Overvejelser om planstrategi og tværkommunalt samarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Struer Kommuneplan Vision, mål, strategi Forside Indledning Vision, mål og strategi Byer, landsbyer og landdistrikter Natur og miljø Politiske.
Advertisements

Den danske strukturreform
Debatmøde om lokale interesser i Ll. Næstved - Præsentation af Kommuneplanstrategi.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Implementering af folkeskolereform
Randers Modellen Randers Modellen: Politikker - 1
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Planproces - Forudsætninger •Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen som ejer tager stilling til alternativ A, B, C eller en kombination heraf i juni 2012.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Visionsproces Fra ord til handling.
1 Idræts og Fritidspolitik - Kick–off konference 26. januar 2011.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Udviklingsplaner Sønderborg
Planstrategi, lokal Agenda 21 og Kommuneplan. Forventet tidsplan •Planstrategi ikke som forslag •Kun temarevidering af kommuneplanen Obligatorisk min.
Miljøvurdering – Slagelse Kommuneplan 2013 Identifikation af væsentlige miljøfaktorer Overskrifterne • Kommuneplan 2013 • Miljøvurdering.
Styringskrav for jobcentre
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Rum og relationer i multifunktionsrum
Holbæk kommune Proces for skolebestyrelserne i arbejdet med ny skolestruktur.
Landdistriktspolitik - i en ny forvaltningsstruktur?
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Planlovsdage 2004 Nyt fra Landsplanafdelingen Vicedirektør Niels Østergård, Skov- og Naturstyrelsen.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
Samrådenes Temamøde Velkommen Modtagelse af flygtninge i Aalborg Kommune – v. Famile- og Beskæftigelsesforvaltningen Tema: Fysisk Udvikling.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Planlovsdage 2004 Kommuneplanstrategier Status, temaer og regionalt samarbejde Landinspektør Helle Witt, Landsplanafdelingen.
Etablering af partnerskaber på anbringelsesområdet En opdagelsesrejse.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Hovedpunkterne i en ny strategi
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Sven Allan Jensen as Perspektiver i forhold til regional og kommunal planlægning Den regionale dialog Den regionale erhvervsudviklingsstrategi Den regionale.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Dialog som et strategisk arbejdsredskab - en konstruktiv model for landbrugets selvforvaltning.
Lokal Aktions Gruppe Lokal Udviklingsstrategi
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
Den røde tråd fra vision til handling
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sundhedsaftale III status
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Planlovsdag 2004, 2., 3. og 9 marts Fælles planstrategi for Sønderborg-området Opgaven fra Landsplanafdelingen Hvordan organiseres samarbejdet mellem kommunerne?
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
1 Strategisk planlægning i Randers Politik, Planlægning og Bullshit.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
SportHouse –  TEAM/ RESSOURCER KRITISK SUCCES FAKTOR UDFORDRINGER/ FORHINDRINGER FASER/MILEPÆLE/AKTIVITETER xx MÅL Februar 2014 Bestyrelsens.
V ORBASSE - H ER HANDLER VI Områdefornyelse
Analyse- og strukturfase Udbudsmateriale udarbejdes
U U U U U U U T T T B B B S S U T S B TIDS- OG PROCESPLAN
Kommuneplanstrategier Status, temaer og regionalt samarbejde
Kommuneplan Evaluering af kommuneplanprocessen
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Visionære Regionale Udviklings Planer
Visionære Regionale Udviklings Planer
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Overvejelser om planstrategi og tværkommunalt samarbejde I forhold til: 1. Tværkommunalt samarbejde på Holbæk-egnen Lokale overvejelser om tilrettelæggelse af planstrategi og kommuneplan Status netop nu (strukturkommission m.v.)

Tølløse Kommune: Hvem er vi? . Tølløse Kommune 9700 Indbyggere • Stigende befolkningstallet (1 % årligt siden 2000) Mange tilflyttere er børnefamilier fra Kbh-omr.   Mange udpendlere: 64% af beskæftigede pendler ud (heraf de 40% til arbejdspladser i hovedstadsområdet) STIGENDE INTEGRATION MED HOVEDSTADSOMR. Tølløse V. Amt Hovedst H. Landet 0-14 20,7 19,1 18,1 18,8 15-24 10,4 10,7 11,1 25-64 56,2 55,1 57,1 55,3 65+ 12,6 15,4 14,1 14,8

Samarbejde på Holbækegnen Juni 2001: 8 kommuner undersøger basis for tværkommunalt samarbejde Formål: * Fagligt samarbejde om udarb. af kommuneplanstrategier og planrevisioner (jf lovkrav om stillingtagen hertil inden for første halvdel af valgperioden). * Eventuel mulighed for at arbejde omkring afklaring af indbyrdes relationer Sept. 2001: Først 5 - og siden 6 kommuner – vælger at tilslutte sig samarbejdet (80.000 indb.)

