Lederkonsulent, foredragsholder og forfatter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Livets Ord November 2008.
Svend Gønge-skolens værdier...
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
God trivsel = God læring
At være magtesløs med den magtesløse
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Medborgerskab – på sporet
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Klasseledelse og cooperativ learning
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
Spørgsmålene er de samme … I 1951 underviste nobelprisvinder, fysiker Albert Einstein på Princeston University. Han havde lige gennemgået en eksamination.
Præsentation Fagchef for Læring
Intern kommunikation PR og presse
Den inkluderende skole
Unge og Kirke Hvordan virker vi sammen. Smittende tro… ”2010 har været et helt fantastisk år for mig. Jeg vil huske det igennem hele mit liv for at være.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Gruppeudviklingssamtaler
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Workshop Motivation og fokus på målet
Livsglæde gennem udvikling - Kierkegaard og ledelse
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
TRIK TM Dagen godt begyndt! Seniorkonference. Helsingør kommune Cand phil Kirstine Andersen, Kompashuset.
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
TRIK TM Workshop - Træd i karakter som senior Seniorkonference. Helsingør kommune Cand phil Kirstine Andersen, Kompashuset.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Læreren som læringsleder
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Mærk dig selv.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Præsentationens transcript:

Lederkonsulent, foredragsholder og forfatter. At træde i karakter som menneske og leder - om Søren Kierkegaard og ledelse Cand phil Kirstine Andersen, Kompashuset ApS. ka@kompashuset.dk, www.kompashuset.dk, tlf 4583 9283 Lederkonsulent, foredragsholder og forfatter. www.kompashuset.dk

At træde i karakter som menneske At træde i karakter som leder Disposition At træde i karakter som menneske At træde i karakter som leder Det subjektive menneske Livets nødvendighed og mulighed www.kompashuset.dk

At træde i karakter som menneske En opgave, som er ens for alle mennesker Ikke at blive dette eller hint! Ikke at lave om på sig selv! Men at blive mere og mere sig selv! At træde frem som den man er - på godt og ondt www.kompashuset.dk

TRIKÔ www.kompashuset.dk

Lederens dilemma ’Lederen sidder ofte sidder i en modsætning mellem hensynet til den enkelte og til organisationen. På én og samme tid må han se ethvert menneske som et middel, for ellers svigter han organisationen, og samtidig se det enkelte menneske som et mål i sig selv – for eller svigter han sin menneskelighed.’ Kirstine Andersen: Kierkegaard og ledelse, side 60 www.kompashuset.dk

De svære etiske dilemmaer ’Ledere står midt i kampen om det gode og det onde – på dilemmaernes holdeplads, - og en leder kan ikke bare ’vælge det gode’. De svære etiske dilemmaer er som oftest, når der skal vælges mellem to onder, eller når der er mere end én god ting at gøre’. Kirstine Andersen: Kierkegaard og ledelse, side 80 www.kompashuset.dk

Det subjektive menneske Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er. www.kompashuset.dk

Hvorfor er det så svært at forstå hinanden? Kulturelle værdier Organisationsværdier Professionelle værdier Livsmanuskript Relation/episode Måden du sir det på! Indhold www.kompashuset.dk

Kierkegaard er optaget af forholdemåder Hvordan forholder jeg mig? Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er! Måden vi tænker på! Vores livssyn - menneskesyn www.kompashuset.dk

Nødvendighed og mulighed Nødvendighed er det givne, som jeg ikke kan lave om på – det, som overgår mig Mulighed er måden, jeg forholder mig til nødvendigheden på! Min tilværelse har to sider. SK siger, at det at eksistere er uafbrudt at sætte mulighed og nødvendighed sammen. Som at ånde ud (mulighed) og ånde ind (nødvendighed). At fortvivle er, at man ikke længere kan få øje på nogen som helst mulighed. At trøste er at bringe mulighed til veje, hvor den ulykkelige ingen mulighed ser. Bekymringen er fortvivlelsens måde at vælge mellem de to størrelser på. Bekymringen forholder sig nemlig ikke kun til det timelige og til i dag, men den forholder sig til det evige: dagen i morgen. Fremtiden som forfærdende, håbløs, skræmmende. Den troende erimod tror, at dagen i morgen er i Guds hånd, og lærer sig derfor den kunst – som fuglen - at være til i dag. Den bekymrede derimod, vil ikke nøjes med den bekymring, han har. Han vil gramse alle remtidens plager til sig, og det lammer ham. Det er havesyge. www.kompashuset.dk

Hvis jeg ikke kan se andet end min nødvendighed, fortvivler jeg! Tro og fortvivlelse Hvis jeg ikke kan se andet end min nødvendighed, fortvivler jeg! Fortvivlelse er, at jeg ikke kan få øje på nogen muligheder. At tro, er at tro på der altid er en mulighed, hvor vi ingen mulighed ser www.kompashuset.dk

’Giv mig kraft til at gøre noget ved det, der står til at ændre! Mod til at tåle det, der ikke kan ændres Visdom til at se forskellen’. Marcus Aurelius www.kompashuset.dk

Eksempler på Kierkegaard i praksis! Fortællinger om medarbejderes drivkraft Kost og bevægelse for 0-6 årige På arbejde i børnehusets og lægehusets ’maskinrum’ Fælles personalemøde i distriktet Børnerådets årsmøde – dialog mellem børn og voksne ’ Parkursus for teknisk direktør og udvalgsformand ’ De ældres stemme’ og ’børnenes stemme’ i kommunens ældrepolitik og børnepolitik   www.kompashuset.dk

Virum husmorforening – forældreinvolvering i Spejderhytten Eksempler – fortsat.. De unge dværge! Virum husmorforening – forældreinvolvering i Spejderhytten Historisk vejfest på Klavs Nebs Vej Weekendhøjskolen www.kompashuset.dk