Repetition i 3.C Dansk 2010-2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
HISTORIE Den mundtlige prøve
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
MUNDTLIG FREMSTILLING
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Eksamen og eksamensbilag :
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Almen sTudieforberedelse - AT
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Kanonforløb 2qy.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Eksamensoplæg Tendenser i samtiden.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Folkeskolens afgangsprøve
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
EKSAMEN OG PRØVER.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
SRO SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Brikker til litteraturhistorien
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvorfor dansk på GF1?.
MUNDTLIG FREMSTILLING
KNÆK KODEN.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Repetition i 3.C Dansk 2010-2013

VIGTIGT!!! Det centrale til eksamen er jeres analyse af den pågældende ukendte tekst (tekster) og ikke oplægget. I er i løbet af de tre år på hhx blevet trænet i at analysere tekster i dansk, ikke i kun at lave oplæg. Oplæg har udgjort en lille del af jeres danskundervisning, men det centrale er at ANALYSERE DANSKFAGLIGE TEKSTER Oplægget SKAL være der til eksamen, og det skal stå SKARPT, men det mest centrale er, at I formår at analysere og fortolke samt perspektivere den/de tekst(er), som I har trukket og så kombinere det med jeres viden inden for det pågældende fokusområde (det som I fortæller noget om i jeres oplæg). EKSAMEN

De 7 fokusområder Sprog og kommunikation Identitet? Litteraturhistorie: Romantik og modernisme DMG og Darwin Mediehistorie Tendenser i samtiden Kortfilm I undervisningsbeskrivelsen i dansk på lectio kan I se de tekster, som vi har læst i forbindelse med de 7 områder. Følgende link er til undervisningsbeskrivelsen. https://www.lectio.dk/lectio/43/studieplan/hold_undervisningsbeskrivelse.aspx?holdelementid=5823872034 De 7 fokusområder

1. Sprog og kommunikation Argumenterende tekster: taler, artikler, læserbreve, essays samt skønlitterære tekster: digte/sange. I skal have styr på: Argumentationsanalyse, appelformer og argumentmetoder Kommunikationsanalyse (En tales disposition) (Retoriske virkemidler/kneb) Digtanalyse Grammatiske betegnelser Sætningsopbygning (hel-/ledsætning, for-/bagvægt, sideordnede-/underordnede sætninger) Ordvalg (karakterisere sproget), talesprog/skriftsprog, tekstens stil, billedsprog. Ungdomssprog og ungdomskultur. Tekst fra det kulturelle område på følgende link: http://so1.cphwest.dk/kulturelle_materialer/Dansk.pdf Derudover skal I være bevidste om genren, herunder hører blandt andet samtlige journalistiske genrer. VIGTIGT at I IKKE fortæller om jeres mening om et emne, men i stedet analyserer og beskriver en pågældende teksts sagsfremstilling. 1. Sprog og kommunikation

Tekster: kunstværker + skønlitterære tekster – noveller, uddrag af romaner, samt digte og essays. I skal her kunne: Analysere og fortolke tekster. Anvende Freuds psykoanalyse og forsvarsmekanismer i analysen af en tekst. Beskrive, hvad identitet er, og hvordan man skaber en identitet (ses i litteraturen). Her kan I se det ark, som jeg har lagt om identitet til eleverne på padlet. Der står en del godt om identitetens fire niveauer mv. Karakterisere de optrædende personers udvikling eller mangel på samme. I oplægget kan I fx sige noget overordnet om, hvad ordet identitet betyder. Hvordan skaber man en identitet? Hvordan skabes en identitet i litteraturen? Hvem var Freud, og hvilken funktion havde hans psykoanalyse – hvordan anvendes den i analysen af danskfaglige tekster? De fire niveauer osv. 2. Identitet?

Tekster: kunstværker + skønlitterære tekster – noveller, uddrag af romaner, samt digte og essays. I skal kunne: Analysere og fortolke tekster i relation til den periode, som de er skrevet i. I skal vide noget om perioderne, der kommer forud for den pågældende periode, og hvad der kommer efter. I oplægget kan I evt. sige noget overordnet om litteraturhistorien som konstruktion. Hvad er en litteraturhistorie? Og så fortælle noget om perioden, som jeres tekst er skrevet i (set i relation til det, der kommer både før og efter). Jeg har scannet sider fra Krydsfelt om litteraturhistorie (ses på padlet), som jeg har haft udleveret til jer tidlige – blot til dem, der ikke kan finde det. Gode ide med en hjemmelavet tidslinje. 3. Litteraturhistorie

