Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fantastisk Fodboldstart Børnetrænerfodboldseminar 2011

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fantastisk Fodboldstart Børnetrænerfodboldseminar 2011"— Præsentationens transcript:

1 Fantastisk Fodboldstart Børnetrænerfodboldseminar 2011
Kl Velkomst Kl Basis stationstræning i praksis Kl Sandwich og fodboldtimen: Fantastisk Fodboldstart – en kobling mellem praksis og teori. Kl Tak for i dag

2 Fodboldtimen Fantastisk Fodboldstart U5 – U7
Opfølgning på dagens stationstræning Strukturering af træningsdagen (dias 3-8) Når træneren hedder mor og far (dias 9-13) Forældreinvolvering - indenfor og udenfor banen (dias 14-19)

3 ”En dag til træning….” 0. Forberedelse af stationstræning
1. Klargøring af stationer… 2. Fælles start… det styrker fællesskabet! Sig goddag og begynd med en leg, eller mig-og-bolden-aktiviteter. Fordeling af spillerne Intro af de forskellige stationer (på den enkelte station) 3. Stationstræning – traditionel afviklingsform Spillerne deles i grupper på ca. X X stationer med X forskellige aktiviteter Der roteres hvert X. min. (én styrer tiden) 4. Fælles afslutning …det styrker fællesskabet Respons på dagens træning – vær tålmodig /lyt / smil ”Glæder mig til at se jer næste gang” (anerkendelse af fællesskabet).

4 Stationstræning – hvordan?
Forberedelser til stationstræning Generelt omkring stationstræning gælder det, at der skal tages stilling til: Stationsindhold? (mål – hvad skal spillerne opleve og lære)? Gruppekonstituering? hvilke kriterier (temperament, selvforvaltning, socialt, fysisk, færdigheder…) Antal spillere pr. station Antal spillere og trænere?

5 Stationstræning – hvordan?
Antal stationer? Varighed pr. station? (oplevelse, fordybelse) Hvordan introduktion/fremvisning på de enkelte stationer? Rotation: (fx halvdelen med uret og halvdelen mod uret, så spillerne løbende blandes eller alle med uret rundt? Fælles evaluering – anerkendelse, hvad har du oplevet, tak for idag

6 Organisering af stationer
Under forberedelserne Tilpas under træningen

7 Stationstræning / de 6 boldområder
6) Lege 4) Mål Scoringer 5) Afleveringer/ modtagning 1) Agilitybane motoriktræning 2) Boldmester - mig og min bold (1:0) 3) Småspil

8 Stationstræning 6 fodboldtemaer
Agility - motorik og koordinationsbane - at lave en bane, hvor der øves basale motoriske færdigheder og koordinationsudfordringer, primært med bold.(store og små kegler, ringe, stænger, mål, modtager…) Boldmestring – 1000 boldberøringer - at skabe rum med mulighed for mange boldberøringer på alle mulige måder. Gerne en bold pr. spiller til tricks og finter Aflevering/modtagning - hvordan sparke præcist til bolden så den rammer en medspiller og - hvordan modtage en bold så jeg hurtigt kan aflevere bolden videre, sparke på mål eller finte. Småspil - lille bane med 2 eller 4 små gerne netmål og uden keepers, hvor det lille antal spillere om en bold sikre mange boldberøringer til ALLE. Styrker: alle kan deltage over hele banen Stor involvering – det at opleve man kan deltage uanset forudsætninger der scores mange mål ved fire mål øges vendinger gradvis spilforståelse Wild card - lege - stor medbestemmelse og mulighed for lektier. - Her tænkes på; a) løbe-/fange- og andre lege/spil udfordringer (som ikke nødvendigvis skal have direkte forbindelse til fodbold) c) konditionskrævende station for de større… b) eller den station der uddelegeres som opgave til spillere. Mål - der fokuseres på forskellige sparkeformer på mål (evt. også headning) og det gøres både formelt med tid til fordybelse og i mere stafet- og konkurrencelignende former (1mod1, kamp, målfest, helflugtere, til højre i målet…)

9 Stationstræning Mange stationer = stor variation, kort tid på hver.
Færre stationer = fordybelse. Mindre grupper giver større intimitet og tryghed. Forældrebemanding og -hjælp Der ligger meget læring gemt i at spillerne selv kan forvalte en enkelt station ind imellem – indre motivation, at kunne holde sig selv og hinanden i gang.

