Ungdom og Online Social Networking

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Digital trivsel og forældresamarbejde
Velkommen til Støtteforeningen Kragelunds venner Kragelund forsamlingshus.
Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
“Mobiltelefon og chatrooms”
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
TPG handleplans-skema
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
LinkedIn Intro.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Borgernes barrierer for brug af IT
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Virtuelle fællesskaber og sociale netværk
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Digitale medier og mobning
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sprog/billeder på Internettet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Anonym Digital Rådgivning
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
”Kaldet til kærlighed”
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hold fast, hold ud eller hold igen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Facebook Ung i Grenå.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Børns omsorgssituation og trivsel
Vejlederens kommunikation
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Børn og unges sociale liv online
Børn og unge med handicap siger deres mening
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Disposition Præsentation af emne Mobning
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Præsentationens transcript:

Ungdom og Online Social Networking - Om unges brug af Arto og andre mødesteder på internettet Gæsteforelæsning i kurset ”Digital kultur”, ITU, den 9. oktober 2007 Malene Charlotte Larsen malenel@hum.aau.dk / http://malenel.wordpress.com

Om mig Ph.d.-stipendiat på Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet: Forsker i unges brug af mødesteder på internettet (social networking sites) Samarbejder med Medierådet for Børn og Unge Cand.mag. i Kommunikation, Aalborg Universitet (2005) Speciale om unges brug af Arto: ”Ungdom, venskab og identitet – en etnografisk undersøgelse af unges brug af hjemmesiden Arto” (Sep. 2005) Foredragsholder om unge og internetkommunikation – især for voksne ikke-brugere (forældre osv.)

Oversigt Kort om online social networking Perspektiver på ungdom og social networking Case: Arto.dk Min undersøgelse om Arto Børn og unges brug af Arto (mine forskningsresultater) Hvad betyder social networking sites for børn og unge? Diskussion

Online Social Networking Kort om Online Social Networking

Social networking sites: Mødesteder på internettet  fokus: nye, men især eksisterende venner Man har en profil (brugernavn, information om brugeren, profilbilleder, login-oplysninger osv.) Man kan ”linke” til hinanden/liste hinanden som venner eller kontakter Ofte ”ansøger” man om venskab Brugerens ”sociale netværk” kan ses af de andre brugere, og man kan klikke sig fra profil til profil Man kan efterlade kommentarer i hinandens profiler (fx testimonails og gæstebogsbeskeder), som er synlige for andre

Social networking sites: Profilerne er dermed en afspejling af den enkelte brugers egen fremstilling af sig selv samt andres holdninger og kommentarer til vedkommende Man befinder sig et sted imellem sociale relationer og individualitet

Perspektiver på ungdom og social networking

Perspektiver på ungdom og social networking Forskellige aktører (diskurser): Nyhedsmedierne (dem, der jagter sensationshistorien) Forældre/voksne (dem, der er bekymrede) Brugerne selv (dem, der kender det) Udbyderne (dem, der vil tjene penge) Fagfolk (dem, der kan se mulighederne) Forskerne (dem, der undersøger, hvad det betyder…)

Perspektiver på ungdom og social networking… ”Slaraffenland for pædofile”, ”mobbecentral” (nyhedsmedie-perspektiv, moralsk panik) ”De unge bliver asociale”, ”hvorfor nøjes de ikke med MSN?” (forældre-perspektiv, beskytte) ”En del af min hverdag”, ”det er jo næsten mit liv” (bruger-perspektiv, venner) Skabe behov for merværdi, konstant videreudvikling (udbyder-perspektiv, tjene penge) ”De lærer at netværke”, ”får vigtige IT-kompetencer” (fagfolk-perspektiv, på forkant med udviklingen) ”De er medkonstruktører af hinandens identitet” (forsker-perspektiv, undersøge)

Case: Arto.dk Inden går i gang - starte med at spørge: Hvor mange af jer kender Arto? Eller har hørt om Arto? Er der nogle, der har børn, der har en profil? Hvad mange af jer har været på Arto?

