SRP- opgaveformuleringen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Studieretningsprojekter
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Den gode opgaveformulering
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
SRP 2014.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
Problemformuleringer med matematik
Værkstedsundervisning
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Den naturvidenskabelige metode
Tror du på løgnen eller sandheden?
Videnskabeligt projekt
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
SRO SKRIV!.
Præsentation af forretningsplan
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SRP- opgaveformuleringen

Reglerne Hvem skriver opgaveformuleringen? Må den komme som en overraskelse? Er der særlige krav til indholdet i opgaveformuleringen? Skal indeholde faglige mål i begge fag og fordybelse i mindst det ene. Skal indeholde tværfaglige mål. Skal indeholde noget ukendt. Skal gøre det muligt at leve op til målene med SRP. Bør indeholde en angivelse af forventet omfang.

Opfordre dine vejledere til, at lave en opgaveformulering der, - lever op til reglerne - indeholder progression - giver dig mulighed for selvstændighed - tydeligt angiver det forventede omfang

men ansvaret er også dit: Vær den udfarende kraft med hensyn til område og fag. Forsøg at være original i valg af område og vinkel. Deltag aktivt i hele vejledningsprocessen. Prøv selv at find materiale. Arbejd løbende med at sammenkoble fagene. Undgå en parallelopgave.

En dårlig en… Vindmøller (Mat A og Fys B) Der ønskes en kort redegørelse for den historiske udvikling af vindmøller. Udled Bernoullis ligning til beskrivelse af luftstrømmen omkring en mølles vinger. Beskriv hvilke kræfter, der virker på en mølles vinge. Udled Betz lov for maksimaleffekten. Sammenlign teoretiske værdier med virkelige vindmøllers værdier. Du skal udføre eksperimenter med en lille vindmølle. Du skal foretage relevante målinger og databehandling og sammenholde de fundne resultater med de teoretisk forventede.

Og nogle, der er bedre…

Eksempel 1 Keplers love (Matematik A og Fysik A)

Eksempel 2 Matematikfilosofi og Peter Høghs ”Rejse ind i et mørkt hjerte” (Mat A og Da)

Eksempel 3 Populationsmodeller for fisk (Mat A og Bio A)

Ideer til SRP – Mat-Da Formidlingsopgaver Metaforteori i dansk og matematik Inger Christensen og det gyldne snit Peter Høgh og matematikkens filosofi Daniel Kehlmann og begrebet Gausskrumning

Ideer til SRP - Mat-his Om Achimedes Om Descartes Opdagelsesrejser og sfærisk geometri Renæssancen og løsningen af tredjegradsligninger Opdagelsen af differentialregningen Fermats sidste sætning, Sofie Germain og kvinders rettigheder Kolera epidemier og SIR-modellen Kodebrydning og Zimmermanntelegrammet Brydningen af Enigma Chi2-test og vietnamlotteriet i USA Falklandskrigen og spilteori RSA og retsagen mod Phil Zimmermann