Vrede -en vigtig og en vanskelig følelse Blå Kors Landskonference 2010 Psykolog Ole Rabjerg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Verdens vigtigste tale. Del 1: Jesus om sex og vrede
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Opstandelsesfest.
Psykoedukation til unge i OPUS
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
At være magtesløs med den magtesløse
Nøgler til menighedens vækst
Børn og sorg - og sprældøde døde
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Temadag Funktionelle lidelser.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
”Kaldet til kærlighed”
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Bjergprædikenen – kongens frihedsbrev til dig
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Religion er opium til folket”
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
Sidste søndag: En holdbar standard for livet: Guds lov
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Giv generøsiteten videre til næste generation. Generøse Gener ”I skal ligne Gud, som hans kære børn og vandre i kærlighed, ligesom Kristus elskede os.
forældre og klassens sociale liv.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Maskulinitet.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
»En mand havde to sønner
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
- psykodynamisk perspektiv
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tilgivelse.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Guds glæde gennem generøsitet
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Præsentationens transcript:

Vrede -en vigtig og en vanskelig følelse Blå Kors Landskonference 2010 Psykolog Ole Rabjerg

Mål for undervisningen Igangsætte og/eller støtte en proces som sigter mod øgede færdigheder i bedre at kunne:  Rumme og håndtere egen vrede  Rumme og håndtere andres vrede mod mig  Rumme og håndtere andres vrede mod andre

Gud og vrede I GT er der 365 henvisninger til Guds vrede I GT er der 80 henvisninger til menneskers vrede I GT er Guds vrede udtryk for hans retfærd over for menneskets synd. Guds vrede står ikke i modsætning til hans kærlighed Gud er sen til vrede (Sl 103,8) Jesus viste vrede overfor disciplene, farisæerne og de skriftkloge.

Vrede i NT Thymos – svarer til raseri Anvendt ca 20 gange i NT Heftig bevægelse Stærk ophidselse Pludselig følelsesudbrud (impulskontroltab, eksplosionsagtig) Luk.4,28 Alle i synagogen blev ude af sig selv af raseri (thymos), da de hørte det; de sprang op, jog ham (Jesus) ud af byen og drev ham hen til kanten af det bjerg, deres by var bygget på, for at styrte ham ned

Vrede i NT Orgé – svarer til krænkelse/forurettethed Anvendt ca 45 gange i NT Mere dybtgående end ”thymos” Langvarig indstilling Vil ofte blive ved med at søge hævn Matt. 5,22: Enhver, som bliver vred (orgé) på sin broder (uden grund), skal kendes skyldig af domstolen

Vrede i NT Aganaktesis – harme Hensigtsmæssig vredesadfærd ”hellig vrede” Vrede over uretfærdighed Mark 10,13-14: De bar nogle små børn til Jesus, for at han skulle røre ved dem; disciplene truede ad dem men da Jesus så det, blev han vred (aganaktesis)

Vrede i NT Parorgismos – bitterhed Fastgroet vrede Ef. 4,26-27: Bliv blot vrede (orge), men synd ikke. Lad ikke solen gå ned over jeres vrede (parorgismos),og giv ikke plads for Djævelen Ef Al forbitrelse (parorgismos) og hidsighed (thymos) og vrede (orgé) og råb og spot skal ligge jer fjernt

Medfødte grundfølelser Sorg

Følelser har en udviklingshistorie Hvordan er der blevet reageret på mine følelser? Hvordan har mine rollemodeller været ifht at vise og håndtere egne følelser? Hvilken hjælp har jeg fået til at håndtere mine følelser?

Følelsernes udviklingshistorie Barnet er afhængig af: At der er nogle som reagerer på dets følelser At følelserne bliver rummet At opleve ret til at have egne følelser Kendskab til de rammer der er for følelsesudfoldelsen Hjælp til differentiering af følelser Hjælp i udvikling af evnen til at rumme modsatrettede følelser  Modne følelser som får udtryk på en konstruktiv måde

Følelsernes ABC Hvor der er mennesker, er der følelser Følelser bliver aktiverede, når der sker noget, som berører dig Følelser er ikke enten forkerte eller rigtige De følelser du har, gør dig ikke til et godt eller dårligt menneske Hjernen er konstrueret således at vi kun har ringe kontrol over: Hvornår vi bliver overskyllet af en følelse Hvilken følelse der kommer Hvor længe følelsen varer MEN vi kan i høj grad lære selv at kontrollere hvilken ADFÆRD følelse medfører! Ca 80 % af vores adfærd er styret af følelser