Om Arto Netmødested (online-community, social networking site)– fokus: nye, men især eksisterende venner Ansøger om venskaber – har venneliste Ca. 500.000 brugere – anslået 80% af alle unge mellem 13 og 17 har en profil Gennemsnitsalder 15 år – også børn og ”gamle” Stort set lige fordeling af drenge og piger 300.000 besøger hjemmesiden hver dag

Om Arto… Har egen profil – lig personlig hjemmeside med profiltekst, gæstebog, billedgalleri, venneliste mm. (link til profil) Mange andre muligheder; debat, chat, blogs, klubber, artikler, vitser og spil Ændrer sig løbende ud fra brugernes behov og kreative brug af funktionerne  klubber og konkurrencer i profilerne, Arto Notifier=MSN, Video=YouTube osv.) Startede i 1997 som hjemmeside med vittigheder

Om Arto… Fire overordnede kategorier: Sociale og kontaktskabende funktioner  (gæstebogen, chatten, debatten osv.) Personlige og profilerende funktioner  (profilen, billedgalleriet, blogs, reklame-sms’er osv.) Information og underholdning  (spil, videoer, vitser, artikler osv.) Support og praktiske oplysninger  (retningslinier, sikkerhed, forældreinfo osv.)

Om Arto… Gæstebog mest brugt – Arto et kommunikationsmiddel – lig mobiltelefonen (eksempel) De fleste er på i en time eller mere om dagen – formål: at skrive med vennerne Nogle enkelte opfører sig ikke altid ordentligt (ligesom uden for Arto)  Arto i nyhedsmedierne  ”Hvorfor skriver de ikke om alle os, der er glade for at bruge Arto?” (15-årig dreng i debatten)

Min undersøgelse om Arto Det, medierne skriver om – enkelte tilfælde – det ser anderledes ud, hvis man ser generelt på unges brug af Arto. Fortælle lidt om nu.

Min undersøgelse om Arto Undren: Nyhedsmediernes negative billede vs. brugernes positive oplevelser  hvad betyder Arto egentlig for de unges sociale og individuelle liv? Virtuel etnografi: egen profil (som mig selv) Deltagende observation i syv måneder – profil og feltnoter Screenshots Online-spørgeskema i vennebogen Fokusgruppeinterview i 9. klasse Hvordan har jeg opnået mine resultater – som sagt syv måneder – deltagende observation, spørgeskema, gruppeinterview og ellers bare kommunikation. Godt modtaget – accepteret som regulært medlem – hvilket også betydet, at de unge har ansøgt om at blive venner med mig – indgå Arto-ægteskaber – fået frække tilbud osv. Oplevet alt det, de almindelige brugere af Arto oplever. Valgte at have fokus på kernebrugere – 12-17 år. Resultaterne gældende for det gennemsnitlige brug – og altså ikke undtagelserne.

Min undersøgelse om Arto… Uformelle samtaler og chat med brugere  MSN Messenger Godt modtaget – åbenhed for at deltage Blev accepteret som regulær bruger Fokus på kernebrugerne (12 – 17 år) Resultaterne gældende for det gennemsnitlige brug – ikke undtagelserne Valgte at have fokus på kernebrugere – 12-17 år. Resultaterne gældende for det gennemsnitlige brug – og altså ikke undtagelserne.

Mine resultater Generelt mere positivt (neutralt) end negativt Kan ikke genkende avisoverskrifterne Fire centrale temaer på Arto: Oprigtighed, krop, kærlighed og venskab Gennemgå temaerne her.

Børn og unges brug af Arto Det, medierne skriver om – enkelte tilfælde – det ser anderledes ud, hvis man ser generelt på unges brug af Arto. Fortælle lidt om nu.

Oprigtighed på Arto Fokus på at være sig selv – så ægte som muligt – billeder, der viser personen Skelner ikke mellem online og offline – ikke en anden personlighed på nettet Modstand mod ’fakerne’ – de falske brugere (eksempler) Kernebrugerne vil gerne holde siden ”ren” for fakere Vil have orden på hjemmesiden

Oprigtighed på Arto… Bekæmper aktivt ’fakere’ eller ”for gamle” brugere (eks. Fakelinien.dk) Anmelder og blokerer Påpeger fejl og spotter dem, der vil ødelægge det for andre (eksempler) Fakerne overlever ikke længe på Arto

Krop på Arto Krop og sex ikke nødvendigvis forbundet Udfordrende billeder handler om at blive set og bekræftet (eksempler) – ”jeg er god nok”  Identitet i praksis De unge har en grænse og er selv med til at opretholde den Er selv gode til at sige fra Tager afstand fra porno-lignende billeder og seksuelle opfordringer (eksempler)

Kærlighed på Arto De store følelser i centrum Gode til at udtrykke sig Gode til at rose hinanden (eksempler) Skriver og designer hinandens profiltekster – lig positive anmeldelser  medkonstruktører af hinandens identitet Giver de unge selvtillid  Identitet over tid De bliver bekræftet Finder venner via hinanden (networking)  trust network

Venskab på Arto Arto er den sociale base – oversigt over venner (eksempel) Venskabsbegrebet udvidet – over 100 venner (vellidt vs. venne-jæger) Både nære og løst forbundne venner Kan skabe nye tætte venskaber Venskaberne bliver bekræftet (”Hej, hvad laver du?”)– via gæstebøger og profiltekster Svært at være væk fra

Hvad betyder social networking sites for børn og unge? Det, medierne skriver om – enkelte tilfælde – det ser anderledes ud, hvis man ser generelt på unges brug af Arto. Fortælle lidt om nu.

