Dan Zielke og 1
Dan Zielke og hvad var det vigtigste? - hvad husker jeg bedst?
Dan Zielke og 2
Tilsynet kan give mulighed for Kontrol af kvalitet, procedurer mv. Afklaring af forventninger fra forvaltning eller kommune Konstruktiv og kritisk dialog om pædagogik, administration, ledelse og samarbejde Kommunikation til forskellige interessenter om styrker og opnåede resultater Dan Zielke og 2
Hvad stiller det af krav til forvaltningen og til de tilsynsførende Et klart og formidlet grundlag (tilsynskoncept eller tilsynsmodel)(tilsynskoncept eller tilsynsmodel) Tillid og sikkerhed for fair behandling i den forvaltningsmæssige opfølgning Gennemsigtighed, dvs. at grundlaget for vurderinger og konklusioner er tydelige Prioritering af arbejdet med de tilsynsførendes kompetencer og metoder i tilsynet Dan Zielke og 2
Hvad skal der tages stilling til? Mål for tilsynet Organisation Tilrettelæggelse På hvilket grundlag føres der tilsyn? Hvordan følger man op på tilsynet? Dan Zielke og 2
Grundlaget for tilsynet Hvordan skal den tilsynsførende vurdere kvaliteten af det, vedkommende ser og hører? Politikker, kvalitetsstandarder, formuleringer af serviceniveauer, formuleringer af kvalitetsmål Godkendelser for private opholdssteder Institutionens/opholdsstedets egne formulerede virksomhedsplaner, mål, værdier mv Dan Zielke og 2
Metoder i tilsynet Observationsmetoder Metoder og kriterier for vurdering af, hvornår noget vurderes som tilstrækkeligt eller godt nok Klarhed over, hvordan de mange indtryk sammenfattes klart og præcist Klarhed over, hvornår der skal udstedes påbud, hvornår der skal gives henstillinger og hvornår, der skal gives anbefalinger. OBS: Et påbud kan kun følges op af inddragelse af godkendelsen – andre formelle sanktioner har tilsynet ikke!! Dan Zielke og 2
Hvad stiller det gode tilsyn af krav til de tilsynsførende Tilsynsførende med faglige kompetencer i form af teoretisk og praktisk indsigt i opgaven Tilsynsførende med kendskab til rammer og vilkår for opgaveløsningen Tilsynsførende med menneskelige kompetencer, evne til at lytte og skabe tryghed og åbenhed Dan Zielke og 2
Hvad stiller det af krav til anbringelsesstedet? Åbenhed og villighed til dialog Inddragelse af medarbejdere, brugere, evt. pårørende Selvberoende (hvile i viden om egne evner) men også respekt for de tilsynsførendes rolle Styr på dokumenter, handleplaner, pædagogiske målsætninger mv Dan Zielke og 2
Hvad kan gøre det svært at få tilsynet til at fungere? Manglende respekt fra de tilsynsførendes side for det arbejde, der gøres i tilbuddet Hvis det er svært at gennemskue baggrunden for vurderinger og konklusioner Manglende tillid til de tilsynsførendes indsigt og erfaring Dan Zielke og 2
Perspektiver i det gode tilsyn Grundlag for en levende dialog om kvalitet og effekt Brugere og pårørende får et indtryk af en forvaltning og politikere, der tager deres opgave alvorligt Muligheder for løbende at korrigere, følge op, sikre sig at ændringer føres ud i livet Udfordringer: Hvordan tjekker du de anbragtes venskaber?, Brugeroplevet tilfredshed? Begge elementer der skal indgå i det driftsorienterede tilsyn jf. Servicestyrelsen.?? Dan Zielke og 2
Tak Dan Zielke og 13