Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Patient-information Lovpligtigt Øger tilfredshed – er en del af mødet med ”væsenet” - Men hvilke sundhedseffekter har det? - Og er der effekt på økonomi?
Patient efter et lægebesøg I came home and looked it up on the internet and sorted it out for myself, which means I’m probably doing everything wrong… (Australsk patient m. diabetes)
Søgning (kvant./kval.) Systematiske review og RCT Mindre kvalitative undersøgelser Fokus på øget viden, adherence (evnen til at følge en aftalt behandling), andre health outcomes og økonomi Udelukket resultater uden signifikant effekt
Hovedkonklusioner Skriftlig patient information (trykt og elektronisk) kan øge patienters viden, evne til at følge en aftalt behandling (adherence), compliance mm. Informationen skal gives sammen med – og være på linje med den mundtlige information fra lægen/sundhedspersonen (”beslutningsstøtte”) Der er en større og bedre effekt, når man kombinerer skriftlig information med andre interventioner, fx uddannelse, telefon støtte, interaktive løsninger osv.
Hovedkonklusioner (fortsat) Begrænset evidens for økonomiske effekter findes! Brugerinvolvering resulterer i mere relevant information - og øger patienters viden
Kvalitet/indhold Sprog og ord har betydning Virus = bakterie? ”moderat ubehag” ? kopi? (generisk substitution = noget, der er dårligere end originalen?) Mindre komplekst sprog øger læsbarheden/forståelsen Bedre visualisering/illustrationer/grafik
Kvalitet/indhold Bivirkningsfremstilling Information om bivirkninger er vigtigt og ønsket Måden, den gives på, påvirker viden God målrettet information bedre end generel/bred information Involvering af patienter øger viden og forståelse -> Afprøv på målgruppen!
Kommunikation om substitution af medicine: et patient-perspektiv Lille kvalitativt studie fra Almen Praksis (DK) Patienter, der brugte esomeprazol (Nexium) og skulle skifte til et billigere PPI pga. medicintilskuds-regler Tekst-analyse af information om substitution sammenlignet med patient interview (diskurs analyse) ”Billig” og ”kopi ” var negativt associeret med patienters forventning om at medicinen var ligeså god. Patienter bruger metaforer/sprogbilleder til at beskrive deres mening/forståelse Størrelse, farve og form af medicin og pakning har betydning Publiceret i Ugeskr. For Læger 1. april 2013 (Møller og Thirstrup). (eksempler/citater forevist under selve præsentationen)
Økonomi Fx. Hospitalsindlæggelser (længde/antal) Akutte skader/Lægevagt Lægebesøg Prisen på en behandling Patienternes egne udgifter Mistet arbejds- eller studie-tid Osv. Der findes studier, der har vist besparelser på patient- information (også skriftlig) og –uddannelse
Konklusion Skriftlig information om medicin og behandling til patienter er en vigtig del af god patient-kommunikation og og kan måske spare penge? Der er brug for mere viden og forskning om de kliniske effekter - og om hvad der er ”best practice”
Diskussion Er der pt. danske projekter om effekten af skriftlig patient-information, hvor brugere medvirker? Hvordan kan man arbejde med målrettet patient information? Og har vi råd til at lade være? Har du idéer og input – så glæder jeg mig til at snakke med dig….!!
Tak Kontakt Marianne Møller, Msc. Pharm., Master i Professionel Kommunikation (MPK)