10 Når træneren hedder mor eller far
Der kan opstå mange dilemmaer. I relation til øvrige forældre I relation til eget barn I relation til de andre børn

11 Når træneren hedder mor eller far
Hvordan ser vi på eget barn, når vi er til fodbold? Bliver de forfordelt eller det modsatte? Skal de opføre sig bedre end de andre? Hvordan reagere vi når vores datter/søn ikke lige høre efter? Hvordan er stemningen i hjemmet efter træningen, når eget barn ikke lige har opført sig som vi gerne vil? Tager vi diskussionen med hjem?

12 Når træneren hedder mor eller far
”Presser” vi eget barn til at komme til træning? Bliver datteren/sønnen udelukket fra noget fællesskab på holdet pga. mor/far er træner? Jubler vi nok når datteren/sønnen laver noget godt – eller dæmper vi os selv lidt. Har vi svært ved at rose vores egne? Vil datteren/sønnen altid sidde hos dig ved samlinger? – og hvorfor mon? Starter datteren/sønnen flere gange udenfor banen end de andre – eller omvendt ?

13 …men også mange gevinster
Mere tid sammen med datteren/sønnen Aktivitetsfællesskab med eget barn Lære eget barns kammerater godt at kende Man arbejder sammen om at få noget til at lykkes – fælles projekt Der kan opstå fantastisk kontakt mellem barnet/forældre

14 Når træneren hedder mor eller far
Undgå at roterer fast med den gruppe, hvor eget barn deltager I-tale-sætte det at være træner for eget barn på forældremødet Aftale i forældrekredsen at hvis man giver eget barn negativ kritik, så skal de øvrige forældretrænere sige til Være gode i forældrekredsen til at aflaste træneren omkring trænerbarn til kamp og træning …..

15 Forældreinvolvering Sådan gør vi til træning Begynder og slutter fælles Hjælpes ad med materialer og stationer Du er assistent, når det ønskes (ingen pasningsordning) Adfærd ud fra fælles mål

16 Sådan gør vi til Jyske 3-boldkamp
Forældreinvolvering Sådan gør vi til Jyske 3-boldkamp Vi stiller lige hold Kørsel (vi starter fælles ved hallen) Vi hjælper med at ”dømme” vore kampe (I skal være baneledere) Eventuel vask af tøj Ingen play station adfærd – lad dem selv spille HAK

17 Forældreinvolvering Forældreopgaver uden for banen: Medlemslisteadministrator Tøj og kørselsadministrator Socialminister på skift (frugt, boller…) Eventuelle løbende klubopgaver

18 Gode forældrevaner Spørg, hvad der skete til træning og deltag gerne under den Spørg, hvad der skete i kampen – og ikke kun om resultatet Sørg for det nødvendige og sunde udstyr – overdriv ikke Husk – det er dit barn, der spiller fodbold i en klub – ikke dig Vær derfor afklaret mht. ambitioner og klubbens holdninger. VIS hensyn over for alle børn, trænere, kampledere, forældre og klubber Undgå intriger og løs konflikter som alle er bedst tjent med på langt sigt.

19 Gode forældrevaner Er du utilfreds eller uforstående, så henvend dig til den rette person, på det rette tidspunkt, på den rette måde. Bidrag og gør din indflydelse gældende f.eks. til træning forældremøder generalforsamling klubarrangementer.

20 10 ønsker til forældredeltagelse
Vis engagement – vær til stede Mød til tiden/før start Vær nysgerrig og hjælpsom også vedr. andres børn Vær optimist Vis hensyn Deltag aktivt med situationsfornemmelse Slip anerkendelsen løs Deltag lyttende og med klare aftaler Bidrag Brug din fantasi og dine ressourcer hensigtsmæssigt.

21 Værd at vide Dette var blot en smagsprøve på DBU Jyllands Fantastisk Fodboldstart Anbefaler afvikling af Børnefodboldens Basis hjemme i egen klub som hjælp til selvhjælp omkring videreføringen af Fantastisk Fodboldstart. Info på Anbefaler at kigge under rækkebeskrivelser, hvor du finder datoer, stævnemiljøbeskrivelse m.m

22 1000 tak for i dag Er nogen blevet klogere? Har nogen lært noget?
Har nogen ideer og yderligere kommentarer?


Download ppt "Fantastisk Fodboldstart Børnetrænerfodboldseminar 2011"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google