Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer 20091147 1 Teoretisk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Overordnet målsætning:
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Konferencer & Rettigheder FCkursus Februar © 2005 Jan BøghVUCnet: Konferencer & RettighederDias nr.: 2 Indhold 1. Hvorfor skal jeg som lærer kunne.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Det Internationale Område Studieområde 3/
Introduktion ved Anne Reuss
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
10. ved Kløften EDB og FS10 – prøve Maj 2014.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Kvantitative metoder
Kommunikation / it.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Skriftlighed og læring
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Mødeledelse og deltagelse
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Bilag 9, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Det teoretiske.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Bilag 10, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Onlineperioden.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Formalia ved opgaveskrivning
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Almen studieforberedelse
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Aftale format – Use cases
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Bilag 2 Det teoretiske klinikpatient forløb er i bilag 2.1 – 2.7 sat op i Absalon. E-læringsenheden ved SVF vil undersøge hvilken søgefunktion der vil.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Information om Aula til forældre
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Teoretisk klinikpatient FORMÅLOPGAVERKOMMUNIKATIONJOURNALREGLERARBEJDSSKABELON B1 B2 B3 B4 Teoretisk klinikpatient Velkommen til Teoretisk Klinikpatient. Det teoretiske klinikpatient forløb består af 3 aktiviteter: En klinisk del hvor i laver undersøgelse, en online periode hvor vi diskuterer her i Absalon og en fremlæggelse på en klinisk konference I denne mappe kan du finde alle nødvendige oplysninger om forløbet. I menupunkterne ovenfor kan du se hvad opgaverne er, information om journalregler og meget mere. I den tilknyttede metakonference vil overordnet information og diskussion foregå. Nedenfor er en søgefunktion indbygget. Du vil dermed have mulighed for at søge i hele klinikpatientforløbet. Du kan f.eks. søge på begreber, diagnoser og meget mere. SØG Søg i forløbet Metakonference

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Metakonference B1 B2 B3 B4 Teoretisk klinikpatient Metakonference ´TASJA (Jørn P. Døi ) I forbindelse med opdatering af servere vil TASJA være nede i morgen, fredag mellem 100 og Man vil altså ikke kunne tilgå journaler eller Rtg-billeder i det tidsrum. Ny vejledning (Anette Schrøder ) Hej Alle. Vær opmærksom på at PARO –afd. d.d. har lagt en ny vejledning i enkelttandsdiagnostik ud på severen, og at der i den er andre bedømmelseskriterier end i den tidligere vejledning. - RE. Ny vejledning (Lisa Simpson ) Hvad med os der allerede har lavet enkelttands- diagnostik efter de gamle regler, men ikke har fremlagt endnu? - RE2. Ny vejledning (Rigmor Mortis ) Der er ikke den store forskel, men det ser ud til at være blevet mere simpelt, og så vidt jeg kan se… Velkommen til metakonferencen. I denne konference vil meddelelser som vedrører hele årgangen blive slået op. Det vil også være her vi kan diskutere overordnede principper som vedrører alle, ligesom diskussioner om kommunikationen vil have sin plads her. (Se i øvrigt punktet Kommunikation i hovedmappen.)

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer B1 Grp. 1 B2 Teoretisk klinikpatient Grp. 2 Grp. 3 Grp. 4 Grp. 5 Grp. 6 Vejledningsrum Velkommen til Hold B1s konference. Her kan i finde kalender for forløbet, gruppeinddeling, hvornår i skal være opponent og meget mere. I vejledningsrummet foregår kommunikation og diskussion inden for holdet, f.eks. specifikke teoretiske diskussioner i forhold til begreber vi har været inde på i fremlæggelserne, procedurer ved diagnostik mv. Det vil ligeledes være her i skal skrive til jeres vejleder. I er blevet delt op på følgende måde: 1.Sussi og Leo. Patientnummer Q2363. Opponenter: Anne og Sanne. Fremlæggelse ¼ Maj og June. Patientnummer B7482. Opponenter: Anna og Lotte. Fremlæggelse: 8/ Marc og Ronnie. Patientnummer Z9378 Opponenter: Lotte og Gry. Fremlæggelse:15/ Etc. Metakonference

