Www.esmainfo.dk Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Lærerprofessionen.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Anbefalingsfasen.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
En konflikthåndterende kultur
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Den brændende platform
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Nye muslimer i Danmark Møder og omvendelser
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Sygeplejerskeuddannelsen
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Samarbejde med kommunerne
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
INDSKRIVNINGSMØDE.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
CLIFF DEANE Afdelingsleder Sanistål A/S 1. Totalleverandør til industri, service- og entreprenørbranchen Nettoomsætning 3,8 mia (2010) Ca varenumre.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Ældre- og Handicapforvaltningen PRAKTIKVEJLEDERTRÆF Roller og ansvar 28/
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Ledelse og kollega-adfærd
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Skolen og den sociale arv
Biblioteket som katalysator for social kapital
Konfliktforebyggelse
Inklusion og inkluderende processer
Socialpædagogisk arbejde i et spændingsfelt mellem behov for beskyttelse, længsel efter familien, og ønsker om frihed.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar

Etnisk konsulent 2 Det kollektive samfund Forældre Søskende Bedsteforældre Børn Kusiner og fætre Onkler og tanter VennerNaboer

Etnisk konsulent 3 Det individuelle samfund Klubkammerater Kollegaer Familie Venner Naboer

Etnisk konsulent 4 Demokrati – set udefra Demokrati Frihed Ingen styring Internt kaos Frisind Opløste familier Kvindemagt Fri seksualitet Løse normer Selvbestemmelse

Etnisk konsulent 5 Demokrati – set indefra Demokrati Frihed Medbestemmelse Udbytte Stabilitet Udvikling Tilfredshed Ansvarlighed Tolerance Åbenhed Respekt Sammenhold

Etnisk konsulent 6 Mand Kvinde Statsminister SocialministerSundheds- minister Udenrigs- minister Rollefordeling

Etnisk konsulent 7 Danmark X-land Opvækst og ansvar

Etnisk konsulent 8 Dialog-kultur Åben dialogkultur Pædagogisk opdragelse Fremmer samtalen Taler om problemer Bedre forståelse for andre Afreagerer Løser problemer via dialog Lukket dialogkultur Hierarkisk opdragelse Minimal debat Taler om ufarlige emner Lidt forståelse for andre Indre spændinger og sladder Løser problemer via vold / trusler

Etnisk konsulent 9 Den svære samtale Krig og ødelæggelse, tab af familie og venner m.v. Hvordan håndteres "farlige" emner som lærer?

Etnisk konsulent 10 Kommunikation Når den du taler med ikke har samme referenceramme som du selv, skal du være opmærksom på, om vedkommende forstår præcis, hvad du mener.

Etnisk konsulent 11 Fagpersoner lades i stikken Elever prøver grænser af Integrationen sker individuelt og subjektivt. Overordnede politikker

Etnisk konsulent 12 Elevernes forståelsesramme Forstå systemets sammenhæng Del af et større fællesskab Rettigheder og pligter

Etnisk konsulent 13 Dialogmøder er vigtigt Udbytte af mødet Hvem skal indkaldes? Motiverende overskrift Formidle budskab - anden referenceramme

Etnisk konsulent 14...dialogmøder fortsat Holdningsbearbejdning - selv tage ansvar Professionel assistance til gennemførelse af mødet Evaluering

Etnisk konsulent 15 Forståelse for elevernes livssituation Toneangivende forældre kvinder som mænd bidrage Opfølgning Elevernes eget miljø

Etnisk konsulent 16 Mangfoldighed Mangfoldigheden er såvel en udfordring som en ressource Diskutér, hvilke udfordringer og styrker der er ved mangfoldigheden

Etnisk konsulent 17 Skolens kultur Formelt kommer skolens kultur til udtryk i love, regler, bekendtgørelser m.v. Uformelt udtrykkes skolens kultur i dens værdigrundlag, traditioner, historier o.s.v.

Etnisk konsulent 18 Handlingsplan Normer og værdier er forskellig i skole og hjem. Hvordan skaber vi en balance?

Etnisk konsulent 19 Handlingsplan Hvad skyldes kulturelle forhold? Hvad skyldes almene forhold? Hvad skyldes individuelle forhold?

Etnisk konsulent 20 Prioritering af værdier Hvilke værdier er fleksible? Hvilke værdier er ufleksible? Byttehandel Prioritér indsatsområder

Etnisk konsulent 21 Rummelighed og mangfoldighed Rummeligheds- og mangfoldighedsprincippet betyder ikke, at skolen kan tage ubegrænset hensyn til kultur, religion m.m. uden flertallets accept. Derfor er der en fælles forventning om, at man er indforstået med det eksisterende regelsæt, selvom man har en anden kultur, end den der er fremherskende på skolen

Etnisk konsulent 22 Samfund Indvandrer Eksklusion / Inklusion Direkte tale – stil krav – synliggør demokratiet konsekvens – åbenhed – giv ansvisninger Indforstået tale – tage ekstra hensyn berøringsangst – ”støttepædagog” Tolerance – traditionsjustering - tilnærmelse interesse og accept – tillid - proaktivitet Påklædning – adfærd – kønsroller – religion manglende afkodning af samfundet

Etnisk konsulent Etnisk konsulent