Trafikpolitik Dyvekeskolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Trafikpolitik Hedelyskolen
Skolereform august 2014………………
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Roskilde Tekniske Skole
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Trafikpolitik - Søgårdsskolen
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Skolereform august 2014………………
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Folkeskolereformen - generel information
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Hvorfor? HVORFOR? Trafikalt kaos om morgenen
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Trafikpolitik Højdevangens Skole 1Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Jørn Iversen, Politiassistent
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Grafslide med overskrift, indhold og graf Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
På de næste sider finder du et eksempel på en trafikpolitik, der rummer alle de punkter, som Rådet for Sikker Trafik anbefaler. Slet og tilføj, så den.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Mit arbejde som færdselskontaktlærer…. Mine opgaver som færdselskontaktlærer Opgaver, undervisning og indkøb Rollemodel Motivere og vejlede kollegaer.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
I Skolebestyrelsen har vi blandt meget andet arbejdet med sundhedspolitik. I forlængelse af dette arbejde, besluttede vi at sløjfe kakaomælken og har i.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Tillykke! I er nu tæt på at have en trafikpolitik.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Trafikpolitik Højdevangens Skole
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Trafikpolitik for Durup Skole.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Trafikpolitik Dyvekeskolen

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 1. Indledning I henhold til Færdselskommisionens Nationale By X, der er et inddragelsesteam under Børne- og Ungdomsforvaltningen har stået for inddragelsen af Handlingsplan for trafiksikkerhed anbefales det, at alle skoler har en trafikpolitik, som er eleverne. På workshoppen med elevrådet har fokus understøttet af kommunen og det lokale politi. været de trafikale udfordringer eleverne oplever omkring skolen – specielt om morgen Trafikpolitikken formål er at opstiller mål for både færdselsundervisning og sikker skolevej på vores Eleverne har selv formuleret, hvor de ser de største skole. Trafikpolitikken indhold skal sikrer, at elever, trafikale udfordringer og hvad de mener skolen skal forældre og lærer kan færdes sikkert og trygt fokusere på, hvis de ønsker at flytte eleverne fra bilen omkring skolen i og udenfor skoletiden. og over til cyklen eller gåben. Trafikpolitikken angiver skolens målsætninger i forhold til færdselsundervisningen på de forskellige klassetrin på Dyvekeskolen Her har skolens elevråd været med til at formulere skolens trafikpolitik. Det er eleverne, der kender deres skolevej bedst, er med på udflugter i skoletiden og ser den kaotiske morgentrafik. Det er derfor oplagt at inddrage eleverne i, hvordan det er muligt at sætte fokus på skolens trafikale udfordringer. Trafikpolitikken er en handlingsplan henvendt til lærer, ledelse, elever og forældre på Dyvekeskolen. De har alle spiller en vigtig rolle i arbejdet med at opnå skolens visioner på trafikområdet. Trafikpolitikken er vedtaget i skolebestyrelsen den x.x og skal dermed betragtes som skolens retningslinjer for trafikkens afvikling. Workshop med elevrådet Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 Resultatet af inddragelsen er en række anbefalinger Rådet for sikker trafik anbefaler at en trafikpolitik tages op til revision hvert år i februar måned . Hvilke vi her I skolebestyrelsen forpligter os på. fra elevrådet til forældre, lærer og de andre elever om, hvordan de kan være med til at mindske nogle af skolens trafikale udfordringer. Anbefalingerne vil både være at finde her i trafikpolitikken og i forbindelse med de anbefalede ruter til skoleveje som er blevet udarbejdet i forbindelse med de trafikale anlæg, der skal gøre skolevejen mere sikker.  God læselyst!   Med venlig hilsen Skolebestyrelsen på Dyvekeskolen Det nye 4-skole-samarbejde betyder, at alle elever efter 6. klasse skal samles på Højdevangens Skole. Skoleskiftet betyder, at nogle elever får en længere eller en ny skolevej. Det er et stort ønske fra Højdevangens Skole, at alle nye elever har samme trafikale forudsætning, så det giver dem en frihed til at tage udflugt på cykel mm.. For at imødekomme dette ønske har elevrådsrepræsentanterne fra 5. og 6. klassetrin sammen med elever fra Sundbyøster Skole og Gerbrandt Skolen deltaget i en workshop, hvor eleverne i samarbejde har formuleret, hvordan de mener forældre, skolen og kammerater kan gøre dem trafikalt parat til Højdevangens Skole. Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 PÅ VEJ Børns aldersmæssige parathed til at begå sig i trafikken Skolens mål er, at når eleverne bliver 12 år, har de så mange erfaringer med at færdes i trafikken, at de kan overskue trafikken næsten som voksne og dermed er klar til at færdes på egen hånd. 8 til 10-årige. De fleste er nu i stand til at vurdere, hvordan trafikken udvikler sig, og kan gå alene i skole. De kan også tage bybus, S-tog ellers lignende, hvis turen er relativt enkel. Er skolevejen velkendt og sikker med kun lidt og langsomt kørende trafik, kan mange cykle alene i skole. 10 til 12-årige. I denne alder kan de fleste børn klare en mere udfordrende skolevej alene på cykel eller benytte offentlige transportmidler, der kræver skift etc. Denne erfaring opnås, hvis eleverne ofte får mulighed for at færdes i trafikken indtil det 12. år. Skolen anbefaler, at du som forældre træner skolevejen med dit barn, så tidligt som muligt. Børn lærer at bevæge sig i trafikken gennem utallige gentagelser og er først med tilstrækkelig erfaring klar til at blive sluppet løs som 12-årige. Nedenstående er baseret på Rådet for Sikker Trafiks anbefalinger. 12 år. Nu kan børn, der har fået træning og erfaringer, overskue trafikken næsten som voksne og er dermed klar til at færdes alene. Er de uerfarne på cykel, skal de trænes på samme måde som mindre børn. Hvad kan dit barn i trafikken? Hvornår børn kan håndtere de forskellige trafiksituationer afhænger af både alder og evner. Det er dig som forælder, der kan vurdere, hvad netop dit barn kan klare. Både i forhold til hvad I sammen har trænet, og hvordan trafikken er, der hvor I bor. Og husk, at det kræver gentagen træning, før børn kan huske det. Nedenstående skal derfor betragtes som generelle guidelines. Kilde: www.sikkertrafik.dk/boern/BTK-foraeldre/Nyheder/Hvad-kan-boern.aspx Skolens anbefaling er at træne skolevejen med dit barn som udgangspunkt hver dag. Det gør du ved at enten at gå eller cykle med dit barn. På den måde får du en god fornemmelse for, hvad dit barn kan og hvornår dit barn er klar til at komme til skole på egen hånd. Materialet ’anbefalede ruter’ kan anvendes til at udvælge sit barns skolevej.   6 til 7-årige. Børn kan gå alene til skole på sikre skoleveje. Børn skal ifølge loven være seks år, før de må cykle alene i trafikken. Det er dog stadig svært for dem at vurdere afstand og hastighed, så de bør følges med en voksen, hvis de cykler i skole. Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 PÅ VEJ Ny skolevej til Højdevangens Skole – indsats for 5. og 6. klassetrin I gennem en workshop med elevrådene fra Gerbrand-, Dyveke- og Sundbyøster Skole er eleverne blevet inddraget i at komme med input til, hvordan de nye 7. klasser bliver i stand til at cykle til Højdevangens Skole. Som en særlig indsats skal 5. og 6. klasserne forberedes på overgangen til Højdevangens Skole og den nye og muligvis længere transport til skole. På Højdevangens Skole møder eleverne en række forventninger til at cyklen medbringes til brug i undervisningen og at eleverne generelt er parate til og evner at cykle på egen hånd. Cyklen kommer i større grad til at blive en del af undervisningen som et middel til at anvende lokalområdets muligheder for læring. Det er derfor vigtigt, at eleverne forberedes på denne overgang. Politiet afholder den store cyklistprøve hvert andet år for både 5. og 6. klasser. Det sker næste gang i foråret 2015. Det er aftalt med Britt Eibye fra Den Kriminalpræventive Afdeling, at der planlægges en rute som i størst mulig udstrækning fører eleverne fra Gerbrandskolen til Højdevangens Skole for at forberede eleverne på denne nye skolevej. Politiets cykelprøve kan ikke stå alene og elevrådene har arbejdet med, hvad der ellers skal til. Fælles workshop med Gerbrandskolen, Sundbyøster Skole og Dyvekeskolen Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 PÅ VEJ Elevrådene peger på, at undervisningen kan bruges til at forbedre elevernes kompetencer i trafikken på en række punkter. Flest elever fremhæver cykelture som en mulighed til at få mere fokus på cyklen. Derudover anbefaler eleverne at arrangere en cykeldag, hvor eleverne får hjælp til at sætte deres cykel i stand og får den vasket. Der er også flere der mener at kampagnen 'alle børn cykler' bør anvendes i flere klasser. Skolen anbefaler, at lærerne anvender mulighederne på Vestamager Naturcenter for at låne cykler til en hel klasse og bruge området til undervisning. Det giver mulighed for at vænne eleverne til at være på cykeltur med klassen og måske tage springet til trafikken efterfølgende. Der kan læses mere i afsnittet om undervisning. Workshoppen med elevrådene understreger nødvendigheden af, at forældrene tager ansvar. Eleverne peger på, at forældre skal træne med deres børn og på den måde være et forbillede. Desuden må forældrene godt tvinge deres børn til at cykle. Eleverne savner altså selv, at deres forældre tager ansvar.   