Særligt fokus på interessentanalyse og performancemåling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Lederudvikling.
Analyse af eksterne og interne forhold
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Den nye rolle for design
Siamak Amjadi …. baggrung
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
Forretning og Ledelse lektion 7
Virksomheder - definition
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Økonomistyring HA 4. semester forår 2008
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Strategi Forudsætninger og udfordringer.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Design og mobilisering af økonomistyring
Hvad siger medarbejderne?
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
De 8 excellence-begreber
CRM – værdi for virksomheden Et rigtig godt sted at starte er hos Frederich Reicheld:
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Økonomistyring – The Balanced Scorecard HA 4. semester forår 2009
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
 Aarhus Universitet Workshop med hovedområderne.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Standarder og ISO 9001 som ledelsesværktøj
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
C O N T R O L L E R F O R U M Kompetenceudvikling og læring i Danske Bank ”The ultimate competitive advantage lies in an organization’s ability to learn.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
DB analyse og modellering
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
Business Model Generation
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

Særligt fokus på interessentanalyse og performancemåling Forretning og Ledelse – Lektion3 Ledelses Systemet Særligt fokus på interessentanalyse og performancemåling

Forretning og Ledelse – Lektion3 PESTEL Porters 5 forces

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion3 Interessenter - Hvem er de væsentligst interessenter? Og hvad forventer de? Interessenters styrke og forventninger har væsentlig indflydelse på en organisations formål og hensigt En organisations formål og hensigt udtrykkes ofte i mission, vision, mål, værdier Som ofte udgør fundamentet i en strategi

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion3 Interessenter Økonomiske Politiske/sociale Teknologiske Interessenter: Ejere/ aktionærer Banker Kunder Ansatte Fagforeninger Konkurrenter Myndigheder Leverandører Lovgivere Brancheforening Interesseorganisationer

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion3 Interessenter Enighedsområde Styrke/interesse U-enighedsområde

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion3 Strategiske Mål/Midler Interessenter Bidrags/Belønningsbalance Interessenternes Bidrag Interessenternes Belønning Check alle interessenter

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion 3 Mission/Vision Mission/Vision er hvad nuværende og eller fremtidige interessenter kan blive enige om. Mission: Hvorfor eksisterer vi? Hvad er vores raison d´etre? Vision: Hvad ønsker vi at opnå? Hvornår? Mission og vision udtrykker også et valg: Hvad beskæftiger virksomheden sig med , og hvad beskæftiger den sig ikke med. Målsætninger: Udtrykker et specifikt resultat der ønskes opnået (eks. Overskud, afkast, vækstrate, kursværdi, kvantificeret) Operationelle mål: Driftsorienterede mål, mål der udtrykker behov for tilpasning, Mål der fokuseret på udvikling

Balanced Scorecard Forretning og Ledelse – Lektion3 Oprindeligt var BSC reaktionen på et måleproblem: ”What gets measured gets done” BSC udsprang med andre ord af et behov for at supplere de traditionelle økonomiske målepunkter – det var ikke nok alene at se på organisationens (finansielle) resultater, men også på den række af faktorer, der på lang sigt har indflydelse på resultaterne. Det drejer sig fx om kundernes tilfredshed, medarbejdernes motivation, produktionens effektivitet, udviklingen af nye services eller om uddannelse og kompetenceudvikling.

Forretning og Ledelse – Lektion3 Balanced Scorecard Fra en en-dimensionel til en fler-dimensionel opgørelse af virksomhedens performance/resultater (måling af virksomhedens ”uhåndgribelige aktiver” – ex. viden, innovation, kvalitet) En idé om kausalitet mellem virksomhedens performance målinger Strategien bestemmer udvælgelsen af relevante performance målinger i den enkelte virksomhed. Top-down

Balanced Scorecard De fire perspektiver: Forretning og Ledelse – Lektion3 Balanced Scorecard De fire perspektiver: Det finansielle perspektiv – for at have succes finansielt, hvordan skal vi da fremstå Kundeperspektivet – hvis vi har succes hos vores kunder, hvad skal vi da opnå Det interne proces perspektiv – hvis vi skal opnå finansielle såvel som kunde krav, hvad skal vi da opnå i vore interne processer Læring og vækst perspektivet – hvis vi fortsat skal have succes og forbedre os, hvad skal vi så satse på?

