Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Efteruddannelse for IT- og elektronik-teknologer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Vækstforum Hovedstaden
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Informationsforvaltning
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
Realkompetencevurdering i Danmark
Erhvervsakademiet Aarhus
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Historier fra et demonstrationsprojekt
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Den danske universitetssektor
Uddannelse: pædagog Faglig interesse: Mobile medier I hverdagslivet – konsekvenser Ting jeg er nødt til at forholde mig til udover studiet: Familie med.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Master i Rehabilitering
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
ORIENTERING 6. SEMESTER Torsdag den 5. feb
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
Kort videreuddannelse (KVU)
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Frank Paulsen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
STUDIEPLANER Onsdag den 19. nov Hvad er en studieplan? 2  Skabe overblik over resten af dit uddannelsesforløb.
ERHVERVSPHD Mellem universitet og virksomhed Thomas Dyrmann Winkel Erhvervsph.d.-studerende AVV/AAU
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Hvem er vi? Charlotte Damkjær Jacobsen
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Hvem er vi? Kurt Klaudi Klausen
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Uddannelse i sygefraværshåndtering
digitaliseringsstrategi
Om formandskabets arbejde og beretning 2013/14
– de studerendes læring sat i centrum
Master i Projekt- og Innovationsledelse
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Temadag om vækst og højtuddannet arbejdskraft – Studiejob
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter

It-vest It-vest er et uddannelses- og forsknings- samarbejde mellem Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet - herunder Handelshøjskolen. Formålet med it-vest er at styrke udbuddet af er- hvervsrettede it-uddannelser i Vestdanmark samt fremme det flerfaglige samarbejde inden for it. It-vest har en multifaglig indgangsvinkel til it og udbyder it-uddannelser på enkeltfag-, diplom-, kandidat- og masterniveau med forskellig vægtning af teknologi, design og organisation. Oprettet i 1999 samtidig med IT-universitetet i København

Kontekst for indlægget Makro <> mikro niveau → makro niveau Offentlig <> privat → offentlig Ikke videregående <> videregående → videregående Undervisningsministeriet <> ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling → ministeriet for videnskab, …

Indhold Baggrund/udfordringer Løsning Udfordringer for at løsningen kan etableres Pointer Jeres udbytte: Forståelse for hvordan et uddannelsessamarbejde kan etableres mellem videregående institutioner

”Kunde” grundlag personer med min. mellemlang videregående uddannelse 104 master uddannelser – 34 uden aktuelt udbud – 17 uden hverken aktuelt eller fremtidigt udbud 7300 master- studerende Gennemsnitlig 6150 potentielle ”kunder” 70 studerende pr. uddannelse Der er RIGTIG mange uddannelser!

Eksempler Master i Afdelingsbaseret Hospitalsmanagement Master i brandsikkerhed Master i børnemusik Master i elektronisk musik Master i forsøgsdurs- videnskab Master i husdyrsundhed og -økonomi Master i konfliktmægling Master i Landdistriktsudvikling og landskabsforvaltning Master i ledelse af byggeri Master i miljø- og energiret Master i moms og afgifter Master i rehabilitering Master i strategisk byplanlægning Master i Disaster Management

IT branchen ~ ansatte 15% har mindst en bachelor uddannelse potentielle kunder En lille historie: IT-sikkerhed

Tidligere it-vest uddannelser Master i – Softwarekonstruktion – Multimedier – IT, kommunikation og organisation – IT, sprog og læring – Industriel IT Master i IT (4. optag til august)

På tværs af universiteter Syddansk Universitet Aalborg Universitet Handelshøjskolen, Aarhus Universitet

Undervisningen på master i it Indhold – tilbud udviklet til højtuddannede medarbejdere i det offentlige og private erhvervsliv – indholdsmæssig kobling mellem job og efter- og videreuddannelse – både teoretisk og jobrelateret undervisning Form – Individuelt og fleksibelt uddannelsesforløb – fagpakker efter behov – netstøttet fjernundervisning kombineret med weekendseminarer

It efter- og videreuddannelse Fagpakker 15 ECTS60 ECTS (10) (8)(11) Grad Mastergrad

Fagpakkeudbud 1½ år frem E08F09 Databaseteknologi Pervasive computing og mobile services Int. multimedier Oplevelsesdesign Int. fysiske produkter Vidensdeling, it og org.. Informationsarkitektur IKT strategi og markedsrelationer It sikkerhed Brugerori. Prod. design Digital æstetik og computer spil It, kultur og læring Brugbarhed Ledelse af vrik. arkitektur It-medier og komm. Grundlæggende indlejret software Webapplikationsudvikling Int. multimedier Digital storytelling It-projektledelse Arbejdspraksis og it It-strategi og -ledelse IKT strategi og markedsrelationer Digital forvaltnin E09 + +

Eksempler på studieforløb Shopping Rolig Turbo

Udfordringer Faglige Organisatoriske Praktiske Markedsføringsmæssige …. og sikkert en masse andre jeg lykkeligt har glemt

Faglige Ministeriet stiller faglige krav – Dybde – Brede Hvordan harmonerer det med fleksibiliteten? – Store fagpakker – To indenfor specialiseringen – Masterprojekt skal være i forlængelse af mindst en af specialiserings fagpakkerne

Organisatoriske En uddannelse er på EN uddannelsesinstitution og i ET studienævn Hvad nu når der er fire institutioner og otte studienævn? – Samarbejdsaftale – Fælles studieordning + fagbilag – Koordinationsudvalg Hvordan får man ”balance” mellem institutionerne? Hvordan styrer man udviklingen af uddannelsen?

Praktiske Hvordan afstemmer man fire institutioners opfattelse af adgangskrav? Hvordan indfører man e-læring på fire institutioners master i it uddannelse? Hvordan får man forskere til at synes at undervisning på efteruddannelse er interessant? Hvordan får man erfaring og uddannelse til at hænge sammen?

Markedsføringsmæssige Hvordan markedsfører man noget som fire institutioner er fælles om? – Generel <> specifik Hvem tager sig af (studie)vejledningen?

Pointer Overvej målgruppen – Lav generelle uddannelser Lad de studerende vælge – Indenfor givne rammer Tilpas undervisningen til indholdet, underviseren og deltagerne Find veje gennem regler

Mere info om master i it