1.Hvordan gjorde vi som virksomhed? 1.Hvad har udbyttet været? 2.Hvilke udfordringer har der været? 4. OPS i relation til funding 5. 5 gode råd til virksomheden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Medarbejderudviklingssamtalen
Lederudvikling.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Det udvidede klasserum
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Skolereform august 2014………………
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Et fagligt løft af folkeskolen.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vision mission værdier handleplaner
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Samarbejdsaftale Badminton
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
SUF - gevinstrealisering
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
It i folkeskolens matematikundervisning
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1.Hvordan gjorde vi som virksomhed? 1.Hvad har udbyttet været? 2.Hvilke udfordringer har der været? 4. OPS i relation til funding 5. 5 gode råd til virksomheden

Bernstofs slot

Mission ”Kunstgreb arbejder for at kunsten og dens kapaciteter skal berige det danske samfund.” Kunstgreb vil inspirere og skabe genveje til udvikling og innovation for virksomheder og deres medarbejdere. Vision ”Vi ønsker at kunstens kapaciteter bliver udnyttet i alle dele af det danske samfund. Vi ønsker at etablere Kunstgreb som Europas førende kapacitet indenfor innovation gennem kunstneriske og kreative processer” Hvad er vi drevet af…

OM KUNSTGREB Kunstnere uddannes inden for innovation og procesledelse Innovations- projekter i danske virksomheder forskningstimer ph.d. projekt under Copenhagen Business School Kunstgrebs samlede budget Tilskud fra Den Europæiske Socialfond

MUSIKER, SCENOGRAF, ARTIST, SANGER, SKUESPILLER, INDRETNINGS- ARKITEKT, DESIGNER MV. Mindst 4 års erfaring som professionelle kunstnere Top motiverede for at arbejde i erhvervslivet Kønsfordeling ca. 60/40 Gennemsnitsalderen er omkring 40 år

Sådan arbejder en Kunstgrebsinnovatør Forstår organisation og kultur via observation og interviews. Udvikler resultatet gennem workshops der primært er struktureret efter KU- modellen og med erfaringer som kunstner som input Udformer produkt(er) som indeholder forskellige grader af - og aftryk af - kunstnerisk kapacitet.

Hvor har Kunstgreb arbejdet? ATPKulturhuset Islands Brygge Brüel & KjærLokalavisen Allerød Nyt CampingrådetNokia Campus Bornholm / Bornholms ErhvervsskolePharmakon kursuscenter CBSI – Cent. F. Beskæftigelse Sprog og IntegrationPost Danmark CEFAL (del af LO skolen)Prismen ColoplastProfessionshøjskolen Metropol. Comwell A/SPUC. Pædagogisk udviklings Center, Helsingør Comwell Hotel HolteRigshospitalets IT-afdeling Crostini restaurantRingsted kommune DR ProgramudviklingRudersdal Kommune DR UndervisningRundt om Hjørnet. Center for beskæftigelse DSBServial containerfabrik Herlev BibliotekSFK Systems A/S Høje Tåstrup kommuneSKAT Institut for fremtidsforskningSocialt udviklingscenter SUS Karens Minde KulturhusSøndre skole KEATrommen Kulturhus Kildevæld Sogns PlejehjemVia University College, Århus Klaverfabrikken i HillerødVilla Fem Kommunernes LandsforeningÅrhus Universitets bibliotek Kræftens Bekæmpelse

Uddelt af Creative City Challenge Uddelt til det bedste eksempel på succesfulde partnerskaber mellem de kreative og de traditionelle erhverv i den nordlige region af EU. til Kunstgreb….. Vinder af kategori 1: Cases hvor innovativ praksis er forankret og har synlige resultater. Prisen uddeles af: Nordisk netværk for voksnes læring (NVL), Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) og Nationalt center for Kompetenceudvikling (NCK)

1.Hvordan gjorde vi som virksomhed? Research – referencer – workshops – sommerhus - 2. Hvad har udbyttet været? Kæmpe læring – nyt markedspotientiale – gæld – priser - fordybelse 3. Hvilke udfordringer har der været? Alt skal opfindes hvilket kræver stort iværksætter og afsluttergen. Samt tro, motivation, control 4. OPS i relation til funding 5. 5 gode råd til virksomheden

Cases: SKAT Udfordring : Videntab Metode til identifikation af kritisk viden og indsamling af denne viden Proces: Afdække virksomhedsforhold, herunder omfanget af medarbejderreduktioner og betydningen heraf Udvikling af prototypemetode sammen med en arbejdsgruppe. Heri indgik en sanselig oplevelsesrejse Afprøvning af metoden på målgruppen. ”Flyttekasse” blev metafor for den samlede viden, en medarbejder indeholder Resultat: Model for hvordan videntab bringes i fokus. Valgt metode: Medarbejderworkshops. Nye innovationskompetencer indlejret i projektgruppen Workshops gennemføres nu efterfølgende i SKAT – emnet videntab er i fokus Udtalelse: ”Vi har fået kvalificeret vores arbejdet med problematikken om videntab på en måde som ellers ikke var sket. Det har haft sin klare berettigelse at hive kunstneren ind i design-processen. Vi har fået innoveret metoder til dataindsamling frem, som samtidigt rummer løbende formidling. Og vi har samtidig fået leveret et startskud på en forandringsproces, som vil bringe organisationen i retning af at SE og FØLE sig kaldet til at forebygge den problematik, som metoden er udviklet til.” Kontorchef Helle Vibeke Carstensen

