Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop 14.03.11 Oplæg og andre ressourcer findes på: www.drenge.wikispaces.com.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
TVÆRGÅENDE FORSKNINGSSPOR: LEDELSE og ORGANISATION
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
© Capacent 0 Projektledelse som karrierevej Dansk projektledelses Forskningsprogram 28. Januar 2011Roskilde Universitets Center.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Blended Learning - en introduktion
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Forum Budget
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på:
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
#UUDK #UU #UUvejled Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR:
Digitale biblioteker og web 2.0
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Et samarbejde mellem DTU, EA Sj. og EUC Nordvestsjælland Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland1.
Karsten Gynther Forskningsprogramleder
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Program Workshop om projekter og veje til projektmidler Indledning,
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
8. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Fremtidens Aarhus Universitet AARHUS UNIVERSITET.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Digital Didaktisk Design
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
Præsentationens transcript:

Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på: Karsten Gynther Videncenterleder University College Sjælland Mail:

Slide – 12.30: Frokost – 13.00: Oplæg om projektmuligheder og projektdesign (ved Karsten Gynther, UCSJ) – 13.30: Hvad ved vi pt. om drenges uddannelsesvalg i Region Sjælland (ved Steen Bogø, RUC) – 13.45: Pause – 14.45: Workshop 1: Problemidentifikation og tematisk ide- generering (Blandede grupper: IHK, UCSJ, Gymnasier, EASJ, RUC) – 15.00: Pause – 16.00: Workshop 2: Uddannelsesspecifik ide-generering (Uddannelsesgrupperinger) – 16.30: Opsamling og den videre proces Program:

Slide 3 UCSJs to videncentre Educationlab og CUPP - og RUC/PAES videncenter VELPRO Inviterer videregående uddannelser i Region Sjælland og adgangsgivende uddannelser hertil – til at indgå som partner i et ambitiøst forsknings- og udviklingsprojekt Uddannelsestyper: Alle UCSJs professionsuddannelser, Ingeniørhøjskolens (IHK) forkursus samt nogle af IHKs Ingeniørlinjer, uddannelser fra Erhvervsakademi Sjælland (EASJ) samt en række gymnasier (forskellige typer) Parallelt projekt retter sig mod erhvervsuddannelser, sosu- assistentuddannelsen og produktionsskolerne En invitation…..

Slide 4 Præsentation af projektet og deltagelsesmuligheder – herunder: o Baggrund o Mål o Projektorganisering o Økonomi o Ansøgningens chancer hos Vækstforum Sjælland Projektdesign (Forsknings- og udviklingsmetode (r)) Præsentation af problemstillingen Generere / inspirere til projektideer At tage budstikken med hjem til eget bagland med henblik på at sætte gang i intern forankring, etablere samarbejde med leadpartner (UCSJ) og formulere egen projektpakke til den samlede ansøgning Formål med dagens workshop

Slide 5 Udfordring 1: Uddannelsesniveauet er en central problemstilling for regionen som helhed, men der er en særlig udfordring vedr. regionens yderkanter. Udfordring 2: Regionen har en særlig problemstilling vedr. fastholdelse af unge i uddannelse – en problemstilling som er størst i erhvervsuddannelserne og i regionens yderområder. Udfordring 3: Regionen har en særlig udfordring i forhold til uddannelse til drenge/mænd på såvel ungdomsuddannelsesniveau, erhvervsuddannelsesniveau og i forhold til de videregående uddannelser. Baggrund: Udfordringer i Region Sjælland

Slide 6 Et fastholdelsesproblem Et rekrutteringsproblem Et udbudsproblem i forhold til ”udkanterne” Udfordring 3 (drenge i uddannelse) er både:

Slide 7 I forhold til fastholdelsesproblematikken vil projektet udvikle og afprøve nye og reproducerbare undervisningsformer til drenge/mænd på følgende uddannelsesniveauer: Ungdomsuddannelser (gymnasiale) Erhvervsuddannelser (EUD) Erhvervsakademiuddannelser Professionsuddannelser Desuden vil projektet afprøve nogle af de nye undervisningsformer i det parallelle uddannelsessystem som f.eks. produktionsskoler. (Universitetsuddannelser ?) Mål i forhold til fastholdelsesproblematikken

Slide 8 Med fokus på rekrutteringsproblematikken vil projektet udvikle og afprøve nye uddannelsesprofiler med henblik på at inspirere til nye uddannelsesveje for drenge med fokus på: Drenges vej til professionsuddannelserne (velfærdsuddannelserne) Drenges vej til sosu-assistentuddannelsen Mål i forhold til rekrutteringsproblematikken

Slide 9 Med fokus på udbudsproblematikken vil projektet udvikle og afprøve nye fleksible uddannelsestilbud, som kan matche drenges behov for i yderområderne at kunne tage en videregående uddannelse inden for teknisk, og naturvidenskabelige områder (Ingeniøruddannelserne) Målet er at udvikle og afprøve nye fleksible organisationsformer for eksisterende uddannelser Mål i forhold til udbudsproblematikken

Slide 10 Projektorganisering: To tæt koordinerede delprojekter Videregående uddannelserErhvervsuddannelser UCSJEUD EASJSOSU IHKProduktionsskoler Gymnasier Ekstern forskning, sparring mv.: VELPRO/RUC, CUPP og Educationlab/UCSJ Ekstern forskning, sparring mv.: VELPRO Leadpartner: UCSJLeadpartner: CELF Projektperiode: 3 år (opstart efterår 2011) Budget: 20 mil. kr.

