MÅL OG RETNING COMPUTERSPILLERES ADFÆRD JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION ITU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Arbejdsglæde.
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Dansk 1. klasse.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)
En helt normal samtale ved morgenbordet:
En ganske from historie….
Hold fast, hold ud eller hold igen
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Kultur- og branchestudier
1 Gode og onde spillere ”Within weeks I observed social conflict in this allegedly tranquil community to rival any I had seen or studied in real life as.
Smølfens død.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen.
Arkitektur - Sikkerhed
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
God ledelse sådan nogenlunde prof. fra foreningsledelse til virksomhedsledelse v/ Christian Majgaard BL kredskonference Billund.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Børn og unge – kunst og kultur Kulturstyrelsens årsmøde Workshop september, 2014 Den digitale udfordring.
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Computerspillet som kommunikationsform
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Præsentationens transcript:

MÅL OG RETNING COMPUTERSPILLERES ADFÆRD JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION ITU

JONAS HEIDE SMITH Cand.mag. i Medievidenskab Ph.d. fra ITU (2006) Står for Talsmand for spilforskning.dk Blogger sporadisk på jonassmith.dk/weblog

SPILFORSKNING ONTOLOGI KULTUR SPILLERE SPIL

HALO 3

COMPUTERSPIL ER JO… Et medie (for kommunikation) Leg En social aktivitet ”Nok kan spillets indhold karakteriseres som ’voldeligt’, men børnenes samvær med hinanden er ikke præget af vold eller konflikter, tværtimod. De samarbejder forbilledligt, og de hjælper hinanden i vid udstrækning. Det er et paradoks, som sætter et stort spørgsmålstegn ved nogle af de grundlæggende antagelser om mediernes effekt på børn og unge.” - Lis Faurholt og Carsten Jessen

MEN COMPUTERSPIL ER OGSÅ… SPIL ”Et spil er et system i hvilket spillere deltager i en kunstig konflikt defineret af regler, som resulterer i et kvantificerbart resultat.” - Salen & Zimmerman Eller: Et spil er en incitamentstruktur, indenfor hvilken spillere forsøger at maksimere deres udkomme.

MED ANDRE ORD… Hvordan er sammenhængen mellem spildesign og spilleradfærd?

Forsøger spillere at vinde? Kan spilleres adfærd forudsiges ved at analysere et spils incitamentstruktur?

INCITAMENTSTRUKTUR? Et spil er som en økonomi

INCITAMENTSTRUKTUR? Alice CooperatesDefects Bob Cooperates Bob: 3 points Alice: 3 points Bob: 0 points Alice: 5 points Defects Bob: 5 points Alice: 0 points Bob: 1 point Alice: 1 point

UNDERSØGELSEN Eksperimentel kommunikationsforskning Rekrutterede 19 forsøgspersoner (med spilerfaring), fordelt på 6 grupper Forsøgspersonerne spillede 3 spil med radikalt forskellige incitamentstrukturer Videooptog med to kameraer Transskriberede ”interaktionen” Kodede transskriptionen og analyserede kvantitativt og kvalitativt

UNDERSØGELSEN Mashed: Drive to Survive Champions of Norrath Fifa 2004 Helt kompetitivt Semi-kooperativtHelt kooperativt

UNDERSØGELSEN Kamera 1 Kamera 2

TRANSSKRIPTIONEN … 395: 1: Hold kæft mand... Så ofrer jeg mig for din skyld ikke også... (ryster på hovedet). Så forventer jeg jo noget igen. 397: 3: Haha. 399: 2: No way. 401: 1: Hov. 403: 2: Arh! 405: 1: Nej! (læner sig tilbage). 407: 3: Hahaha. Uhh.. 409: (spillet starter igen) 411: 2: Hold da kæft. Hvordan starter I så hurtigt? 413: 3: Det ved jeg sgu ikke. Aaarggh (bange, smilende). Det var så lige lidt for stærkt. 415: 1: Hvad kan jeg sige : (spillet starter igen). 419: 3: Ja, hvordan fanden kom jeg så hurtigt i gang før? 421: 1: Neej!... Det er da et dårligt spil, jeg er klart i spidsen det er jeg altså. …

TRANSSKRIPTIONEN Ca verbale ”ytringer” August [CoN]: Just distribute them all [Albert is distributing points]. Dexterity and intelligence are probably the most important things. § ORDER, REQUEST OR SUGGEST ACTION § ADVICE, INFORMATION, OR HELP GIVEN

TRANSSKRIPTIONEN

EKSEMPEL 1 Selv-handikappende adfærd 1 spiller væsentligt bedre end resten Eneste eksempel i hele materialet på decideret ikke- målrettet in-game-aktivitet

EKSEMPEL 2 Splid Utilfredshed med holdkammeraters indsats Eneste reelle verbale konflikt (forekommer i det kooperative spil)

KONKLUSIONER Når vi ser på adfærden i selve spillet: Næsten total målrationalitet

KONKLUSIONER Når vi ser på adfærden udenfor spillet: Langt mere komplekst. Målrationalitet forklarer ikke adfærd (f.eks. hjælpsomhed i Mashed).

KONKLUSIONER

Spillere søger at vinde, men dette ønske er underordnet sociale normer som definerer passende spilleradfærd (det er legitimt at søge at vinde, men kun på den rigtige måde) Udenfor spillet, modsvarer spillerne deres ”rationelle” adfærd for at opfylde krav om fairness: Resultatet i spillet bør ikke være en konsekvens af viden om spilmekanikerne. De fleste multi-player-spil-situationer er faktisk kooperative.

STORE SPØRGSMÅL Hvorfor er der (i alle kulturer end da) spil? Hvorfor appellerer spil stærkt til nogle og overhovedet ikke til andre? Hvilken funktion udfører spil for spillerne (og hvad betyder det for deres øvrige mediebrug?) Er Skak/Pictionary-effekten rent kulturelt bestemt?

Salen, K., & Zimmerman, E. (2004). Rules of Play - Game Design Fundamentals. London: MIT Press. Smith, J. H. (2006). Plans and Purposes: How Videogame Goals Shape Player Behaviour. Unpublished PhD dissertation, IT University of Copenhagen, Copenhagen. Smith, J. H. (2006). The games economists play: implications of economic game theory for the study of computer games. Game Studies: The International Journal of Computer Game Research, 6(1). Tak for opmærksomheden