Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Social Kapital – rig på relationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Psykoedukation til unge i OPUS
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Lærerprofessionen - en definition.
Kærlig kommune – nej tak
Arbejdsglæde eller sygefravær
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Tillid Temadag for AMIR
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Hvorfor har jeg fravalgt golfbanen – og ikke jobbet?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lærerprofessionen.
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
3. februar 2010 Festival om arbejdsfastholdelse og rummelighed.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Ahlmann-Skolens vision Trivsel og læring - i et trygt miljø med gode traditioner og engagerede og anerkendende medarbejdere, elever og forældre. 8 pejlemærker.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Lederrollen Hvad betyder mest? Hvad er hjælpsomt? Hvor er der barrierer? Dig selv og din lederrolle Din egen leder Dit netværk Dem du leder Dine leder.
Mere MOST - mindre fravær
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Bløde færdigheder er hård valuta
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard 24. og 25. april 2008

Kaptajn på broen? Den, der fejer? Et medfødt talent? En faglighed, der kræver refleksion? Baggrund og en advarsel… Hvad skal ledelse være relevant i forhold til?

et kort over turen: grunde til at arbejde? til at lade være? resultaterne? Hvad betyder ”rigtigt” og ”relevant”? Hvad er de vigtigste redskaber? Hva’ så?

Penge på kontoen Mening Anerkendelse personlig og faglig Tidsfordriv Norm Selvudfoldelse personlig og faglig Der er mange grunde til at arbejde. Arbejdslivet spændes ud af mange årsager, der skifter over tid. Det gælder både for lederen og medarbejderen! … og meget mere!

Og menneskelivet spændes ud af endnu flere dimensioner, hvoraf arbejdslivet kun er en – om end en stor en: Arbejde Familie Børn Venner Interesser Tro Sundhed og sygdom … og meget andet!

Der er store principielle forskelle mellem liv og arbejdsliv – alligevel er der et stor overlap hvor arbejdsliv og liv gensidigt påvirker hinanden i en vekselvirkning.

Resultaterne – hvad skal der komme ud af det?

Opfyldte mål og forventninger Giver det mening? Flere forskellige ydelser og produkter, individualise ring og behov Økonomisk rammestyring Forventninger fra kunder, brugere og pårørende Forventninger fra borgere og kommende brugere og kunder Faglighed og kvalitet Resultater – hvad skal der komme ud af det:

At være skole -læse, skrive, regne, den demokratiske dannelse Velfærdsdebat Strukturreform Lærernes status Globalisering modernitet Overenskomst 2008 Skolen som et eksempel:

Strukturreform Nye ledelsesformer, Sammenlægning, Fødeskoler, Netværk, Frie skoler, Nye økonomiske betingelser

Lærernes status Fra en sjælden mulighed for uddannelse til et hverv med autoritet Til en specialistuddannelse rettet mod et udskældt lønarbejde, der er bliver politisk manipuleret.

Unges valg og fravalg globalisering og modernitet?

Nogle ændringer de senere år: Bindende trinmål Kanon, bl.a. i historie Nationale, obligatoriske test Forbud mod gruppeeksamen Retningslinier for registrering af fravær Samtaler om fritagelse Mere forbrugspræget skolevalg Pligtmæssig og formfast kommunal kvalitetsrapportering med mulighed for minister indgreb Tvangsmæssig flytning af elever Stadig flere timer fastsat centralt Forslag om nyt formål, der ændrer grundsyn Bidrag til ”øget disciplin” National præstationsprofil Pligtige elevplaner, der følger eleven også ved skoleskift National styrelse for kvalitet og evaluering Folketinget har givet og vil give centrale beføjelser:

…”Det viser sig (her) at virksomhedens sociale kapital beskrevet gennem tre dimensioner: Tillid, retfærdighed og samarbejdsevne - både har en direkte betydning for medarbejdernes trivsel og for mulighederne for at arbejde med forbedring af det psykiske arbejdsmiljø.” Peter Hasle, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø …”Der er solid dokumentation for at den enkelte medarbejders oplevelse af krav, kontrol over eget arbejde, social støtte og belønning er afgørende for trivsel og helbred… andre faktorer som mening og forudsigelighed har en tilsvarende betydning.”

At være skole Velfærdsdebat Strukturreform Lærernes status Globalisering modernitet Overenskomst 2008 Skolens udfordringer er store og komplekse … de kan kun løses i samarbejde og dialog!

Bud på hvad der kan være rigtigt og relevant: Ledelse er at skabe rum og give retning på en meningsfuld måde

Ører 2 stk. Spejl 1 stk. Sig selv, tanker og handling 1 stk. Tale 1 stk.

Reflektionsrum?

Lederen skaber kultur på arbejdspladsen. Konsekvenser: Vi gør som du gør – ikke som du siger! Værdier skal være virkelige: Åbenhed Respekt Ligeværd Anerkendelse

Fra ”kogebogen”: 1. Begynd med at øve dig 10 minutter hver dag i refleksion om udvikling, rammer og strategi. 2. Tag en gang imellem et andet – fysisk – sted hen med andre ledere. 3. Hav en at ringe til – og gør det!

Jeg vil male dagen lys, strege ud og sætte kryds – vælge lyset frem for skyggen, giv mig selv et skub i ryggen: Tro på altid, selv på lykken – jeg vil male dagen lys!