Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Velkommen til varigt rygestop! RYGESTOP Dokumenteret høj effekt i kliniske studier.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Social kapital – rig på relationer
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Workshop almene boligdage
Psykoedukation til unge i OPUS
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
At høre stemmer – en fælles indsats.
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Hvad så med kirkernes sociale ansvar? Konference og høring på Christiansborg d. 22. oktober 2013.
Intern survey uge 45.
Arbejdsglæde eller sygefravær
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Velkommen til en spændende dag, hvor det handler om tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte. Jeg hedder Helle Stuart, jeg er projektleder i Røgfrihed.
Program – : Panel. Oplæg og debat – 11
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Velkommen til Ø90 kursus.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Et projekt på. Baggrund  Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet.
Konference 1. december ’09 på Fredericia Gymnasium Konference om opfølgningsarbejdet på kvalitetsundersøgelser Den 1. december 2009 kl – på.
Projektlederens rolle(r)
Lean Netværk AAU.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Information om akkrediteringsbesøget 2005 V/ leder/kvalitetskoordinator, navn.
Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig –
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Program - ICDP International Childhood Development Program
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 1.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Velkommen til Mød Microsoft
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Håndtering af Sygefravær
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Elbilpartnerskabsdag Michael Rask og Andreas Moltesen.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Velkommen til Årets arbejdsmiljøtopmøde i Industrien
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Præsentationens transcript:

Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2

Dias 2 Program – Trin Præsentation + dagens mål og metode Deltagerpræsentation, erfaringer og ønsker Pause En problemdrikkers erfaringer Pause Ansvar og kompetence Frokost Ansvar og kompetence Samarbejdet med behandlingssystemet Pause Tilbage på arbejdspladsen/ tilbagefald Pause Medafhængighed på arbejdspladsen Handlingsplan Afslutning

Dias 3 Dagens emner Ansvar og kompetence Samarbejdet med behandlingssystemet Tilbage på arbejdspladsen Tilbagefald Medafhængighed på arbejdspladsen En problemdrikkers erfaringer

Dias 4 Ansvar og kompetence Leder- nøgleperson Medarbejder- nøgleperson Gennemføre den positive konfrontation Stille krav til arbejdsindsats Tilbyde/kræve behandling Udarbejde kontrakt Kontakte behandlingssted Opbevare og tilintetgøre kontrakt Vise interesse og opmærksomhed Sikre tilbageslusning på arbejdspladsen Sikre at problemdrikker kender eget ansvar Sikre information til andre ansatte Reagere på tilbagefald

Dias 5 Fælles ansvarsområder MedarbejderLeder Afklaring af ansvar Fordeling af opgaver Kommunikation og løbende koordinering Åbenhed

Dias 6 Samarbejdet med behandlersystemet Ansvarsfordeling Sammenhæng i indsats Principperne i den positive konfrontation fortsættes Behandler Nøgleperson Problemdrikker

Dias 7 Ansvarlige den behandlede medarbejder lederen nøglepersonerne kollegerne Tilbage på arbejdspladsen

Dias 8 Tilbage på arbejdspladsen 1. Forberedelsen Afklar rolle- og ansvarsfordeling Afklar relationerne mellem medarbejderen og de øvrige kolleger Iværksæt evt. handlinger i medarbejdergruppen Sæt dig ind i medarbejderens situation Forbered et "velkommen-tilbage-møde" med den ansvarlige leder

Dias 9 Tilbage på arbejdspladsen 2. Hold et ”Velkommen-tilbage-møde” Vis omsorg Afklar om der er risikosituationer, som bør undgås Fortæl hvilke arbejdspræstationer du forventer Orientér om konsekvenser, hvis aftaler brydes Understreg personens eget ansvar Fremtidige vurderinger vil tage afsæt i arbejdspræstationer Gennemfør og afslut samtalen i en positiv atmosfære

Dias 10 Fokuser på arbejdspræstationer og reager naturligt med ros og påtal evt. svigt Vær opmærksom på trivsel og vis omsorg, uden at overbeskytte Vær opmærksom på eventuelt tilbagefald Tilbagefald er ikke lig med fiasko Tilbage på arbejdspladsen 3. Efter mødet

Dias 11 Tilbagefald Tilbagefald kan forekomme Signaler på tilbagefald – de samme som før behandling Tilbagefald kan udløses af: vantrivsel og negative følelser selvmedlidenhed socialt drikkepres konflikter med andre jobfunktionen

Dias 12 Håndtering af tilbagefald Nøglepersonen har ansvaret for at se og opfange signaler på tilbagefald at gribe ind omgående at tage den positive konfrontation at handle som aftalt i kontrakten evt. at de øvrige kolleger kender signaler på tilbagefald og ved, hvordan de skal handle Den behandlede medarbejder har selv et ansvar for at reagere ved tegn på tilbagefald