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion 3 Balanced Scorecard http://www.balancedscorecard.org/

+ + Forretning og Ledelse – Lektion 3 Financial Perspective Cause and Effect Relationships Defines the chain of logic by which intangible assets will be tranformed to tangible value Long Term Shareholder Value Productivity Revenue Growth Customer Perspective Customer Value Proposition Clarifies the conditions that will create value for the customer Product/Service Attributes Relationship Image Price Quality Time Function Partnership Brand Internal Process Perspective Value Creating Process Manage Regulatory and Social Processes Defines the processes that will transform intangible assets into customer and financial outcomes Manage Operations Manage Customers Manage Innovation Learning and Growth Perspective Clustering of Assets and Activities Defines the intangible assets that must be aligned and integrated to create the value Human Capital + Information Capital + Organization Capital

Medarbejdernes evner til at skabe forbedringer Forretning og Ledelse – Lektion3 Kausaliteten mellem performance målinger Det finansielle perspektiv ROI Kundeloyalitet Kunde perspektivet Punktlig levering Det interne perspektiv Kvalitet Gennemløbstid Lærings- og vækst perspektivet Medarbejdernes evner til at skabe forbedringer

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion3 Strategikortet Hvorfor Ejerperspektiv Hvad skal være de overordnede resultater (mål) for vores virksomhed. Hvilken værdi skal vi skabe for vores ejere? Strategien udledes “oppefra og ned”: Kunder Hvilken værdi (/resultater) skal vi levere til vores kunder for at kunne indfri de overordnede mål for vores ejere? Interne processer Hvordan skal vi arbejde og indrette vores interne processer for at indfri vores kundemål? Strategien virkeliggøres ”nedefra og op”: Læring/udvikling Hvilke lærings- og udviklingstiltag skal vi iværksætte/understøtte for at blive i stand til at understøtte vores interne processer? Hvordan

BSC in offentlige og non-profit Forretning og Ledelse – Lektion3 BSC in offentlige og non-profit Offentlige og non-proft virksomheder vil oftest have vanskeligheder ved at bruge et BSC med det finansielle perspektiv som det øverste I stedet kan de lave en modificeret udgave, hvor de sætter kunde perspektivet øverst, hvor der vil være to typer kunder: dem som donorer pengene og dem som modtager pengene. I private virksomheder er det som oftest den samme kundegruppe Derefter kan de interne processer, der giver den ønskede værdi for begge gruppe af kunder identificeres

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion3 Figure 1 : The public sector service value chain © Heintzman and Marson 2006 Forretning og Ledelse – Lektion3 Ledelsessystemet Value chain i offentlig sektor Employee Engagement Citizen/Client Service Satisfaction Citizen Trust & Confidence in Public Institutions DRIVERS OF PERFORMANCE

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion3 Value chain i offentlig sektor Fra Canadian Treasury

Eksempel på BSC i non-profit Forretning og Ledelse – Lektion3 Eksempel på BSC i non-profit If we succed, how will we look to our customers we look to our financial donors? The Mission To satisfy our customers, financial donors and mission, at what business processes must we excel? To achive our vision, how must our people learn, communicate and work together?

Økonomi Kunder Processer Læring Forretning og Ledelse – Lektion3 BSC Københavns Kommune Vision Strategi Kritiske aktiviteter Målinger Strategiske temaer Initiativer Resultatmål Økonomi Kunder Processer Læring

IT Governance Institutes model for et IT BSC Forretning og Ledelse – Lektion3 IT Governance Institutes model for et IT BSC User Orientation Objectives Measures Future Orientation Business Contribution Operational Excellence

Eksempel på BSC i det offentlige Forretning og Ledelse – Lektion 3 Eksempel på BSC i det offentlige

Eksempel på BSC i det offentlige Forretning og Ledelse – Lektion3 Eksempel på BSC i det offentlige

Ledelsessystemet Forretning og Ledelse – Lektion3 Almindelige fejl ved BSC og Strategi-kort Mål linkes ikke til strategi Links valideres ikke – det vides ikke om der er kausalitet Rigtige mål sættes ikke Ukorrekt måling Kompleksiteten bliver for stor

Targets and Initiatives Stairway to heaven Et samlet system Mission Why we Exist Values What's Important to Us Vision Where We Want to Be Strategy Our Game Plan Strategy Map Translate the Strategy Balanced Scorecard Measure and Focus Targets and Initiatives What We Need to Do Personal Objectives What I Need to Do Strategic Outcomes Satisfied Shareholders Delighted Customers Efficient and Effective Processes Motivated and Prepared Workforce

Eksempel på strategikort fra flyselskab Forretning og Ledelse – Lektion5 Ledelsessystemet Eksempel på strategikort fra flyselskab Strategisk tema: Operationel effektivitet Målepunkt Mål Initiativ Finansiel Kunder Interne processer Hurtig skift i lufthavnene Læring

Udarbejd et strategi-kort for SAS – tag udgangs- Forretning og Ledelse – Lektion 3 Hjemmeopgave Udarbejd et strategi-kort for SAS – tag udgangs- Punkt i foregående slide!