Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Sygepleje i korttidsafsnit
Kommunikation om skift af lægemiddel
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Udarbejdelse af poster
Lægemiddelenheden i Region Nord - andre initiativer  Nyhedsbreve  Regional lægemidel-komitè  Opioid arbejdsgruppe  PPI arbejdsgruppe  Staff meetings.
Hvordan motiverer vi type 2 diabetes patienter til behandling?
Variation i forbrug af lægemidler og økonomi i almen praksis. Hvor meget er rimeligt? IRF`s Årsmøde Vejle, Koordinerende læge i Nord-KAP, Jørgen.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
de sundhedsøkonomiske perspektiver
TERM modellen Introduktion til øvelse
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Forskellige studietyper
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Den Nationale Rekommandationsliste og dyspepsi
Kvalitetssikring og forskning
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Taler læge og patient samme sprog
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Temaaftener for patienter med Mb
Bedre behandling af rygpatienter i primærsektoren
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Forskellige studietyper
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Omgangstone og kollegialitet
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
Reimar W. Thomsen, Associate professor, MD, PhD
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
KOL i almen praksis i Danmark
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Initiativer og indsatser i Region Syddanmark IRF forårsmøde, den maj 2009 Palle Mark Christensen, praktiserende læge og klinisk farmakolog, ph.d.
Rationelle besparelser Møde for Regionale Lægemiddelkonsulenter 6. Oktober 2009.
Evidensbaseret behandling af epicondylitis lateralis i almen praksis
TELEFONKONSULTATION. BAGGRUND  15 MILLIONER TK OM ÅRET  PT RINGER OM TIDSBESTILLINGER OG RECEPTFORNYELSER ?  DE FLESTE OPKALD VILLE KUNNE VARETAGES.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Præsentation af Karen Højmark
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Generisk Ordination – EN GOD IDE? Annemarie Hellebek, Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Shared care Lene Falgaard Eplov, overlæge, ph.d..
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Lotte Hvas Praktiserende læge, dr.med. Næstformand i Det Etiske Råd
It i folkeskolens matematikundervisning
Dialog mod Vold som business-case
Risikostyring.
Metoden fælles beslutningstagning
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)

Patient-information Lovpligtigt Øger tilfredshed – er en del af mødet med ”væsenet” - Men hvilke sundhedseffekter har det? - Og er der effekt på økonomi?

Patient efter et lægebesøg I came home and looked it up on the internet and sorted it out for myself, which means I’m probably doing everything wrong… (Australsk patient m. diabetes)

Søgning (kvant./kval.) Systematiske review og RCT Mindre kvalitative undersøgelser Fokus på øget viden, adherence (evnen til at følge en aftalt behandling), andre health outcomes og økonomi Udelukket resultater uden signifikant effekt

Hovedkonklusioner  Skriftlig patient information (trykt og elektronisk) kan øge patienters viden, evne til at følge en aftalt behandling (adherence), compliance mm.  Informationen skal gives sammen med – og være på linje med den mundtlige information fra lægen/sundhedspersonen (”beslutningsstøtte”)  Der er en større og bedre effekt, når man kombinerer skriftlig information med andre interventioner, fx uddannelse, telefon støtte, interaktive løsninger osv.

Hovedkonklusioner (fortsat) Begrænset evidens for økonomiske effekter findes! Brugerinvolvering resulterer i mere relevant information - og øger patienters viden

Kvalitet/indhold Sprog og ord har betydning Virus = bakterie? ”moderat ubehag” ? kopi? (generisk substitution = noget, der er dårligere end originalen?)  Mindre komplekst sprog øger læsbarheden/forståelsen  Bedre visualisering/illustrationer/grafik

Kvalitet/indhold Bivirkningsfremstilling Information om bivirkninger er vigtigt og ønsket Måden, den gives på, påvirker viden God målrettet information bedre end generel/bred information Involvering af patienter øger viden og forståelse -> Afprøv på målgruppen!

Kommunikation om substitution af medicine: et patient-perspektiv Lille kvalitativt studie fra Almen Praksis (DK) Patienter, der brugte esomeprazol (Nexium) og skulle skifte til et billigere PPI pga. medicintilskuds-regler Tekst-analyse af information om substitution sammenlignet med patient interview (diskurs analyse) ”Billig” og ”kopi ” var negativt associeret med patienters forventning om at medicinen var ligeså god. Patienter bruger metaforer/sprogbilleder til at beskrive deres mening/forståelse Størrelse, farve og form af medicin og pakning har betydning Publiceret i Ugeskr. For Læger 1. april 2013 (Møller og Thirstrup). (eksempler/citater forevist under selve præsentationen)

Økonomi Fx. Hospitalsindlæggelser (længde/antal) Akutte skader/Lægevagt Lægebesøg Prisen på en behandling Patienternes egne udgifter Mistet arbejds- eller studie-tid Osv. Der findes studier, der har vist besparelser på patient- information (også skriftlig) og –uddannelse

Konklusion Skriftlig information om medicin og behandling til patienter er en vigtig del af god patient-kommunikation og og kan måske spare penge? Der er brug for mere viden og forskning om de kliniske effekter - og om hvad der er ”best practice”

Diskussion Er der pt. danske projekter om effekten af skriftlig patient-information, hvor brugere medvirker? Hvordan kan man arbejde med målrettet patient information? Og har vi råd til at lade være? Har du idéer og input – så glæder jeg mig til at snakke med dig….!!

Tak Kontakt Marianne Møller, Msc. Pharm., Master i Professionel Kommunikation (MPK)