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Vejledningsrum B1 B1 Grp. 1 B2 Teoretisk klinikpatient Grp. 2 Grp. 3 Grp. 4 Grp. 5 Grp. 6 Vejledningsrum Metakonference Velkommen i B1s vejledningsrum. Det er her vejledning vil foregå, ligesom det er her vi vil have overordnede diskussioner som ikke er patientspecifikke (f.eks. diskussioner om principper for diagnostik, indikationer for rtg-optagelser mv. Vejledning (Sussi Skov, ) Hej Jørn. Vi sidder med et problem som vi ikke kan komme videre med: Vores patient oplyser i anamnesen at han ikke indtager nogen former for syreholdige drikkevarer eller fødeemner, eller tidligere har gjort det.. Ved den intraorale undersøgelse ses der store erosioner med tilhørende stort slid, og små frakturer af emaljen hvor den står tynd. Vi kan ikke få det kliniske billede til at stemme med de oplysninger vi får. Har du en ide til hvad det kan være? RE. Vejledning (Jørn p. Døi, Hej Sussi. Erosioner kan jo skyldes andet end indtagelse af føde og drikke. Har i undersøgt f.eks. arbejde og fritidsinteresser? Læs evt. U. Pallesens artikel om erosioner ( Deri er en række årsager nævnt. RE2 Vejledning (Karina Kruse, ) Har i overvejet om han evt. er Svømmer? Jeg læste en artikel i Tandlægebladet januar nummeret som beskrev at svømmere…

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Gruppe 1 (Sussi og Leo) B1 Grp. 1 B2 Teoretisk klinikpatient Grp. 2 Grp. 3 Grp. 4 Grp. 5 Grp. 6 Vejledningsrum Patientnummer: Q årig mand som selv henvender sig i hovedvisitten gr. problemer vs uk. Almen tilstand: Diabetes Mellitus type 1 Anamnese: i forbindelse med spisning opleves….. Intraoralt: ved den intraorale undersøgelse – ses både keratinisering af Palatum Durum og Mucosa på kindslimhinderne. Det synes mærkeligt at …. Parodontalundersøgelse: I approksimalrummet -5,6 ses klinisk kraftig fordybning af pochen, med udpræget patologi. Radiologisk ses vertikal defekt, og man kunne forestille sig at…. På den baggrund ville det være nærliggende at … Metakonference Diskussioner

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Diskussioner grp. 1 B1 Grp. 1 B2 Teoretisk klinikpatient Grp. 2 Grp. 3 Grp. 4 Grp. 5 Grp. 6 Vejledningsrum Metakonference Diskussioner grp.1 1.Parodontal Diagnostik (Pia Prankster ) - I forbindelse med den overordnede parodontaldiagnose skriver i at der ses fæstetab op til en trediedel af rodens længde generelt. Dog kan man i parodontalundersøgelsen se at der i approksimalrummet -5,6 ses pochedybde på 9mm. Da roden ikke er over 27 mm lang må der vel være tale om fæstetab større end en trediedel? - RE. Parodontal Diagnostik (Sussi Skov ) Vi har valgt at betragte det overordnede fæstetab rent radiologisk….

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Formål I dette menupunkt vil formålet med det teoretiske klinikpatientforløb ligge. Dette tages direkte fra Fagbeskrivelsen for Tandplejeruddannelsen.

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Opgaver Det teoretiske klinikpatient forløb består af 3 aktiviteter: En klinisk del hvor i laver undersøgelse, en online periode hvor vi diskuterer her i Absalon og en fremlæggelse på en klinisk konference. I den forbindelse er der forskellige opgaver som skal udføres. Nedenfor er de enkelte opgaver beskrevet. Patientkasuistikken udarbejdes i makkerpar, og i har fået tildelt en patient som skal danne grundlaget for forløbet. I skal selv indkalde patienten, og optage grundjournal med tilhørende analysematerialer (Rtg-staus, kliniske fotos samt studiemodel laves i alle tilfælde). Derudover skal i selv sørge for at udføre yderligere undersøgelser som i måtte finde nødvendige på baggrund af anamnese og kliniske undersøgelser. Arbejdsgruppen (makkerpar): Minimum en uge før i skal fremlægge, skal den den færdigt udfyldte journal være tilgængelig i TASJA, og jeres refleksioner omkring valgte undersøgelser, diagnoser, klinisk behandlingsplan og pædagogisk handlingsplan, samt prognose skal ligge i jeres gruppemappe. Brug gerne skabelonen. Det er vigtigt at jeres valg er begrundede, og at i medtager de refleksioner der har været i forbindelse med de enkelte valg og beslutninger. Vejledning foregår i holdets vejledningsrum, hvor i kan skrive til mig. Jeg vil kigge en gang dagligt. HUSK: Der er intet galt i at spørge sin vejleder!! Man kan ikke få svar på spørgsmål som man ikke tør stille. Opponenterne til jeres journal og refleksioner vil i ugen op til fremlæggelsen stille spørgsmål til jeres journal samt fremlagte refleksioner. I forventes at følge op på disse spørgsmål inden fremlæggelsen. Såfremt jeres svar afføder nye spørgsmål fra opponenterne eller andre holdmedlemmer, er det ikke et krav at i når at svare (men i må naturligvis meget gerne svare). Disse spørgsmål vil derefter kunne danne baggrund for diskussioner i plenum ved fremlæggelsen. Opponenter: I ugen op til fremlæggelsen skal i formulere 2 spørgsmål hver til gruppen. Spørgsmålene skal tage udgangspunkt i patientjournalen eller gruppens fremlagte refleksioner over patientforløbet. I forventes dermed at have gennemlæst journalen samt de fremlagte refleksioner. I forventes også at have sat jer ind i svarene fra gruppen. Det er ikke et krav at i skal stille nye spørgsmål til svarene, men i må naturligvis meget gerne formulere yderligere spørgsmål, som efterfølgende kan danne baggrund for diskussioner i plenum ved fremlæggelsen. Resten af holdet: De holdmedlemmer som ikke er arbejdsgruppe eller opponenter forventes at have sat sig ind i journalen, arbejdsgruppens refleksioner samt de spørgsmål som opponenterne stiller og de efterfølgende svar. Resten af holdet kan kommentere spørgsmål og svar. Såfremt de skulle have andre spørgsmål til journal eller refleksioner medtages disse til fremlæggelsen i plenum.

