Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Digital trivsel og forældresamarbejde
Børns sociale liv med digitale medier
At forholde sig professionelt Anne Skov
“Mobiltelefon og chatrooms”
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Temadag om undervisningsmiljø
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Chat og SMS på den fede måde!
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Hvem, Hvad, Hvor om mobning & digital mobning
Om mobning & Børns og unges hverdag på nettet og mobilen
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Internet til alvor og sjov
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Digitale medier og mobning
Anonym Digital Rådgivning
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
forældre og klassens sociale liv.
Jeg har altid vist det….
Børns og unges hverdag på nettet og mobilen - dejligt og dæmonisk
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Livsmod - tematimer om digital mobning
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
forældre og klassens sociale liv.
Facebook Ung i Grenå.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Ungdom og Online Social Networking
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Sikker Internet og SMS. Ole Clausen - Maglegårdsskolen – Gentofte - Baggrund for forløbet Multimedie generation Multimedie generation.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Børn og unges sociale liv online
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
At tale om sexualitet.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Mobning – en definition
Disposition Præsentation af emne Mobning
Data for drift.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvem, hvad, hvor om mobning
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
1 Program – Sociale medier Gennemgang af Facebook som socialt medie Landsdækkende undersøgelse om sociale medier Begreb: konflikt og mobning Lovgivning.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?

Oversigt Oplæg i tre dele: 1.Børn og unges sociale liv med digitale medier 2.Negative oplevelser – mobning og trusler og overgreb 3.Hvad kan fagpersoner gøre? Diskussion

Børns online-hverdag Hvor mange børn i klubben har en profil på nettet? Hvor mange bruger Messenger programmer? Hvor mange sender mere end 20 sms’er om dagen?

Fakta om børn og unges online kommunikation Har en profil på nettet: 86% af årige og 61% af årige Lægger billeder og video ud på nettet: 66% af årige og 32% af årige Har en mobiltelefon: 99% af årige og 98% af årige (Medierådets undersøgelse 2009)

Ny kommunikationskultur blandt børn og unge Børn er eksperter i at netværke Internet og mobil er redskaber i børns sociale liv

Netmødesteder har profiler, nyheder, debat mm

Profiler har billede, profiltekst, gæstebog mm

Messenger-eksempel Chat kan foregå i chatrum eller på messenger chat på messenger

Facebook hitter – invitér vennerne ind i din digitale dagligstue

Poker eller Warcraft – online spil er populære

Populære netmødesteder – et udpluk

Hvad er det gode ved at chatte* iflg. børn og unge? At holde kontakt med mine venner At folk kan gå ind og se, hvem jeg er Vise min profil – vise hvem jeg er Jeg er ikke så genert på chatten Større mulighed for at få kærester Det er billigere end mobilen *Chat er her fællesbetegnelse for at bruge nettet som mødested Kilde: AMOK stikprøve-undersøgelse om børn og unges chattrafik

Negative online oplevelser En stikprøveundersøgelse 4 ud af 10 børn og unge har haft voldsomme negative chatoplevelser med andre børn som afsender. Flest negative oplevelser i relationen til andre børn og unge 23% af de adspurgte har oplevet chatchikane som en del af mobning eller konflikt med klasse- og skolekammerate Kilde: AMOK stikprøve undersøgelse om børn og unges chattrafik 2006

Hvad handler negative online oplevelser om? 1.Konflikter 2.Mobning 3.Trusler og chikane 4.Seksuelt grænseoverskridende oplevelser

Forstå begreberne Konflikt – uoverensstemmelse mellem to personer, eller to grupper, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Mobning – gruppens systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en person i en formel-social sammenhæng, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Chikane – sårende, intimiderende handlinger fra en person til en anden udenfor eller i online bekendtskaber

Konflikter på net og mobil Konflikter mellem børn og unge kan optrappes på net og mobil Konflikter, der kører online, bliver usynlige for de voksne

Mobning – nye dimensioner Digitale kendetegn kan ændre mobbemønstre: Afstand mellem afsender og modtager Ingen ”helle” Øget acceleration Offentliggørelse

Online trusler og chikane Børn udsættes for trusler online: ”Jeg smadrer dig!” eller ”Du skal dø!” Chikane kan komme fra fremmede eller fra kammerater Trusler og chikane står i straffeloven

Seksuelle krænkelser Internettet giver anonym adgang til unges privatsfære. En række børn og unge udsættes for seksuelt grænseoverskridende adfærd Seksuel chikane Blufærdighedskrænkelse Presset til cybersex Kontakt, der fører til fysiske seksuelle overgreb

Profil-billeder og leg med identitet Unge bruger netmødesteder til at lege med identitet Rå, sexet eller sjov ? Der er forskellige måder at iscenesætte sig selv på Nogle unge har brug for vejledning til at sætte grænsen

Brug for voksne i børns sociale liv online Har forældre berøringsangst? Medierne er kun redskaber – det handler om sociale værdier Dialog virker bedre end forbud

Diskussion Hvad er fordele og ulemper ved forbud? Hvordan skabes dialog - i skolen og i familien?

Case – Min profil er blevet ændret Nogen har fået fat i 13-årige Sofies kode og har ændret hendes profiltekst på Arto. Pludselig står hendes mobilnummer på siden sammen med en besked om, at mænd kan ringe til en luder. Hun fortæller læreren, at hun i den sidste tid blevet mobbet af en gruppe piger i klassen, og tror, at de står bag. Hvad gør læreren?

Gode råd til lærere Diskuter online-dilemmaer med dine kollegaer Interesser dig for børnenes sociale liv på net og mobil Besøg selv børnenes mødesteder på nettet og opret en profil Lær børnene at være kritiske over for online kontakter og indhold Diskuter regler for god etik med eleverne Inddrag digital mobning i antimobbeplan

Undervisningsforløb om børns hverdag med online medier Inspirationsmateriale på Avisprojekter Stilemner Projekt ”24 timer uden mobil” Klassens digitale landkort Lav en slang-ordbog Fælles klasseregler

Forslag til arbejde med klassens sociale liv Sæt tid af til snak om erfaringer med online- kommunikation Arbejd aktivt med temaer som mobning, konflikthåndtering, tolerance og den gode kammerat Udarbejdelse af fælles færdselsregler for online kommunikation.