”Hvad betyder Arto for dig?”: ”Det er jo næsten mit liv.... jeg har jo en masse venner...” (Pige, 14 år) ”Hm, jeg kan komme i kontakt med mine venner. og finde nye venner.” (Pige, 14 år). ”at jeg har meget mere kontakt med mine venner... også når vi er sammen... for så snakker man måske om noget der er sket her inde..” (Pige, 15 år) ”at jeg Ikke Kommer til at midste Nogle af Mine irl venner!” (Dreng, 17 år) ”svært at forklare , Har faktisk skrevet med nogLe herinde , som jeg er riigtig gode venner med idaag ..” (Pige, 15 år) Altså: Arto betyder meget for de børn og unge, der bruger det jævnligt Omkring 12-13 år: betyder meget Omkring 15-16 år: bare en del af hverdagen

Hvad betyder SNS for børn og unge…? Hjælper dem med at være unge (med at konstruere deres identitet) De bruger dem til det, der er vigtigt for dem i forvejen En forlængelse af hverdagen/offline-liv Mulighed for at følge med i – og vedligeholde – venskaber Imødekommer ensomhed (fx hvis man er udenfor i skolen)

Hvad betyder SNS for børn unge…? Altså: Mødestederne betyder meget for de børn og unge, der bruger dem jævnligt Hvorfor?  Unge har brug for offentlige og private rum (ved siden af de kontrollerede rum)

Diskussion… Det, medierne skriver om – enkelte tilfælde – det ser anderledes ud, hvis man ser generelt på unges brug af Arto. Fortælle lidt om nu.

Kontakt og yderligere information: Baseret på… Malene Charlotte Larsen (2005): ”Ungdom, venskab og identitet – en etnografisk undersøgelse af unges brug af hjemmesiden Arto” - speciale i Kommunikation, Aalborg Universitet Kan downloades på: http://malenel.wordpress.com Kontakt og yderligere information: http://malenel.wordpress.com/arto-info (information, gode råd, download powerpoint-præsentation, artikler mm.) Mail: malenel@hum.aau.dk

Arto-profil Facebook-profil

Arto-profil Facebook-profil

Arto-gæstebog Facebook-wall

Interviewer: ”Hvorfor har man så meget imod fakere på siden Interviewer: ”Hvorfor har man så meget imod fakere på siden? Hvorfor kan I ikke lide dem?” Signe: ”Så kan man aldrig være sikker på, hvem det er.” Martin: ”De misbruger ligesom siden.” Lise: ”Fordi det er jo et sted, hvor man kan udtrykke sin personlighed, og det kan man jo ikke, hvis man er faker.” Michael: ”De har ikke sådan rigtig et formål derinde. De går bare derind for at irritere andre. […] Så er der ikke rigtig nogen grund til at have en derinde. Det synes jeg, det er åndsvagt, hvis de ikke har noget at bruge den til.” (TILBAGE)

”tag dig sammen !!” (Dreng, 18 år). ”Hvor er det en svag fake profil vælg dog et billede normale piger ville bruge…” (Dreng, 14 år). ”Billig, Billigere, Billigst, og kunne måske fortsætte med én – DIG !” (Pige, 14 år). ”pas på de ikke falder ud.” (Dreng, 17 år). ”fake, fakere, fakest…” (Pige, 15 år)

”Nogen folk skal bar tage sig sammen med de tilbud de giver en… Ved godt at sådan en som mig burde være glad for dem… men NEJ TAK!! Gider ikk se jeres Grimme Pikke på Cam! Gider ikk der fjolser der spørger: ”Ska vi skrive? Så ka vi finde ud af noget frækt.” nej tak!! få jer dog et liv! JESUS CHRIST”. [Fra 16-årig piges profiltekst] ”Drenge. ; […] Lad vær at spørg om jeg er fræk. Er jeg. Men skriver Eller cammer ikke frækt.” [Fra 13-årig piges profiltekst]

Besked til veninde i 16-årig piges profiltekst

16-årig piges profiltekst

Hilsen fra en ven i 16-årig drengs profiltekst

15-årig drengs gæstebog

13-årig piges venneliste