De litteraturhistoriske perioder Oldtiden indtil ca. 1050 Middelalderen 1050-1500 Renæssancen 1500-1650 Barokken 1650-1720 Oplysningstid 1720-1800 Romatik 1800-1970 Det moderne Gennembrud 1870-1890 Symbolisme og realisme 1890-1920 Modernisme og socialrealisme 1920-1945 Hereticadigtning og eksistentialisme 1945-1955 = Modernisme Konfrontation og virkelighed 1955-1965 Skrifttematik og samfundskritik 1965-1980 Firserpoesi og fabulerende prosa 1980-1990 Tendenser i samtiden: Minimalisme og grotesker 1990-2000 + genrehybrider og fiktionseksperimenter efter 2000 De litteraturhistoriske perioder

Tekster: kunstværker + skønlitterære tekster – noveller. I skal kunne: Analysere og fortolke teksterne/kunstværkerne. Redegøre for samfundsudviklingen i perioden (se det i relation til det der kommer før og efter). Redegøre for Darwins teori og påvirkning på samfundet. Nævne de mest centrale forfattere samt deres skrivestil (Henrik Pontoppidan, Herman Bang, George Brandes, Amalie Skram, Knut Hamsun, J.P. Jacobsen (udtales I.P. Jacobsen), Henrik Ibsen og August Strindberg. Analysere og fortolke tekster/kunstværker i relation til perioden Det moderne gennembrud. I skal kunne karakterisere teksterne/kunstværkerne i forhold til deres stilart (realistisk, impressionistisk, naturalistisk). AT SÆTTE PROBLEMER UNDER DEBAT (Brandes) Se s. 93-114 i Saxo om perioden og forfattere (husk også, at I skal vide lidt om det der kommer før og efter DMG). 4. DMG og Darwin

Tekster: : artikler, reklamefilm, reklamebilleder, blogs, essays, radioklip (podcast). I skal kunne: Redegøre for og analysere samtlige genrer (herunder kunne inddrage filmiske virkemidler som vi har arbejdet med under fokusområdet, Kortfilm). Kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse og appelformer mv. = de samme ting som I også skal kunne under det sproglige område (se slide om dette). Redegøre for den mediehistoriske udvikling og se teksten/teksterne i dennes kontekst. Have styr på de forskellige nyhedsmedier og aviser og hver deres karakteristika. Reklamernes historie = godt at kigge på. Massemedierne = Den fjerde statsmagt = diskussion. Til oplægget er det godt at begynde med at sige noget om, hvad medier er og hvordan medierne har udviklet sig = mediernes historie og så snævre det ind mod den teksttype, som I har trukket og så sige lidt om dennes historie. Hvad betyder ordet medie…? 5. Mediehistorie

Mediehistorie – nyttigt link!!! Jeg har på analysecentralen lagt et link til en padlet, som Camilla og jeg har lavet i forbindelse med et forløb i mediehistorie i 2.G i dette skoleår. Vi har ikke arbejdet med et kompendie, vi har i stedet lagt samtlige tekster ud på padlet’en, så her kan I finde alt muligt godt om medier og nyhedskriterier, kommunikationsmodeller osv. Gå på opdagelse!!! Mediehistorie – nyttigt link!!!

Tekster: kunstværker + skønlitterære tekster – noveller. I skal kunne: Analysere og fortolke teksterne/kunstværkerne. Redegøre for samfundsudviklingen i perioden. Nævne de mest centrale forfattere samt deres skrivestil Analysere og fortolke tekster/kunstværker i relation til tekstens samtid. I skal kunne karakterisere teksterne/kunstværkerne i forhold til deres stilart. 6. Tendenser i samtiden

7. Kortfilm Tekster: kortfilm I skal kunne: Foretage en analyse og en fortolkning af en kortfilm. Herunder hører filmens indhold og filmens form (filmiske virkemidler). Genrebestemme filmen og fortælle noget overordnet om kortfilm (oplæg). Herunder skal I kunne redegøre for forskelle og lighederne mellem kortfilm, novellefilm og spillefilm. Til oplægget – hvad er en kortfilm? Redegøre for Raskins 7 parametre (kort). 7. Kortfilm

Fælles for ALLE fokusområder I skal ved samtlige fokusområder: Holde et oplæg på max 4-5 minutter om fokusområdet. Begynd bredt og snæver ind. Analysere den pågældende ”tekst”. Foretage en DANSKFAGLIG perspektivering i relation til det pågældende fokusområde og meget gerne derefter andre fokusområder! http://padlet.com/wall/analysecentral Fælles for ALLE fokusområder