Udfordring : Videntab Metode til identifikation af kritisk viden og indsamling af denne viden Proces: Afdække virksomhedsforhold, herunder omfanget af medarbejderreduktioner og betydningen heraf Udvikling af prototypemetode sammen med en arbejdsgruppe. Heri indgik en sanselig oplevelsesrejse Afprøvning af metoden på målgruppen. ”Flyttekasse” blev metafor for den samlede viden, en medarbejder indeholder Resultat: Model for hvordan videntab bringes i fokus. Valgt metode: Medarbejderworkshops. Nye innovationskompetencer indlejret i projektgruppen Workshops gennemføres nu efterfølgende i SKAT – emnet videntab er i fokus Udtalelse: ”Vi har fået kvalificeret vores arbejdet med problematikken om videntab på en måde som ellers ikke var sket. Det har haft sin klare berettigelse at hive kunstneren ind i design-processen. Vi har fået innoveret metoder til dataindsamling frem, som samtidigt rummer løbende formidling. Og vi har samtidig fået leveret et startskud på en forandringsproces, som vil bringe organisationen i retning af at SE og FØLE sig kaldet til at forebygge den problematik, som metoden er udviklet til.” Kontorchef Helle Vibeke Carstensen

Cases: Coloplast Udfordring : Nye og forbedrede måder at inddrage slutbrugere i innovation Metode til identifikation af kritisk viden og indsamling af denne viden Proces: Afdækning af virksomhedens værdier og metoder i brugerinddragelse. Interview om styrker og svagheder i nuværende praksis. Udviklingsworkshops med medarbejdere hhv. brugere. Skuespilleren og forfatteren udfolder kunstneriske metoder og praksis som metodemæssig inspiration Resultat: Brugerdialogen har mere potentiale i sig hvis Kunstgrebs metoder anvendes. De kan afdækker flere aspekter dybere for brugerne Produktudviklingsprojekter kan derfor gennemføres hurtigere og med større kvalitet, bl.a. fordi beslutningerne bliver mere fakta-baserede og med færre antagelser Coloplast vil engagere sig med endnu flere brugere Kunstgrebsinnovatørerne holder et aktivt kommenterende spejl op for Coloplast Udtalelse: ”Værdien af jeres deltagelse i brugermøder har været, at vi får det sande billede af brugermøder. Jeres feedback på sessioner har været meget præcise, og værdien er således, at vores indsigt i, hvad der foregik på brugermødet, har været højere, end den ellers ville være. I har været en inspiration: I hele innovationsprocessen handler det meget om inspiration hele vejen igennem. Og I tvinger os til at gøre det anderledes, end vi plejer. I minder os om, at vi kan gøre det bedre og ikke falde i søvn med at gøre det samme igen og igen og igen. Jeres anbefalinger har været spot on: Med jeres input bliver brugermødet mere effektivt og dermed mere værdifuldt”. Jan Thorstensen,R&D Senior Project Manager Concept Development Global R&D, Coloplast

Cases: SFK (producent af slagteriteknoilogi) Udfordring :Implementering af CRM strategi. Starte bevidsthedsproces op om Kundens betydning i alle processer(”Så et frø”) Proces: Afdække virksomhedensproblematikken Workshop med direktionen om værdier i kundeforholdet Workshop med medarbejdere om tværgående samarbejde og kunderelationer Visualisering ind i alle aktiviteterne Resultat: Vigtigheden af udvikling i kundeforhold er sat på dagsordenen Tværgående kendskab til hinanden og kommunikation er sat i proces Den videre bevidstgørelsesproces omkring CRM er skitseret Udtalelse: ”Forskellen på at samarbejde med en kunstgrebsinnovatør frem for en mere traditionel konsulent er, at du får en mere kreativ tilgang, der åbner op – du får ganske enkelt mere innovation og får bedre muligheder for at arbejde med medarbejdernes mentale forandring på tværs af virksomheden. Derfor bliver forandringer også lettere at implementere og fastholde efterfølgende. Det er mere i hjertet, i stedet for ’bare’ i hjernen. Traditionelle fremstillingsvirksomheder bruger oceaner af ressourcer på økonomi og rapporter men glemmer ofte et fokus på kunderne – og at få hjertet med. Men kunder er også mennesker og i bund og grund handler alt i sidste ende om menneskelige relationer”. Claus Hebor, Marketing Director, SFK Systems A/S