DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
TPG handleplans-skema
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Hvad render vi rundt og laver?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Den svære samtale PsykiatriFondens Børne- og UngeProjekt.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lederseminar 2014 Varde Kommune
29. September 2011 Helle Bjerg & Lars E. D. Knudsen INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Bridging the Gap – foreløbige perspektiver.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Uddannelserne på tværs – oplæg til diskussion ved bordene
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Teori og praksis i ingeniøruddannelsen
Præsentation af forårs-sfo
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion og Specialviden
Relations kompetencer
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Lederseminar, Veng 16. maj 2017 v. Jens H. Lund
Professionsidentitet og teori/praksis
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup, DPU 1

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Rundt om pædagogpraksis ›Sammensat gruppe af undervisere, med skiftende kendskab til professionen ›Bredt professionsfelt med ikke-italesatte interne hierarkier ›Uklare relationer til sideordnede professioner ›Personlighed som markør for professionsidentitet?

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Rundt om pædagoguddannelsen ›En bred uddannelse, med lokale forskelle ›Pædagogiske, humanistiske og samfundsfaglige teorier følger ikke skolefag ›Lange praktikperioder, en del som lønnet medarbejder ›Store krav om personlig dannelse og refleksion ›Uklare faglige krav og lille selektion på det faglige ›Inklusion af de studerende; “Kom og vær med, det er slet ikke svært”

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Om at orientere sig, at positionere sig og at føle sig frem  Uddannelsens krav virker modsætningsfyldte og diffuse og er svære at gennemskue for en del studerende.  Man kaster sig ud i praktiksituationen som person og må selv ”mærke” hvordan man kan arbejde videre gennem selvrefleksion. Hvordan kan denne følen sig frem foregå?

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Case fra pædagoguddannelsen Studerende på hold 21.3 er vendt hjem fra deres første praktik og de sidder bænket i en hestesko i et undervisningslokale på seminariet. Klokken er Det er oktober måned og alle er mødt op. Underviserne byder velkommen ”hjem” og lægger op til dagens undervisning, som skal handle om de erfaringer de studerende har fået gennem praktikken. Først skal der gennemføres en runde hvor alle kommer med deres væsentligste problemstillinger fra praktikken, derefter skal der dannes grupper og så skal der ske introduktion til eksamen i januar.

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Case fortsat ›Der er en livlig summen i lokalet for de pædagogstuderende har erhvervet sig mange forskellige erfaringer i deres første praktik, og runden med praktikerfaringer kommer til at tage tid, den tager l-a-n-g tid, tavlen fyldes flere gange og alle studerende er ligesom fyldt op af det de har oplevet. De taler om magtanvendelse, mobning, motorik, læreplaner, konfliktløsning og meget meget andet. De får samlet lavet en liste med mindst 27 tematikker som det kunne være interessant at arbejde videre med.

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Case sidste del ›Så er der pause og kaffe. Efter pausen præsenteres en anden dagsorden: lærerne går over til at undervise i hvordan man skriver en opgave og hvordan man går til eksamen. Mål for eksamen gennemgås og formalia for opgaveskrivning oplistes, og resten af lektionen går med at de studerende spørger til formalia.”

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * At bygge bro? at koble til og fra? ›De fysiske rum: jeg er på pædagoguddannelsen, men jeg har lige været i et dagtilbud! ›Mentale processer: hvad gjorde jeg ude blandt børnene? ›” At blive positioneret som studerende”: Hvad forventer underviserne af mig nu? ›Kulturspecifikke selvfølgeligheder: ”Hvorfor er der ingen der siger noget om hvad meningen er med det her?” Hvem kan oversætte?

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Den personlige dannelse Der appelleres og tages i høj grad hensyn til den personlige motivation i undervisningen. Praksisfortællinger bliver sideordning af personlige oplevelser. ”Alt er godt” og det er svært at komme fra det personlige til det generelle og finde måder at analysere og bearbejde på. Hvordan kobles fra den personlige erfaring til det almene?

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Livsformer og pædagoguddannelse ›Bekendtgørelsens begreber og krav om den gode uddannelse matcher dårligt de studerende der rekrutteres. ›Praksis i pædagoguddannelsen forsøger at inkludere alle og risikerer at nogle ekskluderer sig selv. ›De studerende sorteres af arbejdsgivere og en del matcher ikke arbejdet i professionspraksis.

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Dilemma i pædagoguddannelsen ›Modsætninger mellem bekendtgørelsens krav ud fra karrierelivsform og de studerendes forudsætninger i fortrinsvis den personorienterede livsform og lønarbejderlivsform. Selvstændig livsform der kan rekrutteres til ledelse gives ikke særlige indgange til uddannelse og arbejde. Pædagogstuderende har dårligere vilkår for at leve op til akademiske krav med oplevede diffuse faglige krav, lange praktikperioder hvor studieteknikker fra uddannelsen anvendes i ringe grad. ›De mange studerende med personorienteret livsform får ikke udviklet deres kompetencer ud fra egne forudsætninger. Koblingen fra det personlige til det almene og professionsspecifikke er svær. 11