Nye teknologier kræver innovative forskningssamarbejder - myter og svar om forskningssamarbejder mellem virksomheder og universiteter innovation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Advertisements

Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus.
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Head Lean Netværks-gruppe.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Den nye rolle for design
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Information Systems work and Analysis of Change
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Samfund og teknologi (B-niveau)
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
- et udviklings- og dialogværktøj
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Design, brugere og industrien AAA-ID Aarhus School of Architecture Department for Design Jørgen Rasmussen Head of Department Associate professor Design,
Morten AagaardHANDS Side 1/6 A private introduction 1.HANDS – a tremendous personal experience: different persons representing very different competences.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
HVORFOR ?. Services HVORFOR ? Services IU Tuition fees and scholarships Whether you are required to pay tuition fees will depend on your country of.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
IT-Universitetet i København mere info på
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Christian.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
It i folkeskolens matematikundervisning
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Præsentationens transcript:

Nye teknologier kræver innovative forskningssamarbejder - myter og svar om forskningssamarbejder mellem virksomheder og universiteter innovation

innovation ORIGIN mid 16th cent.: from Latin innovat- ‘ renewed, altered, ’ from the verb innovare, from in- ‘ into ’ + novare ‘ make new ’ (from novus ‘ new ’ ).

Udvikling Det specialiserede samfund. Funktionsuddifferentiering, objektivering,videnskabliggørelse - kvalifikationssamfundet. Udviklingsafdelingen. Eksperten som innovator. - Ham Det procesuelle samfund. Fokus på processer. Intern innovation. Kernekompetence - Os Det innovative samfund. Flerhed af tilgange. Emergerende viden skabt gennem netop flerhed. Kernekompetence som ressource og blokering. Brugeren som ekspert. - Dem

Mange tilgange Brugerne har sandheden - erkendte og ikke erkendte behov Laboratorier Participatory Design Stor Skala Innovation

Overvejelser Er der et marked? Er vi konkurrencedygtige? Fokus på produktinnovation

Innovationsmodeller - Opfandt Gud verden og Edison glødelampen?

Innovationsmodel Fra den heroiske innovationsmodel”, hvor der den geniale med masterplane ved, hvad der skal skabes og hvordan til ”den kombinatoriske-” og den ”organiske-” model for innovation, hvor forskellige kompetencer og udviklinger bringes i spil med hinanden. Vi skal forstå innovation som en social proces Det er en model, som dels ligger som en del af vores arketype

Traditionel teoretisk koncipiering af viden

Forskellige former for viden

Hvor ligger udfordringerne Har vi et fælles a nliggende Kan vi finde den r igtige måde Kan vi lave dynamiske modeller for T id og ressorcer Kan det i ntegreres i vores kultur Har vi fordele g oderne

Vi skal være artige N= a v *r v *t v *i v *g v

Udviklingen Innovation Brugerdreven innovation Kompleks brugerdreven Innovation Forskningsbaseret Kontingent Kompleks Brugerdreven Innovation

Koncept for brugerdreven innovation (ESBT) ”Systematisk tilgang til udvikling af nye produkter, serviceydelser mv., der bygger på udforskning eller inddragelse af brugernes liv, identitet, praksis og behov, herunder ikke- erkendte behov.”

It - ”To design digital artifacts is to design people’s lives.”(Lövgren p.1) Vores afsæt er bl.a.interaktionsdesign, hvor vi bygger på den antagelse, at udviklingen af it-systemer i høj grad handler om, hvordan sådanne systemer medierer praksis lokalt frem for fokus på tekniske detaljer eller traditionel kognitiv HCI-design

Udgangspunktet ”changing existing situations into preferred ones” (Simon) ”constructed from messy problematic sitations” (Schön)

Metoder og tilgange Almindeligvis bliver brugerdreven innovation opdelt i to forskellige retninger, henholdsvis Voice of Customer og Lead User. Voice of Custumer er en videreudvikling af eksisterende produktudvikling, men med en øget vægt på at afdække behovene hos kunderne eller brugerne. Lead user har en anderledes tilgang, idet det her handler om at identificere innovationen i sociale praksisser jvf. opensource og crowdsourcing.

Skandinavisk tilgang I Skandinavien har vi en tradition især indenfor udvikling af it-systemer, som adskiller sig fra Voice of Customer og Lead User, da vi involverer brugerne i design- og udviklingsprocesser i forhold til it. Denne tilgang bliver ofte kaldt Scandinavian School of Design.

Udfordringen er bl.a.: Det, at brugerne spørges om noget, de ikke ved - nemlig, hvordan en given praksis vil se ud, når den bliver medieret af en ny it- applikation.

Forskellige positioner - forskellige baner Observation Participation InternalExternal

Ressourcer eller rulletekster Löwgren, J., Stolterman, E. (2004). Thoughtful interaction design: A design perspective on information technology. Cambridge, Mass.: MIT Press. F Grønbæk, K. Rapid Prototyping With Fourth Generation Systems – An Empirical Study, Information Technology & People Year: 1989 Volume: 5 Number: 2 Schön, D. A. (1987). Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Professions. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers. Simon, H. (1969). The Science of the Artificial. Cambridge, MA: The MIT Press. Tuomini, Ilkka (2006). Networks of Innovation Change and Meaning in the Age of the Internet. Oxford University Press