Fremtidens offentlige ledelse og styring Henrik Hjortdal 8. november 2010 Enhed for Perioperativ Sygepleje Rigshospitalet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
Advertisements

Social kapital – rig på relationer
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af innovative medarbejdere
7 dogmer for offentlig styring
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styring med mening? Oplæg v. Henrik Hjortdal Oktober 2007.
Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Nye fagprofessionelle lederroller
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Udvikling af sygeplejeprofessionen – DASYS 13. maj 2009 Vibeke Deding Chefsygeplejerske.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Respekt og rekruttering Fremtidens lærere Skive 18 januar 2010.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Dialogforum 9. maj Velkomst v/Lisbeth Lollike, formand for Dialogforum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Mere MOST - mindre fravær
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Fremtidens offentlige ledelse og styring Henrik Hjortdal 8. november 2010 Enhed for Perioperativ Sygepleje Rigshospitalet

Hvorfor syv dogmer om ledelse & styring ? Kronik 2007: NPM er gået for vidt – men ikke alt skal smides ud med badevandet Mange kodeks’er – men ingen for god styring Fremtidens offentlige styring: Holdbare løsninger kræver bred debat om udfordring, vision og mulige løsninger- patentløsninger yt

Efter 25 år med NPM: Offentlige ledere bør støttes - ikke svækkes – i ledelsesopgaven Institution (ledelse) Øget pres fra brugere og konkurrenter Øget styring og dokumentation Øget pres for mening marked medarbejdere forvaltning

Valgfrihed, konkurrence, taxametersystem Brugerrettigheder Gennemsigtighed/manglende gennemsigtighed Brugernes uddannelsesniveau Brugernes øgede afhængighed og dalende autoritetstro Politiske og medieskabte forventninger Brugerunderøgelser Rekrutterings- og fastholdelsesudfordring Marked og brugere – temposkift, innovationspres

Autoritetsskiftet Professionens standarder, faglige metoder og etik Personlig mening, ambition og arbejdsglæde Anerkendelsesbehov - eller narcissisme? Personlige relationer til brugerne - kvalitet og psykisk arbejdsmiljø Mening med mere

Procesregulering Interne kontrakter Virksomhedsplaner Måling/dokumentation af proces, aktivitet, output, resultat Evalueringer af projekter og drift Tilsyn/inspektioner Akkreditering Styring og dokumentation – ”strået, der knækker kamelens ryg”

Styrket ledelse => Balancering og beslutningskraft til gavn for resultater, kvalitet og arbejdsmiljø Bedre brug af medarbejderne => Mening, mulighed og kompetence til professionelt arbejde - forudsætter bedre styring => Øget fokus på effekt, ledelsesrum og faglighed Behov for nyt lederskab og medarbejderskab - samt styring der giver rum herfor

Styrket ledelse – ja Ret til lederuddannelse, nye fleksible lederuddannelser, dialogforum Styrket involvering – ja Bedre personaleledelse, styrket efter- og videreuddannelse, øget arbejdsmiljøfokus, øget mulighed for indflydelse Bedre styring - hmm ? Skizofrent budskab: Kvalitetskontrakter, BUM-modeller, akkreditering, servicebeviser, benchmarking # øget ledelsesrum, forenkling og afbureaukratisering Hjalp Kvalitetsreformen ?

Formål: Bedre balance mellem ”feasibility” og ”accountability” Princip: Forskydning i styringen 1.Fra hierarki til dialog 2.Fra kontrol til selvevaluering 3.Fra kvantitet til kvalitet Behov for styringsreform

1.Respekt for kerneforretningen 2.Fokusér på resultater og effekter 3.Kompetent og ligeværdig dialog 4.Vær situationsbestemt 5.Rigtig snitflade og opgavefordeling 6.Stimulér og beløn resultater og innovation 7.Sikre ansvar og konsekvens Syv dogmer for offentlig ledelse og styring

Styring skal understøtte ledelsens tid, kraft og opmærksomhed ift. udvikling og drift af kernen Respekt for kerneforretningen

Styring skal give ledelsesrum via mindre procesregulering, detaljering, ritualisering, symbolik og alibimåling – så kan ledelsen give medarbejderrum og kræve resultater… Fokuser på resultater og effekter

Vær situationsbestemt Styringens form, sprog og teknik skal tillempes områdets kultur og kapacitet – ledelsens tid, kraft og opmærksomhed på oversættelsesarbejde skal reduceres mest muligt

Styring med effekt kræver topledelsesengagement, kendskab til, respekt for og inddragelse af institutionen – styring uden relevans, accept og proportionalitet skaber dårlig ledelse Kompetent og ligeværdig dialog

Styring der lykkes forudsætter at hensynet til effektiv driftsledelse tillægges større betydning i lovgivning og organisation - ledelse der lykkes indebærer balance mellem kapacitet og opgave Den rette snitflade og opgavefordeling

Styringens omfang, indhold og form skal give rum for dynamik og selvstændig tænkning - ledelse handler om synlighed – usynlighed har også mærkbare konsekvenser Stimuler og beløn resultater og innovation

Sikre ansvar og konsekvens Troværdig styring kræver at manglende resultater får konsekvenser - troværdig ledelse ditto

Erkendelse af institutionen som kernen i velfærdsstaten Erkendelse af ledelse som afgørende faktor Erkendelse af nye vilkår for leder- og medarbejderskab Erkendelse af de styrendes dobbeltrolle som politisk funktion - og som støttefunktion for kerneforretningen - Vil de fagprofessionelle medvirke? - Vil de styrende (politikere/DCer/KB/KDer) medvirke ? - Vil vælgere og medier medvirke ? Dogmer = Nye spilleregler

Muligheder i afbureaukratisering, lederuddannelser, dialogforum, selvevaluering,udfordringsretten Intelligente kontrakter, sammenligninger og målinger Ny centralforvaltningskultur: Ydmyghed Ny ledelseskultur på institutionerne: Personligt lederskab, synlighed og stop for hykleri Demokratisk udfordring: Ny politikerrolle, ny medierolle Laboratorier for fremtidens ledelse og styring ? Forsknings- og udviklingsprojekter ? Anvendelse af Dogmerne

Karin Toftild: Hjemkomst