Hovedværker Jakob Ejersbo: Eksil (2009) Peter Høeg: De måske egnede (1993) Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) David Lagercrantz: Jeg er Zlatan Ibrahimovic (2012) En sammenlignende analyse af: Mads Matthiesen: Dennis (2007) - kortfilm Mads Matthiesen: 10 timer til paradis (2011) – spillefilm Aaron Sorkin (manuskriptforfatter), Ben Mezrich (roman 2009), David Fincher (instruktør): The social network (2010) (Filmen: Sult (1966) – baseret på roman af Knut Hamsun fra 1890) Hovedværker

I skal som forberedelse til eksamen hjemme have lavet et oplæg til hvert fokusområde. Oplægget skal være på mellem 3-5 min. – ikke mere! Det behøver IKKE at være et power point-slide, det kan sagtens være et ”siddende” oplæg, som I holder. Begge dele er lige gode, og I skal gøre det, som I føler jer mest trygge ved og sikre på. Selve oplægget SKAL tones ved forberedelsen, dvs. det skal tilpasses det emne/den teksttype, som I trækker. Begynd bredt ved at sige noget overordnet om fokusområdet (fx sprog og kommunikation: hvad er sprog og hvordan kommunikerer vi sammen? Hvad kan sproget? Derefter toning efter teksttype…). Eksamensoplæg

Analyse og fortolkning Husk, at I skal analysere og fortolke det ukendte tekstmateriale – ligesom vi gør det i dansk normalt. Hav en struktur, og sørg for at komme omkring alt det centrale, som teksten rummer. I skal gøre, som I plejer – kom omkring de ting, som en normal analyse skal indeholde (træn jer i det i denne uge). Få styr på de tekster, som vi har læst i løbet af de tre år, og sæt jer gerne og hjælp hinanden med at huske og repetere teksterne. Bevæg jer på alle de taksonomiske niveauer… redegør, analyser og perspektiver. Skulle det ske, at I har læst teksten i forbindelse med DIO, SRP, 9. klasses eksamen eller andet, så knyt sylten og brillér! Analyse og fortolkning

Til eksamen trækker I en ukendt tekst Til eksamen trækker I en ukendt tekst. I har 60 minutters forberedelse, og eksaminationen varer 30 minutter inklusiv votering. Forberedelsen begynder, når I træder ind og trækker spørgsmålet. Ved eksaminationen skal I regne med ca. 25. minutter med censor og mig  I fortæller, hvad I er kommet frem til i jeres analyse og fortolkning af teksten og derefter laver I en perspektivering. Først når I er færdige, stiller vi spørgsmål. Det kan også være, at jeg stiller et par opklarende spørgsmål undervejs. Hvis I er seje, og hvis det kører, så kan I selv styre hele eksaminationen… Der er INGEN internetadgang, så slå jeres wifi fra og aflever jeres mobiler, inden I går ind til forberedelsen!!! Selve eksamen

Disposition til forberedelsen Lav hjemme en plan over, hvor lang tid I til forberedelsen vil bruge på at: tone oplægget (jeg vil råde jer til ca. 5 minutter) læse/se teksten/teksterne (vigtigt at nå!!!) analysere og fortolke (det gør I også mens I læser) lave en perspektivering (gerne både til fokusområdet og et andet fokusområde). Husk at have minimum tre citater, som I henviser til ved eksaminationen (citaterne underbygger jeres analyse). Disposition til forberedelsen

Disposition til eksamen Lav en disposition, som I læser/viser/gennemgår for censor og mig, inden I begynder jeres oplæg om fokusområdet. Derved får vi et overblik over, hvad vi kan forvente os af jer, og så kommer vi ikke til at afbryde, hvis vi kan se, at I kommer omkring det punkt senere. Disposition til eksamen

Eksamen – bare en analyse for og med mig  Husk at smile  Lav evt. en power pose, inden I skal ind – det virker! Ved jeres analyse af teksten, så husk at kig censor og mig i øjnene – læs ikke op fra computeren, og gem jer ikke bag den. Rolig nu – det er bare mig, som I skal snakke med i 25 minutter. Hverken censor eller jeg bidder Jeg glæder mig, og jeg er sikker på, at I nok skal gøre det godt. Eksamen – bare en analyse for og med mig 