AT8 3a 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode i international økonomi
Advertisements

Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Samfundsfag A Matematik b
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Almen studieforberedelse
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Inquiry based science education
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Psykologi, Human Factors og HCI
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Naturvidenskabelig metode. Dagligdags metoder Videnskabsteoretiske metoder.
Videnskabsteori & metode
Økonometri 1: Dummy variable
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Program: : JEBO introducerer dagens program : JEBO forelæser over af opgavens formål (se bachelorfolderen for analyse af bekendtgørelsen),
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Fra vejledning til biologi c
Innovation og fagligt samspil i biologi
Karen Skriver Biomolekylære Videnskaber, Biologisk Institut
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Biologi i AT.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Videnskabsteori & metode
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Kvantitative metoder.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Eksperimentel metode.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 17. september 2004.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Spørgeskema som værktøj
Parametrisk programmering
Udkast til justering af KS
Den naturvidenskabelige metode
Videnskabeligt projekt
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Naturfag.
1. Trin – Problemstilling
Naturvidenskabelig metode
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Synopsen skal indeholde
Videnskabeligt projekt
Den religiøse dimension
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Præsentationens transcript:

AT8 3a 2010

Problemformulering Hovedspørgsmål Underspørgsmål, der kan belyse hovedspørgsmålet (Husk taxonomiske niveauer) Eksempel på en problemformulering: Hovedspørgsmål: Hvordan kan man matematisk beskrive og eksperimentelt undersøge en kemisk reaktions reaktionsorden? Underspørgsmål: Hvad er reaktionshastighed, og hvordan beregnes hastigheden? Hvad er forskellen på en nulte, første og anden ordens reaktion? Hvilken sammenhæng er der mellem reaktionsordenen og reaktionshastigheden? Hvordan påvirker katalyse af enzymer reaktionshastigheden, og hvilken betydning har enzymer for vores moderne hverdag?

Synopsis

Talepapir

Eksamination

Naturvidenskabelig metode

Naturvidenskabens hovedmål 1. At forstå naturens indretning 2. At kunne påvirke /forudsige udviklingen/fremtiden 3. At komme til at kunne noget nyt

1. At forstå naturens indretning At undersøge omverdenen At indsamle data At karakterisere og systematisere data At lede efter sammenhæng, mening og forklaring (opstille en hypotese) Kontrollerede eksperimenter At udtænke et klogt designet af eksperimentet At undgå forstyrrende påvirkninger så kun det ønskede undersøges (f.eks. dobbeltblindede forsøg) At opstille model af virkeligheden At lave tilnærmelser – udvikle brugbar simple modeller af virkeligheden At udvikle mere avancerede, mere præcise og virkelighedsnære, men sværere anvendelige modeller Kontrol af at en model virkelig er rigtig (verifikation/falsifikation)

2. At kunne påvirke/forudsige udviklingen/fremtiden At måle om og hvordan noget virker At udvikle metoder til målinger og kontrol At lave standarder/tabeller At lave sammenligninger At identificere parametre der kan skrues på At være systematisk (kun ændre på en parameter af gangen) At tolke resultater og ændringer i resultater At opstille naturlove At opstille store sammenhængende teorier

3. At komme til at kunne noget nyt At skabe en ny ting/maskine/apparat/produkt At afklare hvad det skal kunne At afklare virkemåde At indse fordele og ulemper, muligheder og begrænsninger At udvikle praktiske design At optimere (fjerne begrænsninger)

Dagligdags metoder

Videnskabsteoretiske metoder

Verifikationsmetoder

Hvilken hypotese vinder? Man stemmer ikke om, hvilken hypotese der er bedst/sand! Vinderhypotesen: - Kan trin for trin kan forklare en logisk sammenhæng. - Strider ikke mod, hvad man ellers har af sikker målt viden. - Er ofte smuk, elegant og simpel, men kan dog også være meget kompliceret.

Komplikationer Store interesser i forskellige sandheder - politiske - økonomiske - religiøse - etiske

Naturvidenskabens 5-trinsraket: 1. Indsamling af Data 2. Analyse/Systematisering 3. Hypotese ud fra Data 4. Kontrol og efterfølgende justeringer af Hypotese - Verifikations-princippet - Falcifikations-princippet 5. Modeller, Teorier, Naturlove