Samarbejde på Holbækegnen - Organisering Styregruppe (Borgmestre og Kommunaldirektører) Arbejdsgruppe (Medarbejdere fra de deltagende kommuner) Følgegruppe (repræsentanter fra nabokommuner, Vestsjællands og Roskilde Amter samt Landsplanafdelingen). Økonomi: Der aftales en økonomisk fordelingsnøgle hvor kommunerne enten bidrager økonomisk og/eller med manpower

Samarbejde på Holbækegnen - Handlingsforløb 1. Fase: ”Kend din kommune” (jan. -apr. 2002) Der udarbejdes fælles baggrundsmateriale - ensartede nøgletal for kommunerne men ikke mindst for egnen som helhed  medvirker til at skabe fælles referencer/forståelsesgrundlag kommunerne imellem. Materialet omdeles til alle KB´medlemmer i de deltagelse kommuner Forløbet afsluttes med et fælles egnsplanseminar i april 2002 Udfald: Stort interessesammenfald bevirker, at der - ud over samarbejdet om udarbejdelse af planstrategier og kommuneplaner – også er et strategisk ønske om at udarbejde en FÆLLES EGNSPLAN.

Samarbejde på Holbækegnen - Handlingsforløb 2. Fase: Udarbejdelse og vedtagelse af egnsplan (maj – dec. 2002) Fokus på udarbejdelse af oplæg bestående af 10 hovedpunker til brug for politisk drøftelse på 2. egnsplansseminar maj 2002. Indeholder hovedpunkter om: Bosætning, Boligforsyning, Trafikpolitik/infrastruktur, Erhverv- og uddannelse, Børne- & ungdomsområdet, Ældreomsorg, Strategi for kultur- og fritidsområdet, Lokalsamfundets ressourcer, Integration og Turisme Ultimo 2002 godkendes den fælles egnsplan i de 6 kommunalbestyrelser Politisk tilslutning til fælles samarbejde – men brug af forskellige samarbejdsformer inden for egnsplanen afhængig af emnerne f.eks. Fælles høringssvar til Banestyrelsen, HUR og VA Indbyrdes konkurrence ift varetagelse af boligudbud

Samarbejde på Holbækegnen - Handlingsforløb 3. Fase: Udarbejdelse af planstrategier og kommuneplaner (2003) Formål: Faglig udveksling (orientering om forløb, processer m.v.) 2. Individuelle strategier i kommunerne for udformning af planstrategier og udarbejdelse af Kommuneplaner (men forståelse for strategisk sammenhæng). - Tornved & Jernløse tilkøber fagligt/teknisk bistand fra Holbæk kommune. I Tølløse Kommune vælger vi at tilrettelægge en proces omkring udarbejdelse af Kommuneplanen hvorunder et bredt udsnit af borgere og brugere inddrages løbende i processen

Hvorfor den brede proces omkring udarbejdelse af kommuneplanen? Overvejelser om planstrategi og kommuneplan i Tølløse Kommune (lokalt). Strategisk formål med processen Hvorfor den brede proces omkring udarbejdelse af kommuneplanen? Politisk ønske: Første punkt i KB´s arbejdsgrundlag Fokus i planstrategien: Gå fra kommune som udelukkende er leverandør af ”Service”og ”produktion af ydelser” til i højere grad at være garant for at skabe ”rammer for selvudvikling” lokalt God idé at gøre brug af ”lokale eksperter”. Ved at inddrage ressourcepersoner fra mange områder håber vi at skaffe et godt grundlag for at kunne indtænke nye visioner for udviklingen af kommunen/lokalområder  Visioner som også vil have relevans for borgerne lokalt i en ny stor-kommune. Demokratisk aspekt: Mulighed for at inddrage borgerne i egne forhold

Arbejdet med kommuneplanen frem til vedtagelse af planstrategien Sept./Okt. 2002 Nov. 2002 Feb. 2003 Mar./Apr. 2003 Maj 2003 Borgerne blev opfordret til at indsende forslag til emner forud for udarbejdelse af et ”forslag til planstrategi” 19 forslag indsendt. Samlet i HVIDBOG Kommunal- bestyrelsen udarbejdede FORSLAG TIL KOMMUNE-PLANSTRATEGI 8 ugers høring: 12 svar indsendt. Samlet i fælles HØRINGS-SVAR Kommunal-bestyrelsen vedtog KOMMUNEPLAN STRATEGI Inddragelse af borgere/brugere forud for pol. udmelding af forslag til planstrategi.

