IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts 2013 19-03-2013Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
At netværke med talent Nynne Talentarbejde i praksis.
VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentudvikling gennem transferspor
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Realkompetencevurdering i Danmark
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Hvad er realkompetencevurdering?
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Unge og Kirke Hvordan virker vi sammen. Smittende tro… ”2010 har været et helt fantastisk år for mig. Jeg vil huske det igennem hele mit liv for at være.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Et samarbejde mellem DTU, EA Sj. og EUC Nordvestsjælland Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland1.
Vandpolo seminar 18. september Velkommen Formålet med i dag er: –at I alle tænker over, hvordan vi udvikler dansk vandpolo I den rigtige retning.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
PROJEKT BAGGRUND Hovedaktiviteter I projektet Konceptualisering Kick-off møde med de lokalenetværkspartnere SurveyInterviewsStudierejse til Vesterålen:
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
SCIENCETALENTER – de gode kan blive de bedste. HVORFOR SATSE PÅ TALENTERNE? ENHEDSSKOLEN ”hvad ikke alle kan lære, må ingen lære…”
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
MTU ELM 2012 Tietgen Summer Camp Tietgen Summer Camp Mål ”Fastholde flere unge i HHX på Tietgen Handelsgymnasium” – især elever med gymnasiefremmed.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Gruppevejledning på tæt hold
Studievalg.dk DEN FEMTE VEJ Hvad gør Studievalg ift. EUD-vejen? Med forbehold for regionale forskelle! Konference 14. september 2010.
Vejledning i uddannelsessystemet - Elevernes svar på vores problemer.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Kvalitetspatruljens åben skole-arrangement om elevdemokrati Den 6. marts 2013 på EUC Sjælland i Køge Workshop 1 Hvordan kan elevrådet udfordre eleverne?
Præsentation Vejlederforeningens årsmøde Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013.
Uddannelse – dit barns fremtid
Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
På vej mod faglært inden for rengøring
Regionsprojekt på Campus Køge
i VIA University College og University College Nordjylland
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1

 Hvorfor er vi gået med ind i IMODUS  Forventninger  ønsker  Hvad får / har vores institution fået ud af/ kan få ud af projektet? EUC Nordvestsjællands deltagelse i IMODUS Lene Smith, EUC Norvestsjælland2

 Samfundet har brug for, at vi bliver bedre til at få flere unge (især mænd) videre i uddannelsessystemet  Vores unge på erhvervsskolerne har potentialet for at tage en videregående uddannelse – men få gør det!  Projektet kan bygge bro mellem elever, mellem undervisere og mellemuddannelsesinstitutionerne  Nedbryde barrierer hos elever, undervisere og vejledere  Projektet kan skabe netværk, der kan lære af hinanden og inspirere til nye måder at arbejde og tænke undervisning og uddannelse på. Brobygning Lene Smith, EUC Norvestsjælland3

 Camp med involvering af lokale virksomheder  Gensidige besøg med undervisningsaktiviteter  Konkrete brobygningsforløb  Eux – forberedende for videregående uddannelser  Hvis ikke der laves projekter af denne art bliver det tilfældighedernes spil, hvem der kommer videre  Korte brobygningsforløb for interesserede - frivilligt eller obligatorisk ??  Studievalg Sjælland – har opgaven at vejlede, men  Initiativet ligger hos individet, der selv skal være opsøgende. Samarbejdsformer + output Lene Smith, EUC Norvestsjælland4

 Gode oplevelser for eleverne  Gode oplevelser for underviserne  Gode erfaringer med samarbejdet mellem skolerne  Tværinstitutionelt samarbejde kan lade sig gøre  Flere af vores elever har fået mod på og lyst til at læse videre  Vi har skulle tænke ud af boksen – det er lykkedes  Vi glæder os til det videre forløb Lene Smith, EUC Norvestsjælland5 Foreløbige erfaringer

Tak Lene Smith, EUC Norvestsjælland6