Hjernens reak- tionssystem Thalamus Amygdala Tilbage

Udløsere for vrede: Hindring i tilfredsstillelse af grundlæggende behov, fx mad, varme, tryghed Hindring i at få opfyldt ønsker, drømme, længsler eller livsudfoldelse Svigt Tab Uretfærdighed Overskridelse af grænser Oplevelsen af en trussel/angreb

Oplevelsen er afgørende for mine følelsesreaktioner Hvilken information ”ser” jeg? Hvordan fortolker jeg situationen? Påvirker min følelsesmæssige reaktion I I I

Vredesadfærd Enhver kan blive vred – det er let. Men at blive vred på den rette person, i det rette omfang, på det rette tidspunkt, med det rette formål og på den rette måde – det er ikke let. Aristoteles græsk filosof, 300 f. Kr.

Tibetansk lærer om vrede: Man skal ikke undertrykke den og man skal ikke handle i overensstemmelse med den.

Vredesadfærd Aggressiv Krænker den anden Udøver magt over den anden Undertrykkende Raseri Skyttegravskrig Konfliktsøgende Kritisk Bebrejdende Pålægger den anden skyld Passiv aggressiv

Vredesadfærd Flere aggressive udtryksformer Kulde Bagtalelse Sarkasme Rethaveri Fysisk magtudøvelse Vold eller hærværk Had

Vredesadfærd Submissiv Krænker sig selv Afmagt/magtesløs Selvundertrykkende Undskyldende Undvigende/flugt Hæmmet Selvopofrende Martyr Glasagtig Sårede Selvfornægtende

Vredesadfærd Flere submissive adfærdsformer Humor Afstand (fx rejse sig og gå) Tavshed Surhed Bitterhed Stivhed (ikke-fleksibel) Selvmord

Vredesadfærd Assertiv Krænker ingen Indrestyret Fri Ærlig Udgangspunkt i egen oplevelse Tydeliggør sig selv Klar Accepterende tilgivende

Definition Assertiv adfærd At kunne og turde udtrykke sine følelser, meninger og behov klart, utvetydigt og ærligt, med respekt for sig selv og respekt for den anden!

Vredeshåndtering individ kræver en følelsesmæssig udvikling – en proces! kræver anerkendelse af vredesfølelsen når den dukker op afklaring af faktorer som kan forstærke vreden, fx sygdom, stress, akut krise Lære sin vrede at kende Lære højrisiko situationer at kende og lære deres indhold at kende Arbejde med fortolkningen

Vredeshåndtering individ Teknikker: At mestre ”den primitive hjerne” Forberede situationer Afkøling – trække sig ud af situationer Tælle – fra 200 og ned med 7 Fokusskifte distraktionsteknikker vredesbreve nuancerede vurderinger at lære assertive vredesudtryk

Vredeshåndtering parforhold Samtale (samtale for ægteskab = blod for krop) Afklare eksterne aktiverende mekanismer, fx stress, vrede kunder på arbejde, osv. Fokus tilbage på egne reaktioner – at tage ansvar for egne reaktioner Udforske egen fortolkning Evt forstå vreden i lyset af udviklingshistorien Tilgivelse, tilgivelse, tilgivelse Dyrke de gode følelser i de gode perioder Vrede avler vrede – derfor stoppe negative spiral Professionel hjælp hvis spiralen ikke kan brydes

Vrede er en vanskeligere følelse når man: har en depression er bange er stresset/presset er træt (søvnmangel) får for dårlig ernæring

Hvad forhindrer vrede? angsten for tab af den andens kærlighed angsten for at den anden går i stykker, angst for at såre den anden angsten for selv at gå i stykker angsten for den andens reaktioner brud på leveregler brud på åndelige leveregler kender kun til raseriet som vredesudtryk

Vrede Jeg går ikke i stykker af at blive vred Du går ikke i stykker af at jeg bliver vred Jeg går ikke i stykker af at du bliver vred  men jeg kan blive alvorligt bange for at enten jeg selv eller du går i stykker