Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
Børns sociale liv med digitale medier
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Velkommen til 3 ugers kursus
Den 16.august 2010 Regionsgården
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Mindreåriges patientrettigheder
Håndtering af seksuelle overgreb mod mennesker med handicap
Digitale medier og mobning
Vejen til et godt partnerskab. Rammerne for et godt forhold •Et ligeværdigt partnerskab •God forretning for begge parter •Gensidig respekt og forståelse.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Seksualitet uanset handicap - Hvad må, kan og skal man som professionel Anne Skov.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Rotary Danmarks Ungdomudveksling Rotary Danmarks Ungdomudveksling Multi Distrikt Danmark Student Protection Policy II Sikkerhed og omsorg for udvekslingsstudenter.
Side 1 Workshop. Flygtninge med traumer I frivilligarbejdet 28.sept Frivillig årsmødet.
Støvring den 11. september 2007
Grænsen for fri abort i Danmark Skal den ændres?
Pædofili Pædofili.
Etisk dilemma – to definitioner
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Seksualpolitik.
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Fokus på offeret. Overgreb
Børn og unges sociale liv online
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Tilgivelse.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
1 Handleplan. 2 Ved mistanke Mærk din reaktion Skynd dig langsomt med mindre der er fare Indkald til møde med kolleger Indkald evt. til tværfagligt møde.
Børn og unges sociale liv online
17. november 2009LOKK1 Kvinder på krisecentre Sekretariatsleder Lene Johannesson.
At tale om sexualitet.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Lærings- og praksisfortælling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
AKT på Dybbøl Skolen.
Handlingsalternativer
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Når overgrebene går verden rundt
QUIZ En quiz er en sjov og anderledes måde at lære om nye emner. Hvis I deler de unge op i hold, er der et ekstra konkurrence-element - hvem ved mest om.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Foredrag, Daginstitution Gedved, d ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog.
Konference om seksuel chikane på arbejdspladsen Hulegården – botilbud for voksne med psykiske funktionsnedsættelser Oplæg v/Tina Katja Nørregaard og Janne.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Brugen af retorik i politik. Politik og retorik – og hvorfor det er så vigtigt! Vigtigt for ”de politiske forbrugere” at forstå hvornår og hvorfor politikerne.
Konflikter og kommunikation
Personlig stof- og alkoholpolitik
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
Rotary Danmarks Ungdomudveksling Multi Distrikt Danmark
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Jonas, Oliver og Kasper T.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Tag snakken – bryd vanerne
Omsorgssvigt Grundforløbet.
Digitale sexkrænkelser
Digitale sexkrænkelser
Præsentationens transcript:

Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden Når vi taler om seksuelle overgreb mod mennesker med handicap, er der ofte tale om overgreb, der ikke adskiller sig fra seksuelle overgreb begået mod mennesker uden handicap. Danske og udenlandske undersøgelser viser, at i mange tilfælde er krænkeren en person med psykisk funktionsnedsættelse. Det betyder, at en del af de overgreb der finder sted, sker mellem to personer, der fx bor på et bosted for handicappede. Men det er ikke altid tilfældet, krænkeren kan fx også være en pårørende, en ven eller en professionel. Når mennesker med psykiske funktionsnedsættelser begår seksuelle overgreb, er det ikke altid en bevidst handling. I nogle tilfælde er krænkeren ikke klar over, at vedkommende har begået et overgreb – det kan være pga. manglende viden om seksualitet eller forståelse for handlingen. Uanset om et overgreb bliver begået som en bevidst eller ubevidst handling, skal der reageres på situationen, og offeret skal tilbydes den nødvendige hjælp.

Centrale elementer i en definition af seksuelle overgreb Der er tale om: Uønsket seksuel kontakt - den ene part siger nej, eller tilkendegiver verbalt eller fysisk, at kontakten ikke er ønsket Udnyttelse af en person som er sårbar i forhold til krænkerens psykiske og fysiske overtag og magtposition Den ene part tvinges til seksuel kontakt med fysisk eller psykisk magt

Eksempler på definitioner Et seksuelt overgreb kan defineres på forskellige måder fx: Et seksuelt overgreb er, når nogen tvinges til at foretage seksuelle handlinger eller involveres i seksuelle aktiviteter, som man ikke ønsker eller ikke kan forstå konsekvenserne af og derfor ikke er i stand til at give samtykke til. Et seksuelt overgreb kan involvere fysisk kontakt – fx at krænkeren berører offerets kønsorganer, krænkeren berører andre dele af offerets krop fx brysterne, offeret tvinges til at berøre krænkerens kønsorganer, eller tvinges til samleje. Overgreb kan også være ikke-fysisk kontakt – fx at offeret tvinges til at klæde sig af, tvinges til at se på pornografiske billeder/fotos, krænkeren blotter sig for offeret eller at offeret udsættes for seksuel chikane Du kan læse om flere definitioner i bogen ’Seksuelle overgreb på mennesker med handicap – et litteraturstudie’, Socialt Udviklingscenter SUS, 2001

Krænkelser - En subjektiv oplevelse af at få sine grænser overskredet Mange mennesker har oplevet situationer, der har været grænseoverskridende – og måske krænkende fx: Plejesituationer i forbindelse med fx hjælp til personlig hygiejne Verbal chikane Krænkelser kan også omtales som grænseoverskridelser. Mennesker med handicap kan befinde sig i flere risikosituationer for krænkelser grundet deres afhængige af hjælp.

Krænkelser Krænkelser – foregår i en gråzone. De kan være vanskelige at definere, men de kan mærkes af den enkelte. Der kan være stor forskel på, hvad man oplever som en krænkelse. Krænkelser kan opstå i mange situationer: hvor længe kigger vi hinanden i øjnene, når vi fx taler sammen, hvor lang tid holder man hånden, når man giver hånd, hvordan og hvor længe lader man en hånd ligge på en skulder, sidde på skødet, kramme, kysse, berøring ved hjælp til personlig hygiejne, brug af seksualiseret sprog osv. Det væsentlige er at tale om, hvad der er acceptabel adfærd Gråzoner er retsfriezoner, hvor loven ikke er gældende, men hvor ens personlige vurdering og grænser træder i kraft.

www.forebygovergreb.dk 6