Slide 11 Projektbudget for delprojektet ”Videregående uddannelser” PosterPartnerBudget Projektledelse (inklusiv indirekte omkostninger) Leadpartner (UCSJ) + koordinationsgruppe Uddannelsesekstern forskning, sparring mv. (inklusiv administration, indirekte omkostninger mv.) VELPRO, Educationlab/CUPP Uddannelsernes egne udviklingsaktiviteter (inklusiv indirekte omkostninger, administration mv.) Diverse uddannelser I alt

Slide 12 Uddannelsespakker: Projektet set fra en uddannelsesinstitution eller en uddannelse Eksempel på en uddannelsespakke på kr. Undervisertid til omlagt ”drengeundervisning” (allerede i budget) Indirekte omkostninger 18 % (Eks: Lys, husleje, transport mv. Skal ikke dokumenteres) Udvikling af ny undervisning (konferencedeltagelse, sparringsmøder, internt udviklingsarbejde) Projektledelse og administration I alt Projektet refunderer ca. 43 % af alle dokumenterede udgifter Uddannelsen modtager adgang til ekstern forskningsviden + sparring for ca

Slide 13 Eksemplet viser, at skal en uddannelse deltage i projektet med et samlet budget på skal uddannelsesinstitutionen kunne dokumenterne at underviserne har brugt til ”omlagt undervisning” relateret til drenge/mænd. Hvor mange lektioner det drejer sig om afhænger af uddannelse, overenskomst mv. men vil typisk være 230 lektioner for et hold studerende – afviklet over projektperioden. ”Omlagt drengeundervisning”

Slide 14 Præsentation af projektet og deltagelsesmuligheder – herunder: o Baggrund o Mål o Projektorganisering (uddannelsesopdeling i to delprojekter) o Økonomi o Ansøgningens chancer hos Vækstforum Sjælland Projektdesign (Forsknings- og udviklingsmetode (r)) Præsentation af problemstillingen Generere / inspirere til projektideer At tage budstikken med hjem til eget bagland med henblik på at sætte gang i intern forankring, etablere samarbejde med leadpartner (UCSJ) og formulere egen projektpakke til den samlede ansøgning Formål med dagens workshop

Slide 15 Principper: Projektet er et forsknings- og udviklingsprojekt dvs. Projektet skal både genere ny viden om drenge/mænds valg, fravalg og strategier i forhold til uddannelse og samtidig forbedre eksisterende uddannelsespraksis Med inspiration fra ”brugerdreven forskningsbaseret innovation” og ”design based research” foregår udviklingsprocesserne, som en co- designproces mellem alle deltagere (studerende, undervisere og forskere) På et vidensinformeret grundlag udvikles nye designs for uddannelsesprofiler og undervisningsformer, som i en iterativ proces afprøves, evalueres og redesignes – dvs. Der arbejdes eksperimentelt (med didaktiske designeksperimenter) Projekterfaringer dokumenteres og analyseres med henblik på generaliseringsmuligheder i forhold til andre kontekster. Projektdesign (Forsknings- og udviklingsmetode (r))

Slide 16

Designframework eller myte? Slide 17

Slide 18

Slide – 12.30: Frokost – 13.00: Oplæg om projektmuligheder og projektdesign (ved Karsten Gynther, UCSJ) – 13.30: Hvad ved vi pt. om drenges uddannelsesvalg i Region Sjælland (ved Steen Bogø, RUC) – 13.45: Pause – 14.45: Workshop 1: Problemidentifikation og tematisk ide- generering (Blandede grupper: IHK, UCSJ, Gymnasier, EASJ, RUC) – 15.00: Pause – 16.00: Workshop 2: Uddannelsesspecifik ide-generering (Uddannelsesgrupperinger) – 16.30: Opsamling og den videre proces Program:

Slide 20 Amiel, Tel og Reeves, Thomas (2008): Designbased research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda, In: Educational Technology & Society, vol 11. Barab, Sasha og Squire, Kurt (2004): Design-Based Research: Putting af Stake in the Ground, In: The Journal of the Learning Sciences, 13 (1), 1-14 Bottrup, Pernille og Clematide, Bruno (2005): Samspil om kompetenceudvikling. Undervisningsministeriet og Learning Lab Denmark. Brow, A. L (1992): Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. In: Journal of the Learning Sciences, 2(22), Cobb mfl (2003): Design Experiments in Educational Research, In: Educational Researcher, Vol 32. Collins, A. (1992): Towards a design science of education. In E. Scanlon and T. O’Shea (eds): New Directions in Educational Technology s. 15 – 22. Berlin, Springer. Collins, Allan mfl (2004): Design Research: Theoretical and Methodological Issues. In: The Journal of The Learning Sciences, 13 (1) s 15 – 42 diSessa og Cobb (2004): Ontological Innovation and the Role of Theory in Design Experiments, In The Journal of The Learning Sciences vol 13. Gravemeijer, Koeno and Coob, Paul: Design research from a learning design perspectiv. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York Knutsson, Orla mfl. : User-driven design of mobile application for teenagers’ language homework. In Ceratto-Pargmann, Tessy mfl. (red) (2010): The First Nordic Symposium on Technology Enhanced Learning. S papers/cat_view/10-norditel-publications papers/cat_view/10-norditel-publications Mckenney, Susan mfl: Design research from a curriculum perspective. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York Nieveen, Nienke mfl: Educational design research - The value of variety. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York Reeves, Thomas: Design research form a technology perspective. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York The design-based Research Collective: Design- Based Research: An Emerging paradigm for Educational Inquiry, In: Educational Researcher, Vol 32, No 1, P 5-8 Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York. Wang, F & Hannafin, M (2005): Design-based research and technology – anhanced learning environments. In: Educational Technology, Research and Development, 53 (4), 5-23 Walker, Decker: Toward productive design studies. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York. Referencer