22-11-2014 Dan Zielke www.underkastanien.dk og www.danzielke.dk 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
John.M.Nielsen Metode & Co.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Produktion og Logistik
Administrative pejlemærker i BUF
Date :31 1.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Tillid Temadag for AMIR
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Hvordan kan budget og regnskabstal anvendes i praksis?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Ældre- og Handicapforvaltningen PRAKTIKVEJLEDERTRÆF Roller og ansvar 28/
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Entre Hjertelig tillykke med de 15 år Hvem er jeg?
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Mål- og resultatstyring
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Ny karakterskala – nye mål?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
SUF - gevinstrealisering
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Grundliggende principper
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Kvalitet i plejen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
FaktaArk Voksenvejlednings- netværkene November 2008
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikationskursus
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Dan Zielke og 1

Dan Zielke og hvad var det vigtigste? - hvad husker jeg bedst?

Dan Zielke og 2

Tilsynet kan give mulighed for  Kontrol af kvalitet, procedurer mv.  Afklaring af forventninger fra forvaltning eller kommune  Konstruktiv og kritisk dialog om pædagogik, administration, ledelse og samarbejde  Kommunikation til forskellige interessenter om styrker og opnåede resultater Dan Zielke og 2

Hvad stiller det af krav til forvaltningen og til de tilsynsførende  Et klart og formidlet grundlag (tilsynskoncept eller tilsynsmodel)(tilsynskoncept eller tilsynsmodel)  Tillid og sikkerhed for fair behandling i den forvaltningsmæssige opfølgning  Gennemsigtighed, dvs. at grundlaget for vurderinger og konklusioner er tydelige  Prioritering af arbejdet med de tilsynsførendes kompetencer og metoder i tilsynet Dan Zielke og 2

Hvad skal der tages stilling til?  Mål for tilsynet  Organisation  Tilrettelæggelse  På hvilket grundlag føres der tilsyn?  Hvordan følger man op på tilsynet? Dan Zielke og 2

Grundlaget for tilsynet  Hvordan skal den tilsynsførende vurdere kvaliteten af det, vedkommende ser og hører?  Politikker, kvalitetsstandarder, formuleringer af serviceniveauer, formuleringer af kvalitetsmål  Godkendelser for private opholdssteder  Institutionens/opholdsstedets egne formulerede virksomhedsplaner, mål, værdier mv Dan Zielke og 2

Metoder i tilsynet  Observationsmetoder  Metoder og kriterier for vurdering af, hvornår noget vurderes som tilstrækkeligt eller godt nok  Klarhed over, hvordan de mange indtryk sammenfattes klart og præcist  Klarhed over, hvornår der skal udstedes påbud, hvornår der skal gives henstillinger og hvornår, der skal gives anbefalinger.  OBS: Et påbud kan kun følges op af inddragelse af godkendelsen – andre formelle sanktioner har tilsynet ikke!! Dan Zielke og 2

Hvad stiller det gode tilsyn af krav til de tilsynsførende  Tilsynsførende med faglige kompetencer i form af teoretisk og praktisk indsigt i opgaven  Tilsynsførende med kendskab til rammer og vilkår for opgaveløsningen  Tilsynsførende med menneskelige kompetencer, evne til at lytte og skabe tryghed og åbenhed Dan Zielke og 2

Hvad stiller det af krav til anbringelsesstedet?  Åbenhed og villighed til dialog  Inddragelse af medarbejdere, brugere, evt. pårørende  Selvberoende (hvile i viden om egne evner) men også respekt for de tilsynsførendes rolle  Styr på dokumenter, handleplaner, pædagogiske målsætninger mv Dan Zielke og 2

Hvad kan gøre det svært at få tilsynet til at fungere?  Manglende respekt fra de tilsynsførendes side for det arbejde, der gøres i tilbuddet  Hvis det er svært at gennemskue baggrunden for vurderinger og konklusioner  Manglende tillid til de tilsynsførendes indsigt og erfaring Dan Zielke og 2

Perspektiver i det gode tilsyn  Grundlag for en levende dialog om kvalitet og effekt  Brugere og pårørende får et indtryk af en forvaltning og politikere, der tager deres opgave alvorligt  Muligheder for løbende at korrigere, følge op, sikre sig at ændringer føres ud i livet  Udfordringer: Hvordan tjekker du de anbragtes venskaber?, Brugeroplevet tilfredshed? Begge elementer der skal indgå i det driftsorienterede tilsyn jf. Servicestyrelsen.?? Dan Zielke og 2

Tak    Dan Zielke og 13