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Kommunikation Dialogen vil i onlineperioden udelukkende foregå her i Absalon. Dette, at kommunikationen kun foregår skriftligt, stiller nogle krav til hvordan vi kommunikerer. Nedenfor er opstillet nogle retningslinier som gerne skal sikre at vi får en konstruktiv dialog i en god tone. Spørgsmål bør formuleres som åbne spørgsmål. (Det vil sige at spørgsmål ikke bør formuleres således at de ikke fordrer et ”ja” eller et ”nej” svar, men åbner for en dialog. ”Hv-ord” er gode i denne type spørgsmål). Spørgsmål og kommentarer bør være begrundede og konstruktive. (Man bør altså ikke skrive: ”det mener jeg er forkert”, eller ”hvorfor gjorde i sådan?” men begrunde på hvilken baggrund man finder at noget kunne være gjort anderledes). Den skriftlige dialog. Skriftlig dialog virker stærkere end det verbale sprog, og det skrevne forsvinder ikke igen på samme måde som det talte ord – det kan læses igen og igen. Derfor er der nedenfor skitseret nogle retningslinier for kommunikationen: Giv respons på baggrund af de 3 k’er: Kritisk, konstruktivt og kærligt Husk at i er i dialog. Monologer fører ikke i samme grad til ny forståelse Husk at det er refleksionen som er interessant. Skriv derfor uformelle, kortere indlæg. Brug ikke ironi. Den kan være svær at afkode i det skriftlige sprog, og dermed virke stødende. Vent med at svare hvis du finder et indlæg stærkt stødende eller provokerende. Det er i sådan en situation nemt at komme til at reagere ureflekteret og uhensigtsmæssigt. Brug evt. smileys mv. til at understøtte din tekst.

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Regler for føring og opbevaring af Journaler. I dette menupunkt vil der være et link til de til enhver tid gældende, af Sundhedsstyrelsen fastsatte regler vedrørende føring og opbevaring af journaler: Bekendtgørelse om lægers, tandlægers, kiropraktorers, jordemødres, kliniske diætisters, kliniske tandteknikeres, tandplejeres, optikeres og kontaktlinseoptikeres patientjournaler (journalføring, opbevaring, videregivelse og overdragelse m.v.) Derudover vil der i kort, opsummerende form være angivet hvad disse regler betyder i netop dette forløb – dvs. hvad de studerende må skrive her, hvordan data skal være anonymiserede og hvad der dermed ikke må skrives i Absalon.

Bilag 8, Masterprojekt MIL 2010 Absalon som medie i undervisningen på TPU – Hvordan? Udarbejdet af Jørn Piplies Døi. Studienummer Arbejdsskabelon Nedenfor finder i en arbejdsskabelon til brug i forbindelse med fremlæggelse af overvejelser og diskussioner i gruppens diskussionsrum. Skabelonen indeholder alle journalens hovedpunkter. Det er dog ikke sådan at alle punkter skal udfyldes, det er de tanker og refleksioner i gør jer i forbindelse med valg af undersøgelse, diagnostik og behandlingsplanlægning som i skal skrive ind. I kan flytte skabelonen over i jeres diskussionsrum ved at åbne filen nedenfor, og kopiere den over i jeres mappe. (Ctrl+C for at kopiere, Ctrl+v for at indsætte) Skabelon.doc