Store Trænertræf 2011 Børnetræning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Fantastisk Fodboldstart Børnetrænerfodboldseminar 2011
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Graviditetsomsorgen i Danmark
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Det svære liv i en sportstaske
Velkommen Børnefodbold Store Trænertræf Vejen 2012.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Præsentation af Trænermanual
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Brøndby den 10. april 2007 Forældrerekruttering Teddy Pedersen Haderslev Fodboldklub DIF - Breddekonsulenttræf.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Forældremøde august 2009  Efterårssæson 2009  Træning  U13-hjælp  Cafeteria-vagt  Hjemmeside  Forældrebud  Evt?/Spørgsmål??
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
A-refreshment lørdag, den
Hvad render vi rundt og laver?
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Forældremøder på Kalbyris
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Fodbolddrengene. Her kommer Jes løbende hen til John, fordi de har aftalt at spille fodbold. Hej John. Undskyld, jeg kom for sent. Det gør ikke noget.
Relationer – børn og voksne
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Opgaver om omsorgssvigt
Idrættens Analyseinstitut l Kanonbådsvej 12A l 1437 København K l Tlf l Frivillighed i danske idrætsforeninger August 2012 Temamøde,
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Søren Randa-Boldt | U/19 Kvindelandsholdet 2010 Store trænertræf 2011 Søren Randa-Boldt, 40 år Fuldtidstræner i DBU (P-licens 30.nov.2011) Uddannet elektriker.
At tale om sexualitet.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Kidsbasket Pilotprojekt SFO Absalonskolen, Holbæk Kommune
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Mandag den 25. februar 2008 i Stadionrestauranten
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker I. Virksomhedsbeskrivelse I. Navn, Adresse, mail, telefonnr, kontaktperson II. Profil, Målgruppe,
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mærk dig selv.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Uvikllingskonsulent Kirsten Leth. DBF Nord - og Midtjylland.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Til et badmintonbarn. Forældre – til et badmintonbarn Citat fra en ungdomstræner: Man skal have i baghovedet, at det hurtigt kommer til at fylde en stor.
Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF-Midtjylland. Herning Badminton Klub Mandag 24.september 2007.
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Samspil mellem krop, træning og trivsel
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Future Vejle inspiration
Præsentationens transcript:

Store Trænertræf 2011 Børnetræning

”mæ siel” Keld Andersen Gift med Lisbeth - 2 børn - Christoffer 11 år. Maria Cecilia 7 år. Morsingbo. Halinspektør Midtmors Sport B&U Konsulent i Sunds IF og Vildbjerg SF i 2008 og 2009. B&U Konsulent i Thisted FC 2010 og 2011. JBU Instruktør siden 2006. Herunder instruktør i ATK. Aldersrelateret Trænings- Koncept Fodboldtræner siden jeg var 15 år. Nu U9 Piger Tidl. formand i fodboldklub på ca. 300 medlemmer gennem 14 år. Nordvestmors BK. Fodbold tosse / ildsjæl. Især ”Micro-spillerne” har min store bevågenhed. Gør ikke altid tingene på den traditionelle måde. Ansgarvej 10, Ø. Jølby 7950 Erslev Mors Tlf. 97 74 17 41 Mobil: 26 74 22 51 Mail: ansgarvej10@mvb.net

Mine overskrifter for fodboldtræning af børn !! ”Træning af børn og unge handler først og fremmest om udvikling – Vinde eller tabe er blot noget der følger med. ”Det handler ikke kun om at træne meget – men træne rigtigt” Gentagelser, Gentagelser, Gentagelser, Gentagelser, Gentagelser, Gentagelser ”Hold K…og lad børnene spille” – Vi voksne tror altid, at vi ved alting……………… Det er OK at lave fejl ! Opdrag forældrene. Vis begejstring – ”Hænderne over hovedet dage” Tal med børnene om andet end fodbold. FAIR Play for alle – børn kan dømme selv.

Mine overskrifter for fodboldtræning af børn !! Piger og drenge skal trænes ens, men evt. behandles forskelligt. ”Alle spiller lige meget” og HAK Princippet. Du er et forbillede – børn gør som du gør, ikke som du siger. Strækøvelser = Nej – Balanceøvelser = JA Anerkendelse giver Selvværd Selvværd er at være noget som menneske uden at man præstere Ros giver Selvtillid Selvtillid får man fordi man præsterer noget Kommunikation: 7 % ord Kilde: Albert Mehrabian 38 % stemmebrug Professor i psykolog 55 % kropssprog

Niveaudeling i børnetræning Niveaudeling contra selektion Hvornår må/skal vi niveaudele ? Hvor ofte ? Hvordan niveaudeler vi ? Spillemæssige, tekniske, mentale, sociale niveau A, B, C, D ----- AB, BC, CD ------ AB, B, CD 25 – 50 – 25 princippet Niveaudeling i de enkelte grupper.

Niveaudeling i Børnetræning

Praktik – Store Trænetræf Ca. 75 min. Velkomst – (start med at drible jeres navn, mens træner stiller op)   ”Opvarmning” -” Mig og Bolden, 1 : 0, Boldmestring” - Footwork” i små rum Indlagt: Balance, kolbøtter, koordinationsøv., ”Drengelege”, ”Pigelege” Puls – OP – øvelse - ”Sparku” – en slags rundbold  ”Frikvarter” / Drikkepause – (Børn lærer uafbrudt – også i frikvarterer) (Frit spil til mål: Børnene skal ofte ha’ lov bare at spille.) - Jubelscener - v. Scoring = alle slår 3 kolbøtter ell. lign Stationstræning. 3 - 4 stationer a ca. 10-12 min. ved hver station. - TEMA: Småspil - Niveaudelt Småspil 1 : 1 Retvendt.: Småspil 1 : 1 Rygvendt Småspil 2 : 2 Småspil 3 : 3 + 2K Afslutning, Oprydning, kampsedler – og tak for en god træning. Keld A. 01.11.11

Når træneren hedder ”Mor”eller ”Far” Bliver de forfordelt eller det modsatte? Skal de opføre sig bedre end de andre? Hvordan reagere vi når vores datter/søn ikke lige høre efter? Hvordan er stemningen i hjemmet efter træningen, når datteren/sønnen ikke lige har opført sig som vi gerne vil? Skal datteren/sønnen bruges som meddeler/stikker? Bliver datteren/sønnen udelukket fra noget fællesskab på holdet pga. mor/far er træner? Jubler vi nok når datteren/sønnen laver noget godt – eller dæmper vi os selv lidt. Har vi svært ved at rose vores egne? ”Presser” vi datteren/sønnen til at komme til træning? Vil datteren/sønnen altid sidde hos dig ved samlinger? – og hvorfor mon? Starter datteren/sønnen flere gange udenfor banen end de andre – eller omvendt ?

Når træneren hedder ”Mor” eller ”far” ………..men mange PLUS sider:   Mere tid sammen med datteren/sønnen Kvalitetstid………. Tæt samvær med barnet. Man arbejder sammen om at få noget til at lykkes. Der kan opstå fantastisk kontakt mellem barnet/forældre Status pga. mor/far er træneren.

ATK ATK – Aldersrelateret Trænings Koncept Baseret på DBU’s ”Holdninger og Handlinger” ”Skoen skal passe til foden” Forsvarlig og MÅLRETTET træning af børn og unge Udvikler ALLE børn Ønske om at tiltrække og fastholde Hvad skal børnene lære? Hvornår skal de lære det? Hvordan skal de lære det? Hvorfor skal de lære det?

Spørgsmål og afslutning