- psykodynamisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
At være magtesløs med den magtesløse
Arbejdspladsudvikling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Mentaltræning Målsætning
Ledelse i Praksis – 4. aften
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Analyse- og udviklingsmodel
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
NOEA/Aalborg Universitet
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Refleksioner og opsamling ift. i går
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Workshop Motivation og fokus på målet
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Et mærkeligt skib.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Netværk – Bruger du dit ? Inspirationsaften om netværk og din arbejdsdag? Onsdag den 9. november 2011 Olsensenergy - Hanne Olsen.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Sådan bruger du præsentationen
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Sigmund Freud Teorien om det ubevidste. Mennesket som et driftsvæsen, der ikke er herre i eget hus.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

- psykodynamisk perspektiv Gruppeprocesser - psykodynamisk perspektiv

Psykodynamiske gruppeprocesser

Psykodynamiske grundperspektiver Psykodynamik henviser til Intrapsykiske kræfter, såsom drifter og moral samt det ubevidste og bevidste Der foregår en dynamisk vekselvirkning mellem disse kræfter; det går ud på at skabe en balance Sigmund Freud skabte en personlighedsmodel ”ægget”, baseret på hans teori om eksistensen af disse kræfter og deres afgørende indvirkning på personligheden Psykodynamisk metode Modstands- og forsvarsanalyse

Psykodynamiske processer handler om selvets overlevelse. 4 grundfølelser: Angst Vrede Selv Sorg Glæde Omverden

4 grundfølelser mm. Sårethed Skyld Trusler mod egen sårbarhed Overskridelse af personlige grænser Angst Vrede Jalousi Misundelse Selv Skam Sorg Glæde Behovstilfredsstillelse, tryghed, selvudfoldelse mm. Temaer om tab Omverden

Forsvarsmekanismer … ikke til at leve med… ikke til at leve uden. Primære formål: At reducere angst Projektiv identifikation Projektion Angst Vrede Splitting Selv Sorg Glæde Modstand, fx passiv aggression Omverden

Gruppeprocesser … når mange selv’er er samlet. Gruppe Facilitator Omverden

Øvelse 2 Gruppens forsvar Find sammen 2 og 2. Find eksempler på grupper I har været konsulenter for, eller grupper I selv har været en del af. Drøft med hinanden de forsvarsmekanismer, I kan se kan have præget grupperne og mulige årsager hertil? Hvad gjorde gruppen specifikt? Hvad gjorde du som konsulent/konsulenten for jeres gruppe?

Gruppers udvikling Schutz’ FIRO (Fundamental Interpersonal Relationship Orientation) Hvilken fase er gruppen i? Inklusionsfasen - tilfældig samling (inde – ude) - afhængighed Kontrolfasen - konfrontation (oppe – nede) - uafhængighed Nærhedsfasen - samarbejde (tæt – fjern) - gensidig afhængighed

”FIRO – Fundamental Interpersonal Relationship Orientation”

Personernes interaktion: ”Inklusionsfasen” Gruppens fokus: Medlemskab (inde eller ude) Personernes interaktion: Tilfældig samling Grundfølelse: Afhængighed Selvransagelse: Er jeg accepteret? Accepterer jeg de øvrige? Vigtige spørgsmål: Passer jeg ind i gruppen? Hvem er de øvrige personer i gruppen? Vil jeg være sammen med dem? Får jeg lov at være sammen med dem? Typisk adfærd: Taler for meget eller er overdreven åben Holder sig tilbage og er stille Kontrollerer de andres kompetencer Sætter spørgsmålstegn ved gruppens mål og gruppens normer Fortæller ’lystfiskerhistorier’ D

Personernes interaktion: ”Kontrolfasen” Gruppens fokus: Ansvar (top eller bund) Personernes interaktion: Konfrontation Grundfølelse: Uafhængighed Selvransagelse: Er jeg tilstrækkelig kompetent? Er der andre tilstrækkeligt kompetente? Vigtige spørgsmål: Hvem er lederen eller lederne? Hvor stor indflydelse har de? Hvor stort et ansvar får jeg? Er jeg stærk nok til at hævde mine krav? Ser, anerkender og respekterer man mine kompetencer? Ser, anerkender og respekterer jeg deres kompetencer? Typisk adfærd: Forsøge at opnå eller undvige lederskab Angribe lederen eller gruppemedlemmerne Opbygge subgrupper Vælge den ældste eller mindst indflydelsesrige til leder Gennemføre flertalsafgørelser når lederen skal vælges D

D ”Fællesskabsfasen” Personernes interaktion: Grundfølelse: Gruppens fokus: Relationer (nær eller fjern) Personernes interaktion: Samarbejde Grundfølelse: Gensidig afhængighed Selvransagelse: Kan de lide mig Kan jeg lide dem? Vigtige spørgsmål: Hvor høj grad af nærhed er tilladt? Hvor stærke følelser kan jeg vise? Er gruppemedlemmerne loyale mod mig og mod gruppen? Hvor høj grad af åbenhed er tilladt? Får jeg min del af varmen og nærværet? Typisk adfærd: Give udtryk for tillid i gruppen Kunne udtrykke såvel positive som negative følelser Mindske det fysiske rum og øge kropskontakten Danne par uden at gruppen brydes op Diskutere frit og åbent Acceptere tavshed uden en følelse af ubehag D

Øvelse Gruppens udvikling (FIRO) Find sammen 2 og 2. Find eksempler på grupper I har været konsulenter for, eller grupper I selv har været en del af. Drøft gruppens udvikling ud fra FIRO modellen: hvor var gruppen mon, inden for hvilken fase havde gruppen udfordringer, hvor troede gruppen selv den var? Fremlæg eksemplerne for hinanden. I må gerne drøfte flere eksempler.

Fornemme hvor gruppen/personen er udviklingsmæssigt Hvordan kan du som coach agere på et psykodynamisk grundlag? – 1 – Fornemme hvor gruppen/personen er udviklingsmæssigt Fornemme om der er individuelle konflikter, enten åbenlyse eller skjulte Containe – rumme de følelser, positive som negative, der måtte flyde i rummet uden at tage dem på dig, og uden at forsøge at fjerne de negative følelser bare fordi de er ubehagelige

Italesætte egen oplevelse – give gruppen/personen dit perspektiv Hvordan kan du som coach agere på et psykodynamisk grundlag? – 2 – Analysere dine egne følelser ift. gruppen/personen – kan det være følelser, der bliver lagt over i dig? Og hvad får gruppen/personen ud af det? Italesætte egen oplevelse – give gruppen/personen dit perspektiv Arbejde med metaforer, indsigt og forståelse for de aktuelle dynamikker Skabe struktur eller på anden måde skabe angstreducerende rammer

Teamcoaching - Spilleregler Aktiv lytning – anerkend hinanden Mød hinanden, hvor I er Tal ud fra jer selv Formuler jer med omhu og omsorg Brug og byg videre på andres ideer Formuler muligheder Vær proces- og ikke resultatorienteret Undgå at afkræve stillingtagen af andre Brug time-outs