Konceptualisering af forretningsmodellen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Om Mobitech Mobitech har 15 års knowhow inden for teleindustrien og er førende på innovative SMS tjenester til erhvervslivet. I tæt samarbejde med markedets.
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
10 Konkurrencesituation
Energy-Together seminar 9. – 10. juni 2011 Konklusioner på 1.-dagen.
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Afsætning 2012.
Produktion og Logistik
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
IS-Strategi.
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Floor Heating arketype processen
Virksomheder - definition
Forretningsmodel.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Sune Adam Schackenfeldt, PA Consulting Group
[Produktnavn] Marketingplan
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
KMS organisation. Markedsområdets overordnede mål Markedsområdet arbejder for: at fremme brugeres udnyttelse af kort og geodata til gavn for deres opgaveløsning.
Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/ Lars Krull.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Cross Channel - Tidens største trend.
Dansk Supermarked i korthed
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
Overblik Tal i tusinde kr.: Kilde: pro-f.dk Overblik Ansatte pr. 31/ : Kilde: borsen.dk.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Marketingplan Dit navn.
Skabelon til forretningsmodel
ERP og BPR.
Virksomhedsnavn Virksomhedens navn, adresse, www
(Firmanavn) marketingplan
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Forretningsudvikling – men hvordan
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

Konceptualisering af forretningsmodellen 7. april 2017 Konceptualisering af forretningsmodellen FORELØBIG – SPROGLIGE JUSTERINGER ER NØDVENDIGE.

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Hvilke kerneressourcer er fundamentet for vores forretningsmodel? Fra hvilke kerneressourcer udgår vores nøgleaktiviteter? Hvordan relaterer vores kerneressourcer og nøgleaktiviteter sig individuelt og relationer til hver enkelt value proposition? Har vi de rigtige ressourcer? Bruger vi vores ressourcer rigtigt , til de rigtige ting? Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Hvilke nøgleaktiviteter er med til at operere forretningsmodellen? Hvordan ser nøgleprocesser ud? Hvor effektive er vores nøgleprocesser? Har vi for få eller for mange processer? Hvordan optimerer vi eksisterende nøgleprocesser? Hvordan sættes nye processer i drift? Hvilken organisationsstruktur fremmer, at vi kan udføre processerne ordentligt og effektivt? Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Hvilke partnere arbejder vi sammen med og hvordan bruger vi dem? Hvordan bruger de os? Hvor afhængige er vi af vores partnere og omvendt? Hvordan arbejder vi med partnerskaber, joint ventures, samarbejde og alliancer? Hvordan burger vi partnere til at forbedre vores kerneressourcer, nøgleaktiviteter og kanaler? Hvordan kan partnere komplementere og løfte vores value propositions? Hvordan kan vi anvende partnere til at pionere nye forretningsmodeller? Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Hvilke produkter/ydelser skaber hvilke indtjeningsstrømme og fra hvilke kundesegmenter? Ved vi, hvordan vores kunder omfatter vores value propositions? Hvilke value propositions udbyder vores konkurrenter? Hvordan serviceres vores kunder af andre spillere i markedet? Skaber vi den værdi, vores kunder efterspørger? Skaber vi differentieret, unik værdi? Ressourcer og Kerne kompetencer Hvad er vores produkt/ydelse i markedet? Hvad er deres primære attributter? Hvad er det for en værdiskabelse, kunden er villig til at betale for? Hvad er vores portefølje af produkter/ydelser og hvordan hænger de sammen? Hvilke kundebehov dækker hver value proposition? Tilbyder vi forskellige grader er service/ydelse til forskellige kundesegmenter? Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Hvilke kommunikations- og leverandørkanaler anvender vi for at nå vores kunder med vores value propositions? Er disse kanaler succesfulde? Anvender vi forskellige kanaler til forskellige kundesegmenter? Er disse kanaler integrerede? Er det de rigtige kanaler til de rigtige klienter? Hvor godt fungerer hver kanal? Er de omkostningseffektive? Hvordan kan vi arbejder med at designe vores kanaler og eksperimentere med vores kanaler? Hvordan anvendes nye kanaler til at nå flere/andre kunder? Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Hvad er vores kundeberøringsplatforme (marketing, websites, konferencer, salgskontor, osv.? Er det de rigtige platforme? Hvordan udvikles og fastholdes forskellige typer af klienter i forretningsmodellen? Hvor ressourceintensivt er hver af disse relationer i tid, omkostning og værdi? Hvad kan vi bruges vores klienter og interessenter til? Er vi gode til at styre vores kunderelationer? Hvordan bruger vi kunden som en del af vores produktudvikling og udvikling af ydelser? Hvordan bruger vi kunden som en del af vores forretningsudvikling og udvikling af forretningsmodellen? Har vi en kunderelationsstrategi? Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Hvem skaber vi værdi for? Hvem skaber vi ikke værdi for? Kender vi vores kunder og deres behov godt nok? Hvordan når vi hidtil ignorerede kunder eller ikke-kunder? Hvordan får vi eksisterende kunder til at forbruge mere? Hvilke kundesegmenter betjener vi? (B2S, B2P, B2B, B2C)? Hvad er vores indtjeningsposition og omkostningsposition i forskellige kundesegmenter? Kan omkostningerne udregnes for hvert kundesegment? Kan vi segmentere/resegmentere vores kunder anderledes, så det skaber større værdi? Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Hvordan genererer forretningsmodellen betalingsstrømme (fysiske produkter, services, user fee, subscription fee, lån/udleje/lease, licens mv. Hvordan ser forretningsmodellens betalingsstrømme ud? Hvor bæredygtige er betalingsstrømmene? Er modellen afhængig af få betalingskilder (f.eks. fra store kunder eller enkeltstående forretningsområder?) Hvordan prisfastsættes produkter og ydelser? Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen

DLBR Virksomhedsrådgivning - Business Model Skabe værdi Værditilbud Levere værdi INFRASTRUKTUR YDELSER KUNDER Ressourcer og Kerne kompetencer Nøgleaktiviteter Produkter og ydelser Kunde relationer Kunde segmenter Hvordan ser omkostningsstrukturen ud? Er det den rigtige omkostningsstruktur (fx operational Exellence model = lav omkostningsstruktur) Hvad er cost drivers i forretningsmodellen? Hvilke dele af vores forretningsmodel medfører større omkostninger? Hvor lean er omkostningsstrukturen? Er der omkostningsfordele ved større output eller omkostningsfordele ved et større antal operationer? Netværk og Partnere Distributions kanaler VÆRDI FANGST Omkostnings struktur Betalingsstrømme Profitzonen