Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Den 16.august 2010 Regionsgården
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Lederudvikling.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Undervisningsplanlægning
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Vold - et fælles anliggende
Kommunikation alvor og sjov
Ordblindhed Hvad er det?.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Udgangspunktet er, at der ikke findes nogen rigtig ledelsesform
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
kursusmateriale til plejefamilier
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.
Dansen omkring handicapbegrebet
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Videoundervisning i klinisk mikrobiologi
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Folkeskolereform 2014.
Den inkluderende skole
Madkamp - DM i madkundskab
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Systematisk risikovurdering
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.
At være pårørende – håb og muligheder
Lærings- og praksisfortælling
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
”Mainstreaming af handicapområdet” Workshop C Det gode møde Konsulent Birthe Moksha Mainstreaming af handicapområdet: “Det gode møde” Konsulent Birthe.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Elektroniske ”hjælpemidler” DTHS Netværksdage 2012
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
IKT-hjælpemidler i rehabiliteringen Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Erik Häuser og Pernille Missel Danielsen – IKT-konsulenter.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Om Videnscenter for Specialpædagogik (ViSP) Lægeforeningens generalforsamling 4. november 2011.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Værdier og jobområde Facility Management 2 dage AMU-mål
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
It i folkeskolens matematikundervisning
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tag snakken – bryd vanerne
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin

Præsentation Underviser Dorte Sylvest Aggerlin Arbejdssted Videnscenter for Specialpædagogik Birkebjerg Allé Næstved

Komplekse kommunikationsløsninger? Definition: Kombination af en alternativ betjeningsform med et særligt kommunikationsprogram eller med en eller anden form for kommunikations udstyr.

Personkreds? Brugere i el-kørestol med omfattende motoriske vanskeligheder som følge af : Muskelsvind CP ALS eller andre neurologiske betingede sygdomme Rygmarvsskade

Kommunikation er vejen til: Selvstændighed Indflydelse Frihed Læring Udvikling Respekt Normalitet

Præsentation af 1. brugereksempel Ove, 44 år Muskelsvind – morbus Becher Forhistorie Aktuel problematik Løsning Videoklip

Præsentation af 2. brugereksempel Charlotte, 27 år CP Forhistorie Aktuel problematik Løsning Videoklip

Vejen til løsningen De fire A´er Afdækning Afprøvning i praksis Ansvarsfordeling Afrunding

Muligheder i stedet for begrænsninger Kommunikation er mulig på trods af omfattende motoriske begrænsninger En personlig hjælperordning udelukker ikke muligheden for bevilling af eks. betjeningsudstyr til pc, telefon mv. Tværfaglighed en styrke, da der er mange faktorer, der skal tages hensyn til

Netværkets betydning: Vigtigt med ressource personer omkring den enkelte bruger af kommunikationshjælpemidler Viden og forståelse for brug af kommunikations hjælpemidler Ansvar og ejerskab i forhold til opgaven med at holde udstyr/indhold ved lige Vidensdele med nye medarbejdere

Den store palet Vigtigt at tage udgangspunkt i den enkelte bruger og ikke i et bestemt hjælpemiddel Ipads kan mange ting men ikke det hele Der er brug for mange farver på paletten

Udredningsmetode: Oversigt fra DATCH 1989 (Dansk teknologicenter for handicappede) Udarbejdet af Åse Brandt

Analyse af brugerens behov og ønsker: ◦ I hvilke situationer er det svært at forstå, hvad brugeren vil udtrykke? ◦ Hvor opstår kommunikationsproblemerne? ◦ Hvem skal brugeren kommunikere med? ◦ Til hvilket formål skal hjælpemidlet benyttes?  Verbal/skriftlig kommunikation  Telefoni  Leg/fritid/undervisning  Omverdenskontrol

Analyse fortsat: ◦ Skal hjælpemidlet sidde på en kørestol, en rollator, seng eller andet? ◦ Skal det kunne flyttes rundt? ◦ Hvordan foregår kommunikationen nu? ◦ Hvilke hjælpemidler har tidligere været anvendt? ◦ Hvilken forskel vil et hjælpemiddel gøre for brugeren? ◦ Er hjælpemidlet et ønske fra brugeren selv, familien, omgivelserne?

Analyse af brugerens generelle forudsætninger: Syn og hørelse Perception Psykisk status Kommunikationsevne Sproglig status Motorik Analytisk formåen Begavelse

Vurdere egnede hjælpemidler: Definere hjælpemidlets ideelle egenskaber Hvilke egenskaber er opnåelige Finde et match imellem ideelle og opnåelige egenskaber ved de enkelte hjælpemidler ◦ I forhold til teknisk udstyr ◦ I forhold til programmer

Afprøvning af udstyr: Aktiveringsmåde ◦ Mus, joystik, trackball, kontakt andet …. Placering af udstyr i forhold til bruger ◦ Kontrolleret bevægelse! Programmer ◦ Skærmtastatur, ordprædiktion, dynamisk kommunikationsprogram mm

Afrunding: Endeligt valg af hjælpemiddel Ansøgning om/indstilling til bevilling Undervisning i brugen Opfølgning Klare aftaler om service, reparation mv.

Uddannelse indenfor ASK: UUC har dette efterår udbudt et PD modul i alternativ kommunikation Læs mere her: kommunikationsbehov-og- funktionsnedsaettelser kommunikationsbehov-og- funktionsnedsaettelser Fælles nordisk ASK uddannnelse på Høgskolen i Vestfold

Spørgsmål?