Emnerne i planstrategien Befolkning og boligbyggeri – med fokus på natur Trafik, bosætning og byforskønnelse Udviklingsprofiler for kommunernes lokalområder Fritid, Kultur & Idræt Erhverv og bosætning Det åbne land Børn, unge og familieliv - Tilbud til unge Børn, unge og familieliv - Familieliv Bredt udsnit deltager i vidensgrupperne Rep fra erhvervsliv, fritidsliv+org, div. brugerbestyrelser, særlige ildsjæle i lokalområderne, bylaug, m.fl.

Fra planstrategi til strategisk kommuneplan: Herefter drøftede vidensgrupperne idéer og visioner HER ER VI NU!!! De 8 oplæg + andet materiale sammenskrives til et FORSLAG TIL EN KOMMUNEPLAN som godkendes af KB De 8 grupper skulle aflevere hver deres oplæg inden udgangen af 2003 Efterår 2004: OFFENTLIG HØRING PLANSTRATEGIEN er den overordnede ramme/kommissorium for vidensgruppernes arbejde – dog vide rammer!!! Ultimo 2005: Endelig vedtagelse af KOMMUNEPLAN i KB Dialogmøde med KB nov03

Status nu: Overordnede temaer i kommuneplanen Tølløse Kommune: Forstad til hovedstaden – men samtidig en del af en nordvestsjællandsk identitet. By- og områderelationer (Bymønster):  lokalt i kommunen, på egnen, og overordnet i forhold til hovedstadsområdet Bosætning – kultur,infrastruktur,off serviceud, detailhandel m.v. Tæt samspil mellem natur & bosætning: * ”Bosætning med omtanke, og erhverv med endnu mere omtanke”. * Mindre massivt byggeri i nye lokalplaner (15-20% til sammenhængende natur) * Bynær-natur/Forbedret adgang til natur (udarbejdelse af stiplan) * Det åbne land – landbrug/bosætning og erhverv på landet * Fastholdelse af landsbymiljøer Lokal velfærd – decentralt og i samspil på tværs! * Lokalt udbud af offentlige serviceydelser/fritidsaktiviteter * Fokus på indre kvaliteter,     herunder: - fastholdelse af netværkene i boligområder/lokalsamfund - boligområderne skal kunne rumme og fastholde borgere i alle aldersgrupper - lokale netværk skal arbejde på tværs og offentlig, privat og civilsamfund

Status nu: Den foranstående strukturreform har ændret forudsætningerne: - for 1) kommuneplan – såvel som for 2) egnssamarbejdet 1) Planstrategier og kommuneplan Alle kommuner har udarbejdet planstrategier. Nogle kommuner har udarbejdet Kommuneplaner – andre er i gang. I Tølløse fortsættes arbejdet med Kommuneplanen: Idet processen har skabt forventninger hos borgerne Politisk ønske om ikke bare at ”læne sig tilbage i stolen” og vente på kommunesammenlægningerne – dog stor politisk realisme ift. at tænke sig ind i den ”nye kommunale sammenhæng” Strategisk fokus i KP: I højere grad Lokalområdernes udvikling end på udvikling af kommunen som helhed. mulighed for at komme med bud på udviklingsstrategier/visioner for lokalområderne – også relevant ift den nye storkommune

Status nu: Konklusion: 2) Evalueringsrapport for egnsplansamarbejdet er udarbejdet Konklusion: Alle projekterne er langtfra ført ud i livet -men….. vi har opnået øget forståelse/erkendelse i forhold til samarbejde på tværs – ”det fælles skæbnefællesskab”. Egnsplansamarbejdet ophører formelt – men idéerne om regionalt koordination og samarbejdet overføres til et fælles projekt for de 12 kommuner i Nordvestsjælland – kaldet DIALOGPROJEKTET

Dialogprojektet Dialogprojektet i ”Nordvestsjælland” Organisering Samarbejde mellem 12 kommuner (3 egne) Organisering Styregruppe: (3. egnsborgmestre + kom.dir. + rep fra mm) Arbejdsgruppe (3 adm. egnsrep.+VA. + mm) Følgegrupper (pol. 12 + adm. 12) Bymønster/bykvalitet Øget fokus på by-relationer indbyrdes i Nordvestsjælland (by-land; by+by) men også i forhold til hovedstadsområdet generelt. 4 temaer: a) fælles bosætning b) erhverv&udd./turisme c) arbejdsmarked d) Sundhed Tema C + D er lidt på standby!!!