Hvad er mål/resultat (output)?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Social Kapital – rig på relationer
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Produktion og Logistik
Old timers and newcomers
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Skabelon til strategisk plan
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Overvejelser for bestyrelsen
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Teambuilding - selvevaluering
Roller og afgrænsninger
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Illustrationer til undervisningsbrug
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
- Roller og afgrænsninger
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Intern kommunikation PR og presse
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Erfaringer og gode råd i forhold til implementering Vand i Byer Stormøde 21. januar
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Lederkonferencen 9. juni 2010
Opsamling Screenings Session Miljøvurderingsdag 2014.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Virksomhed: SedumEksperten Præsentation af: Kåre Noer I faget: Speciale LA
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
Handlingsplan 2015.
Interne survey som ledelsesværktøj
Kulturmåling i VisitDenmark
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvad er mål/resultat (output)? Teamets 5R’er Formål: Opbygning af de organisatoriske ramme for et High Performing Team 1 Hvad er de 5 R’er 4 Rammer 7 Regler For at skabe et High Performing Team er det vigtig at Teamet har taget stilling til det som kaldes de 5 R’er. De 5R´er dækker over 5 områder som teamet skal tage stilling til. De 5 områder er: Rammer De organisatoriske rammer for teamet Retning Målene og visionen, som teamet har for sit arbejde Rolle Fordeling af opgaver og ansvar i teamet Regler Teamets grundregler for samspil Relationer De indbyrdes relationer og kommunikation Her afklares og bearbejdes de organisatoriske rammer omkring projektgruppen Hvordan er vi organiseret? Hvad er gruppens ansvar? Hvad skal vi og hvad kan vi? Hvad kan vi ikke og hvad er vi tvivlende overfor? Hvad er vores kompetencer? Hvilke beføjelser/kompetencer Hvad må vi? I hvilke sammenhænge skal vi arbejde? Hvilke rammer har gruppen Opbakning oppefra, nedefra og udefra. Ressourcerne. Arbejdsbetingelserne Gruppens forventninger og bekymringer Der udarbejdes regler for adfærd som vedgås i ordlyd og indhold. Hvilke spilleregler skal gælde i gruppen - regler for adfærd Vil vi have regler? Hvilke skal der være? Skal det være de samme, som de andre teams? Hvad gør vi, hvis regler brydes? Eksempler på områder for regler Arbejdsdeling og overleveringer Kvalitet Kommunikation og information Retten til at sig til og fra Hvordan træffer vi beslutninger Regler for møder Regler for håndtering at konflikter Regler for gruppens styring 2 Hvad er mål/resultat (output)? Ved at projektlederne og projektteamet overvejer de 5 R’er i etableringen og styring af et projektteam, sikres der overordnet et bedre projektforløb og dermed bedre projektresultater. Ved at teamet fungere vil vi også opleve at arbejdsmiljøet vil blive forbedret 8 Relationer Retning Her afklares og bearbejdes gruppens ønsker til relationer til omverden og internt Hvordan vil vi have det sammen? Hvordan skal vi tale til hinanden? Hvordan kombinerer vi, det at arbejde og det at have det rart? Klima - Samarbejde - Normer - Kommunikation. Hvordan træffes beslutninger. Hvordan håndteres konflikter. Hvem arbejder og taler med hvem. Hvordan skal relationerne være til omverden 5 Her afklares/belyses virksomhedens/afdelingens mål - som gruppen laver egne visioner/mål i forhold til Hvad er vores Mål? Vision? Mission? Hvilke opgaver skal vi løse? Hvordan ønsker vi at nå vore mål ? Hvad er tidshorisonten? Hvordan ser vores Team ud om ét år ? 3 5 R Proces generelt De 5R’er skal både bruges pro- og reaktiv i gennem projektforløbet. Benyt de 5R’er ved Kick Off i begyndelse af de 5 stage hvor Core teamet deltager. Præsentere formålet med High Performing Team og herefter de 5R’er. Diskutere hvert af de 5R’er enkeltvis Dokumenter jeres beslutninger Benyt de 5R’er reaktiv ved løbende at evaluere om de beslutninger der er taget under Kick Off stadig er gældende og efterfuldt. 6 Roller Rammer Retning Relationer Regler Roller Afklaring af gruppens rollesammensætning som vedgås af de enkelte medlemmer i forhold til deres ansvar og kompetencer - Her afklares forholdene Hvordan fordeler vi vore opgaver og ansvar? Hvad er vi gode og svage til? Hvordan kan vi hjælpe hinanden? Er der lederskab i Teamet? 9 Roller / Ansvar Det er projektlederens ansvar at der tages stilling til de 5 R’er og at alle i projektteamet er bevidst om dem Det er teamets ansvar at bidrage til indholdet under de 5 R’er Det er teamets og –ledernes ansvar at efterleve de 5 R’er