Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Måske er I gode venner i et år,
Advertisements

Kend din værkstøjskasse
Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
SMED Single Minute Exchange of Dies
LEAN Akademy.
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Værdistrømsanalyser.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Gruppe 6 Præsenterer POLSAM Politiets nye IT system.
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Arne Johansen Den 20. november 2002 Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling på Christiansborg Nye samarbejdsformer i byggeriet  Aktørerne.
Nyt tiltag til Dynamics kunder med abonnement
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
- Hvad kan I forvente som forældre?
Forbedringstavlen – er et must
Store IT- Innovationer TØ Uge 6 Josephine Thomsen 2. oktober 2013.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Proceslandkort Få overblik over dine processer Prioritér jeres indsats.
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Kaizen tavle Forbedringstavlen.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Den lærende organisation
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Håndtering af Sygefravær
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
1 Præsentation V. Brugergruppe. Muligheder - hvor giver det mening at gøre noget anderledes [Her kan I eksempelvis angive ideer til og områder, hvor det.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Activity Based Costing
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Sanktioner mod Iran efter atomaftalen August 2015.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
Innovation og lønsomhed - hvordan arbejder COI?
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Opstramning af reglerne for udlevering af HØ pr
Oplæg v. Malene Herbsleb og Lisbeth Damgaard
Automatic Delivery Rewards
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. Trin – Problemstilling
Innovation.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
25. Logistisk effektivitet
Nye ACE regler pr. 1. december 2012
Præsentationens transcript:

Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor

Kaizen Kaizen Japansk ord sammensat af kai, som betyder at ændre, og zen, som betyder at forbedre. Sammensat betyder Kaizen at ændre til det bedre eller løbende forbedringer. Kaizen metoden involverer alle – ledere og medarbejdere på lige fod – som sammen skaber løbende forbedringer uden at foretage store investeringer. Kaizen grundtanker: Glem dine normale, fastlåste idéer. Fokuser på hvordan det kan lade sig gøre, frem for hvorfor det ikke er muligt. Brug ikke undskyldninger – vær med til at sætte spørgsmålstegn ved de nuværende metoder. Søg ikke det perfekte – gør tingene med det samme. Hvis du laver en fejl – ret den. Brug ikke penge – brug din kreativitet. Find grundårsagen til problemer ved at spørge ”hvorfor?” 5 gange. Kaizen idéer er uudtømmelige.

Løbende forbedringer? 2 Mål 1 Tid Det tager tid at indføre Lean – forvent 10 år for at ændre en kultur. Det tager flere år at gennemføre et projekt Det er OK blot at anvende udvalgte værktøjer eller indføre et projekt. Det er op til virksomheden at vurdere, hvordan man vil arbejde med Lean Tid

Kaizen KaizenEvent KaizenEvent Kaizen Forbedrende kaizen aktiviteter Løbende forbedringer Springvise forbedringer (Event) Stabiliserende kaizen aktiviteter Løsning af opståede problemer med at holde måltal – output/takt, effektivitet, levering, kvalitet Er obligatorisk efter større ændringer er indført og processerne i forbindelse med ændringerne er ustabile. Eksempelvis efter et KaizenEvent spring, indførelse af nyt udstyr, indførelse af nyt produkt. KaizenEvent Kaizen Stabiliserende kaizen aktiviteter indsætter kiler ved nuværende niveau således at vi ikke falder tilbage til før ændringen – Hovedsagligt gennem standardiseret arbejde: Findes der en standard for den nye metode? Anvendes den nye standard? Er den nye standard fyldestgørende?

Eksempel på Kaizen tavle