. der kan være mindre ryddet for sne og is, når børnene møder i skole. 4. hvis børnene går i SFO om eftermiddagen, er hjemturen ikke omfattet af den kommunale transportforpligtigelse – men det er dog stadig kommunens ansvar at sikre børnene i trafikken.

Erritsø Fællesskole

Ullerup Bæk Skolen

Kirstinebjergskolen

Fjordbakkeskolen

Lundingsvej/6. Julivej

Nørrebrogade/6. Julivej

Nørrebrogade/Vesterbrogade

Stitunneller

Bredstrupvej

Skolepatruljer, gåbusser og cykelbusser

Skoleveje Der er analyseret på de primære ruter til skolerne samt de mest problematiske kryds. I forbindelse med detailprojektering kan der forekomme mindre ændringer. Der kan være behov for at justere - børn med handicap, politiet mv. De beskrevne skolevejsprojekter vil forbedre trafiksikkerheden væsentligt. Men der vil stadig være kryds og strækninger i distrikterne, som kan være utrygge og problematiske for især mindre børn. Nogle vil derfor være berettiget til kommunal betalt transport med bus eller taxi. Der vil være behov for en vurdering af behovet for ændringer af busforbindelser i relation til den nye skolestruktur.

Investeringsbehov 43 tiltag til sikre skoleveje til samlet kr. 15,1 million kr. ekskl. moms. 2 stiprojekter udgør alene 9½ million kr. af den samlede udgift. Hvert forår er der mulighed for at ansøge om 40 % støtte til skolevejsprojekter i statens cykelpulje. Anlægsudgifterne kan modsvares af besparelser i kommunal transport. Afledte driftsudgifter er ikke indregnet i overslagene. Der må påregnes øgede driftsudgifter, som kan vurderes efter detailprojekteringen. Vej og Park har kr. til forbedringer omkring Erritsø Fællesskole.

Investeringsbehov