Sammenfatning af elevernes forslag tll at få flere til at cykle En cykeldag, hvor man fik lavet sin cykel og vasket den Cykelture hvor man støtter Red Barnet Snakke godt om det i idræt og n/t - motion og kost og cykel Cykeltur med klassen Flere kampagner fx 'alle børn cykler' Skole Tour de France   Forældre Cykle mere sammen Tvinge deres børn til at cykle Sige at man skal tage cyklen i stedet for bussen Være et godt forbillede og cykle selv Cykelture med deres børn så de vender sig til deres miljø Bestikke deres børn Venner At de ville cykle sammen til skole De kunne inspirere en til at cykle Venner cykler sammen hjem til hinanden Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 PÅ VEJ ’Gåbusser’ - flere går til skole Skolen har taget/tager kontakt til Dansk Skoleidræt for at deltage i deres projekt med at give flere muligheden for en sund start på dagen gennem etablering af gåbusser. Projektet er blevet udviklet gennem en pilotfase og er nu klar til at blive udrullet på nationalt plan. At etablere gåbusser vil sandsynligvis reducere antallet af biler foran skolen og dermed medvirke til en tryggere skolevej for alle. Gåbussen har 0.-3. klasse som målgruppe med chauffører fra 6. klassetrin. Initiativet vil give forældre til de mindste børn et alternativ til at køre deres børn. Gåbussen giver ud over motion fra morgenstuden og mere tryg trafik foran skolen også mulighed for at få en god start på dagen og danne nye sociale relationer. Se mere på www.gåbusser.dk Foto fra Virring Skole Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 3. Trafikundervisning Undervisning Vi arbejder frem mod, at eleverne på 6. klassetrin har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at kende færdselsregler, orientere sig sikkert i trafikken og give tydelige tegn før stop og sving Årshjul Årshjulet for trafikundervisning er baseret på et udsnit af mulighederne for at anvende gratis materiale fra bl.a. Rådet for Sikker Trafik og Dansk Cyklist forbund og opfylder kravene i Fælles Mål for Færdselslære. Som et vigtigt supplement anbefales det at lade eleverne anvende deres nye trafikale viden i praksis, eksempelvis når klassen alligevel er på tur til et museum eller lignende. Hermed får eleverne deres viden og erfaring med trafik i trafikken. Som en mulighed for at cykle i trygge omgivelser med en klasse kan der reserveres et klassesæt cykler og undervisningsforløb ved Vestamager Naturcenter. kende til trafikkens faremomenter både vejens udformning, egen adfærd og andre trafikanters rolle. Derudover skal eleverne kunne færdes sikkert på cykel i kendt og ukendt område, herunder overholde vigepligtsregler, følge afmærkning og placere sig rigtigt på vejen   Vi vil gøre undervisningen praktisk ved at bruge ture ud fra skolen som anledning til at lære om trafik i trafikken. I størst muligt omfang vil vi på de mindre klassetrin involvere den lokale betjent. Færdselskontaktlæreren sikrer, at årshjulet samt nye tilbud formidles til de øvrige lærere. En undersøgelse blandt lærerne på Dyvekeskolen viser, at ca. halvdelen af de adspurgte underviser i trafik enten i klassen eller på tur. Flere af disse anvender Rådet for Sikker Trafiks materialer og Dansk Cyklist Forbunds kampagner. Det, der primært efterspørges, er endnu mere samarbejde med politiet og bedre muligheder for at komme på tur, så eleverne kan træne deres færdigheder i trafikken. , inviteres, engageres, interviewes, opfordres mm.). Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 3. Rollemodeller Rollemodeller Forældre, lærer og de ældre elever Alle skolens ansatte forventes at overholde færdselsloven og signalere rigtig og sikker adfærd i trafikken. Det gælder i egne biler (sele, hastighed, parkering), og når de ansatte kører på cykel til og fra skole (orientering, tegngivning, cykelhjelm, bagage hensigtsmæssigt anbragt m.m.). Der gælder de samme forventninger til forældre. Desuden forventes det, at forældrene bakker op om skolens visioner. Forældrene kan gå forrest som det gode eksempel ved at: Træn dit barn   Træn skolevejen mange gange sammen ved at gå eller Biler skal parkeres på P-pladserne cykle. Så sætter de gode vaner sig. Ansatte, der skal krydse veje uden for skolen, Vær i øjenhøjde med dit barn skal benytte fodgængerovergangene. Gå ned i knæ og se trafikken med dit barns øjne. Er der På cykelture med elever, skal lærerne bruge cykelhjelm. noget, der distraherer udsynet? Skolens hjelme kan lånes på kontoret. Find den sikreste rute Den korteste rute er ikke altid den sikreste. Læg ruten via etablerede overgangssteder. Lær dit barn reglerne Rød mand, STÅ. Grøn mand, GÅ. Lær dit barn de grundlæggende regler i trafikken. Husk du er rollemodel Børn gør som voksne i trafikken. Så vær et godt eksempel og overhold færdselsreglerne.  De ældre elever skal bevidstgøres om deres ansvar som rollemodeller for de yngre elever. Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 Rollemodeller Elevrådets anbefalinger Kære forældre på Dyvekeskolen Om morgenen når vi skal i skole er der biler med børn på bagsædet, der skal afleveres i skolen. Samtidig er der cykler og lastbiler, der krydser på den store parkeringsplads ud mod Røde Mellemvej. Af og til føles det utrygt for os elever at skulle krydse parkeringspladsen på vej til skole. På parkeringspladsen er der biler der bakker og lastbiler, som er for høje til at se os. Vi oplever, at mange biler kører stærkt, når de skal ind og ud af parkeringspladsen og selv om der er et bump på vejen er farten alligevel for høj, så se jer godt for! Der hvor Urmagerstien møder Englandsvej føles det ofte utrygt. Der er et lyskryds, men vi er nervøse for at ikke alle ser det røde lys og os, da Urmagerstien bare er en lille vej. Så husk at se jer godt for og sænk farten også selv om der er grønt lys! Så kære forældre - vi vil helst gå eller cykle i skole, så vi synes I skal overveje om det er nødvendigt at køre jeres børn i bil. Vi vil også spørge om I kunne være lidt hurtigere til at sige farvel til jeres børn når I sætter dem af, for der holder biler i kø og vi har svært ved at komme forbi på cykel Kærlig hilsen Elevrådet på Dyvekeskolen Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014

Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014 Samarbejdspartnere Samarbejdspartnere Dyvekeskolen erkender, at det er nødvendigt med et bredt samarbejde om elevernes trafiksikkerhed. Derfor vil vi både være initiativtagere og deltagere i en lang række relevante sammenhænge. I 5. og eller 6. klasse: Lektion om udvidet trafik – ubetinget vigepligt – tegn i trafikken samt diskussion af egne oplevelser. Desuden er der et tilbud om afholdelse af en cyklistprøve på alle skoler i København enten i 5./6. klasse således, at der kører af stablen hvert andet år på skolen. Skolebestyrelsen Denne prøve indeholder en rute som skal gennemkøres på en lovlig cykel. Dette er den praktiske prøve og den hænger sammen med den teoretiske, som tages på nettet – se del om undervisning.   Det er skolebestyrelsen, der er ansvarlig for at følge op på trafikpolitikken. Opfølgningen koordineres med elevrådets arbejde med trafikpolitikken hvert år i februar.   Færdselskontaktlæreren er bindeled til politiet og sikrer, at kontakten er etableret. Den enkelte klasselærer følger selv op med konkrete aftaler. Forældrene Skolens undervisning i færdselslære bygger på forudsætninger, som eleverne har med hjemmefra. Færdselskontaktlæreren fungerer som kontaktperson i forhold til eventuelle nye politibetjente m.h.t. velkomst og praktisk introduktion til skolen. Ved forældremøder skal det drøftes, hvad skolen og forældrene kan forvente af hinanden. Forældrene mindes om, at de skal lære børnene at cykle sikkert, og de skal vedligeholde børnenes cykler. Kommune Er der behov for revurdering af skolevejene kontakter skolens ledelse politiet og/ eller kommunens Teknik og Miljø forvaltning. Politiet Skolen har en ’fast’ betjent tilknyttet som varetager undervisning på forskellige klassetrin. I forbindelse med 4-skole-samarbejdet har Teknik- og Miljøforvaltningen planlagt og gennemført en række fysiske forbedringer. Detaljerne kan findes på kommunens hjemmeside via følgende link: http://www.kk.dk/da/om-kommunen/indsatsomraader-og-politikker/byplanlaegning-og-anlaeg/anlaegsprojekter/veje/amagerpakken I 1. klasse: To lektioner, hvor der tales om at gå/færdes i trafikken og herefter en gåtur med klassen sammen med klasselæreren. I 3. klasse: En lektion om cykler og kørsel på denne samt hvordan en cykel lovformeligt skal se ud. Dyvekeskolen Trafikpolitik 2014