Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forretningsudvikling – men hvordan

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forretningsudvikling – men hvordan"— Præsentationens transcript:

1 Forretningsudvikling – men hvordan
Forretningsudvikling – men hvordan? BMG Processen – fra teori til strategiske indsatsområder!

2

3 A pro pos… at være i konstant bevægelse!
”Vi lever alle under den samme himmel …men vi har ikke den samme horisont!! …sagt af Konrad Adenauer, fhv. tysk rigskansler

4 Forretningsudvikling mod nye horisonter… Værktøjet til kortlægning af en Forretningsmodel

5 BMC konceptet set i et visuelt perspektiv…

6 Og her kommer en tredje version…

7 Sammenhænge mellem de strategiske udfordringer. …
Sammenhænge mellem de strategiske udfordringer! ….BMC konceptet by Mogens! Kunde- relationer Primære aktiviteter Produkt/ydelse/ Værdi til markedet Kunde Segmen- tering Primære partnere Omk.- struktur Primære ressourcer Salgs- kanal Indtægts- kilder

8 Et eksempel på en praktisk, visuel og struktureret
workshop tavle, som jeg anvender ‘step by step’…

9 Der findes også andre måder at gøre det på… … det handler i bund og grund om visualisering!

10 Og hvad har jeg så selv brugt BMC konceptet til
Og hvad har jeg så selv brugt BMC konceptet til? …at skabe fokus ved at stille de relevante spørgsmål! Som dialoggrundlag for etablering af en Forretningsplan Sammen med kunden hurtigt at forstå og bruge de 9 byggesten i en Forretningsmodel Til at ændre eller opdatere eksisterende strategi- og forretningsmodeller Til at evaluere, om en Forret-ningsmodel og Forretningsplan overhovedet har ‘sin gang på jorden’

11 # 1- Kundesegmentering… men hvordan
# 1- Kundesegmentering… men hvordan? Lad os kigge på et eller flere kundesegmenter… Hvilke kundesegmenter arbejder du på i dag? – f.eks.: Brancheopdelt Omsætningsopdelt Stat Amter Kommuner Andre?

12 # 2 - Hvilken værdi skaber dine produkter/services for dine kunder
# 2 - Hvilken værdi skaber dine produkter/services for dine kunder? – Fokuser på max. 3! Besparelser Bedre kvalitet Rationalisering Større effektivitet Bedre arbejdsmiljø Bedre tilgængelighed Større anvendelighed Hvad er dine egne bud?

13 Årsag – Fordel – Konsekvens overblik skaber værdi for din kunde!

14 # 3 - Hvilke salgskanaler anvender du i dag
# 3 - Hvilke salgskanaler anvender du i dag? …og hvilke fungerer bedst for dig? - analyse? Personlig kontakt/betjening Salgs- og nyhedsbreve Messer og udstillinger Forhandlere/Agenter Hjemmeside Sociale medier Netværk/Fællesskaber Andre?

15 # 4 - Hvilken type dialog og relation forventer dine kunder, at du etablerer og fastholder til dem?
Key Account Management Dialogmøder – kunden som partner! Allokeret personlig betjening Automatiseret/CRM-system Medskabelse f.eks. events Fællesskaber – Forretnings-netværk, sponsornetværk, etc. Andre muligheder?

16 # 5 - Indtægtsstrømme… Hvor tjener du dine penge?
Dine A, B eller C kunder? Salg af Produkter/services Leje/leasing af produkter Licenser (3. part) Royalty (3. part) Reklame (3. part) Finansiering Andre muligheder? …..er din kontoplan segmenteret og opdateret?

17 # 6 - Hvilke nøgleressourcer kræver din tilgang til kunderne/markedet?
Menneskelige Salgsfunktionen Produktionen Administrationen Teknik/Service Ledelse Immaterielle Patent/varemærke Viden/copyrights Økonomiske Garantier for lån f.eks. Bank, Vækstfonden, Funding, etc. Finansiering - leverandør Aktieoptioner (nøglemedar-bejdere Cloud founding – Lendino Investorer - Business Angels Andre?

18 # 7 - Hvilke nøgleaktiviteter kræver dine kunderelationer som en del af virksomhedens baggrund?
Problemløsning kontra produktsalg (Troubleshouter) Kompetent ‘back up’ organisation Produktion Design Fremstilling Kvalitet Volumen (Low cost) Partnerskab – strategisk alliance

19 # 8 - Hvem er dine primære forretningspartnere? – eller netværk?
Banken Leverandører Andre finansieringsinstitutter f.eks. Vækstfonden og Capnova Erhvervskontoret Erhvervshusene Sparringspartnerne Brancheforening Andre ‘partnerskaber’ Advisory Board – professionel bestyrelse

20 # 9 - Omkostningsstruktur. Hvilke ressourcer er i spil
# 9 - Omkostningsstruktur? Hvilke ressourcer er i spil? - Hvilke aktiviteter er i spil? Omkostningsbaserede – mindre omkostninger overalt Faste omkostninger Variable omkostninger Stordriftsfordele Synergifordele – omkostningsfordeling Leverandøraftaler

21 Hvordan samler jeg op? Fra analyse og dialog til eksekvering…

22 Hvor kan du hente yderligere viden og inspiration?
Google er din ven! Business Model Generation Business Model Canvass …du kan også hente den lille blå bog ‘Listen Louder’ fra Mogens

23 Du kan jo også vælge at gå ‘All in’’… Hent inspiration og læring fra…

24 Opsamling

25 Hmmm! - Hvad har frøer så at gøre med en Forretningsmodel eller Forretningsplan???
Vidste du, at frøen er symbolet på agilitet, produktivitet og effektivitet? Tænk bare på ‘budskaberne’ i de små ledelses bøger: Tør du kysse frøen? - fra værdier til resultater Slug frøen! – hold op med at udsætte tingene og få mere fra hånden på kortere tid! PING – frøen der ledte efter et nyt vandhul! …det handler om at se muligheder og gøre en aktiv indsats for at udnytte disse!

26 Tilbage til snakken om ‘frøer’…
Læringspointer fra ”Frøen PING – der ledte efter et nyt vandhul”: Når eleven er klar, vil læren vise sig! Den mest meningsfulde rejse at foretage – er den indre! At være vågen over for valgmuligheder er at være vågen over for forvandling Hvis den vej, du følger ikke har nogen hindringer, fører den ingen steder hen! Talent kommer naturligt, mens dygtighed må læres!

27 Den strategiske udviklingsproces… Forandringstrappen – workshop!
Fase 7: Opfølgning Fase 6: Gennemførelse Fase 5: Formulering af handlingsplaner Fase 4: Disponering af ressourcer Fase 3: Valg af strategier Fase 2: Formulering af strategiske mål Fase 1: Strategiske overvejelser/visioner


Download ppt "Forretningsudvikling – men hvordan"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google