Social færdighedstræning i Gruppe

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
John.M.Nielsen Metode & Co.
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Er mit barn klar til skolestart ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Cooperativ learning - også kaldet CL
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Øvelse 1: First Impressions
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Hvordan man bekæmper mobning
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
At motivere til forandring
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Personlig stof- og alkoholpolitik
Procedure til alle kritiske situationer
Præsentationens transcript:

Social færdighedstræning i Gruppe Lotte Sønderby Team for misbrugspsykiatri – Risskov Social færdighedstræning i gruppe v. ’Misbrugspsykologernes årsmøde Odense 1. og 2. oktober 2009

Rigdom Den nye rigdom er sundhed. I SUSY 2005 er en stikprøve af 22.000 danskere spredt over hele danmark. Der er blevet spurgt ud om en række spørgsmål vedr. deres helbred SUSY er et selvadministreret spørgskema uddelt til socialt udsatte på 120 væresteder, herberger etc i mere end 40 danske byer – 1290 mennesker har besvaret det.

Sundhed…. …..er et spørgsmål om ; følelsen af at kunne mestre livets mange forskellige situationer. Sundhed er en følelse af sammenhæng, dvs. en følelse af begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed (Jensen og Johansen 2004 ). Ulighed i sundhed handler i dag om, at man har fundet en skrevvridning af sundheden, hvor der er en socialt tung gruppe mennesker, der uanset hvor mange præventive tiltag der bliver kastet i nakken på dem ikke synes at blive sundere. Her er et citat af to cand polit’er trror jeg – de er inspireret af antroponovsky – denne siger at de mennesker, der holder sig sunde bemærkede sig ved i særlig grad at have denne evne til at kunne begribe, håndtere og se mening. Jeg har tilføjet bandura – fordi jeg tænker at det er metoden. Ved hjælp af….. Troen på egne evner til at håndtere fremtidige udfordringer og vanskeligheder Albert Bandura

Selvværd Troen på egne evner til at organisere og udføre de handlinger der skal til for at opnå et bestemt resultat…… …..troen på egne evner til at håndtere fremtidige udfordringer og vanskeligheder

Sociale færdigheder Når to mennesker står tæt sammen og taler sammen meget stille har de en privat samtale…… Generelt skal du ikke gå hen og deltage i samtalen uden at have spurgt først. Hvis de to er nogle af dine meget gode venner kan du måske deltage i samtalen. Hvis du er i tvivl er det en god ide at spørge først….. (the hidden curriculum) De sociale færdigheder kendes måske bedste, når de ikke er der – det er der hvor man altid føler sig forkert….. 5

Sociale færdigheder? The kindergarden-connection At dele : at tage tur - indgå kompromis - dialog Spille efter reglerne : at kende dem og følge dem Slå ikke andre mennesker : konfliktløsning Sæt tingene på plads: Tag et personligt ansvar for dig og dit Tag ikke noget, der ikke er dit: Modstå fristelser Sig undskyld: Tag ansvar Vask hænderne inden du spiser: Personlig Hygiejne Varm mælk og kager er godt for dig: Giv dig selv omsorg. Find ud af hvad du kan lide og gør det Sov til middag: Sænk farten, pas på dig selv Når du går ud i verden, pas på trafikken, hold de andre i hånden og bliv sammen: Du kan komme til skade, hvis du ikke passer på. Find mennesker du kan lide og har tillid til Tro på mirakler: vær indstillet på forandring – håb på noget godt – lær at se tingene på nye måder Denne liste er hentet fra en bog omkring håndtering af adhd – kvinden skrev i forordet, at alt hvad hun har lært i sit liv har hun lært i børnehaven – og her er rationalet. Disse er tænkt som argumenter for hvorfor bedre liv er nødvendigt. 6

På vej til et bedre liv ”….et gruppebaseret, praktisk og struktureret trænings- og rehabiliteringsprogram for personer med alvorlige psykiske lidelser, og som i tillæg har rusproblemer” Hentet fra forordet

Program for: Personer med alvorlige psykiske lidelser med funktionssvigt og en rusmiddelproblematik med et ønske om forandring i deres liv Undervisning i en social adfærd og håndtering livets små og store problemstillinger Praktisk færdighedstræning Struktureret samvær Meningsfulde samtaler

Rammerne - 6 – 10 personer Overvejelser på køn, alder, diagnose og dynamikken i gruppen krav: et ønske om forandring 1 gang om ugen, samme tid og sted ca. ½ - 1 år. Nogle individuelle samtaler Dette er ikke en erstatning for andre tilbud, men et supplement 2-4 gruppeledere (1-2 co-terapeuter)

Elementerne Gruppe – læring omkring andre mennesker Inde i trygheden – ud og prøve det af Kognitivt fokus – i modsætning til indsigt Motiverende samtale Sociale færdigheder – hvad der virker Selvværdstræning – det der lykkedes Harm reduktion Mål om succes

Mine personlige mål for kurset…. Eksempler Undgå indlæggelser Ikke drikke hver dag At blive mere robust psykisk Undgå at isolere mig på dårlige dage Sætte grænser overfor andre mennesker Ikke sætte for ambitiøse mål i forhold til misbruget – være realistisk

Indholdet Færdighedsområde 1: grundlæggende kommunikationsfærdigheder Ja og nej signaler Hvordan starter man en samtale? Færdighedsområde 2: Selvhævdelse – mestring af vanskelige situationer Selvhævdelse Mestring af ubehagelige følelser At sætte grænser Spørge om hjælp, modtage kritik Færdighedsområde 3: Modstå ruspres og rustrang Rusbrug og psykiske lidelser Fordele og ulemper ved rus Kriseplan (risikosituationer, varselssignaler) Hindre slip i at blive et tilbagefald Færdighedsområde 4: Fritid og venner Gode fritidsaktiviteter Venskaber

Fokus på færdigheder til: At fungere bedre socialt Få nye og OK venner Finde meningsfulde og sunde daglige aktiviteter Forstå risikoen ved rusmidler Mestre et liv med større egenkontrol over rusmidler (skadereduktion) Få et bedre behandlingsforhold til social- og sundhedsvæsenet

Læringsprincipper: Modellæring (fx ved at se og høre ligesindede, via rollespil og videooptagelse samt observation af kursusledere eller anden rollemodel) Belønning (positiv forstærkning via ros giver et lystbetonet og trygt læringsmiljø også overraskelser og privilegier) Adfærdsformning (gradvise forandringer, observere små skridt med positiv omformulering) Repetition og gentagne øvelser (flere sanser) Generalisering (genbruge færdigheder i andre situationer, små-justere færdigheder) Brug af Motiverende Samtale Redskaber fra Kognitiv terapi

Tips til kursusledere: Giv meget ros og accepter alle bidrag Aktiver deltagerne (ikke forelæse): spørg om deltagernes mening, forslag, eksempler, læse højt, … Vær gerne personlig (ikke privat) – bed om konkrete eksempler Tjek deres forståelse og opmuntre deltagerne til at hjælpe hinanden Hav det sjovt og hyggeligt og grin af dig selv Vær entusiastisk og optimistisk Tag skylden på dig hvis deltagerne ikke har forstået noget eller ikke har gjort det de skulle Vælg opgaver og øvelser der er aktuelle for deltagerne

Den 2.10. Repetition Siden sidst Hjemmearbejde Nyt emne: Risikosituationer Nyt hjemmearbejde Evaluering