Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)"— Præsentationens transcript:

1 COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU) smith@itu.dk

2 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) PRESENTATION Jonas Heide Smith  Cand.mag. i Medievidenskab  PhD-stipendiat, DiAC (ITU)  Arbejder med sociale dynamikker i onlinespil  smith@itu.dk

3 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

4 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) ØKONOMI 2001: 18096 USD 2006: 43323 USD Kilde: Informa Media Group

5 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) ØKONOMI Kilde: Interactive Leisure Software: Global market assessment and forecasts to 2006. Ben Keen. Screendigest. March 2003.

6 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

7 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) KULTUR Nye medier  Frygt, afvisning, accept, naturlighed  Det til enhver tid nyeste medie får skylden  Fokus på effekt tyder på manglende modenhed  Forandringer at spore (bl.a. kultur-og erhvervspolitisk). Dog problem med manglende fortællinger/budskab.  Større selvbevidsthed blandt udviklere  Vanskeligt at udelukke spil fra kulturpenge mv. på objektivt grundlag

8 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

9 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) FORSKNING  Mere organiseret  Eksplosiv vækst i de kommende år  Stadig opdeling mellem humaniora/sociologi, psykologi og datalogi  Mere fokus på spillene i sig selv og mindre på spillenes effekt

10 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

11 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) SPILLERNE  Ældre  Mere ligelig kønsfordeling  Evt. opdeling i aktive konstruktionslystne og passive konsolspillere  Bliver et videre begreb eftersom spil vil være både yderst simple og meget komplekse

12 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

13 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN Populære spil i dag  First-person shooters (single- og multiplayer)  Real-time-strategispil  Online-rollespil  Licensbaserede spil (typisk action)

14 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN First-person shooters Max Payne 2 (Rockstar Games, 2003) BattleField 1942 (Electronic Arts, 2002) Single-player, handlingsdrevet Multi-player, åbent

15 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN Real-time strategi Age of Kings (Microsoft, 1999) Warcraft III (Blizzard, 2002)

16 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN Online-rollespil Everquest 2 (Sony) Eve Online (CCPG Games, 2003)

17 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN Licens-baserede spil Harry Potter (Electronic Arts, 2003) Enter the Matrix (Shiny, 2003)

18 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN I fremtiden  Mere af det samme  Eksperimenter med genrer osv. i online-rollespil  Eksperimenter med form (kunstspil)…  Samme spil på mange platforme  Stadig større spil (online-rollespil mv.) men også mange småspil til micro-boredom (mobiltelefoner) og andre håndholdte maskiner  De fleste (men ikke alle) spil har onlineelement  PC-platformen mister betydning i forhold til konsoller men aktive spillere tager del i produktionen…

19 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN Eksperimenter med form Rez (UGA, 2002) Ico (SCEA, 2001)

20 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN Spilleren som ressource  Spilleren er selvfølgelig altid en forudsætning (banalt)  Forskellige designs kan bemyndige spilleren i forskellig grad på det interne niveau  Spilleren kan også inddrages som medkonstruktør (gratis content og ejerskab)  Open source engines

21 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) DESIGN Modifikationer

22 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) OPSUMMERING Computerspillet i fremtiden  Økonomisk sværvægter  Mange platforme (primært konsoller)  Forskning med udgangspunkt i selve spillene  Spillerbegrebet uklart  Kulturpenge  Indragelse af spillere som ressource  Undergrundsscene med MODS osv.

23 COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH (SMITH@ITU.DK) LÆS MERE  www.digra.org www.digra.org  www.game-research.com www.game-research.com  http://game.itu.dk http://game.itu.dk  www.gamasutra.com www.gamasutra.com


Download ppt "COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google