Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Progression i samfundsfag
Netværk for forskning i danskfagenes didaktik Seminar 15. juni 2007.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Danskfaget – beholder eller genstand?
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Hvad der er vigtigt for børns læring
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Indføring i fagets didaktik
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Almen sTudieforberedelse - AT
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
SOSU SKILLS.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Fagdidaktik i Danmark: Udvikling og tendenser, potentiale og problemer
Fagenes samspil november 2009
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Digitalisering og medialisering
10.CenterViborg Den individuelle 10CV – og stadig høj prioritering af fagligheden, studiekompetencerne, afklaringen, læringsmiljøet og fællesskabet Nyt.
Dannelse og kompetencer
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Om brug af empiri i bachelorprojektet
implementering af sprogbaseret undervisning
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Planlægning, proces og evaluering
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Inklusion og Specialviden
Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.
Fagdidaktik i teknologihistorie og idehistorie Konference den Udarbejdet af Alex Young Pedersen, AARHUS TECH og Esben Dalsgaard, Aalborg Tekniske.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Hvor er historiefagets genstandsområde blevet af? Heidi Eskelund Knudsen 5.-7.okt
©Projektstyring – i teori og praksis (1.udg.) Lars Krogh Jensen & Henriette Bjerreskov Dinitzen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2011.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Fra almendidaktik til fagdidaktik
MADKUNDSKABSDIDAKTIK
Videregående kvalitative metoder
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Præsentationens transcript:

Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007

Et fag i moderniteten Danskfagets didaktiske diskurser SDU 2003 Forskningsspørgsmål: er den form for vidensproduktion der finder sted i danskfaget (stx), relevant i moderniteten og produktiv i unge menneskers kompetence- og dannelsesprocesser.

Tekst og kontekst Teksten: Det gymnasiale danskfag Konteksten 1: Senmoderniteten Konteksten 2: Det detroniserede dannelsesfag

Den fagdidaktiske tilgang Fagdidaktik forstået som refleksion og kommunikation om fag og fagligheder Videnskabsfag – almendidaktik – kommunikation i vid forstand Processuel – didaktisering Historisk relativt nyt forskningsfelt Pres for didaktisering med nye kontekster

Analyse af et skolefag Vidensform Diskurs Genre

Metodologi - mellem tekst og kontekst Forskningsinteresse? FAG LÆRER ELEV

Metodologi - mellem tekst og kontekst Teori? Videnskabsfag Kommuni- kation Almen- didaktik

Metodologi - mellem tekst og kontekst Empiri? Fagets genstandsområder og faglige metoder Styredokumenter Fagdiskurser Elevers læring Didaktisk praksis

Metodologi - mellem tekst og kontekst Metode? Forbundet med stofområderne Tekst - diskursKvalitativ – kvantitativ