Strategiudvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
10 Konkurrencesituation
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Læringsmål Kendskab til:
SWOT - Hvad er det? Strategisk værktøj til afdækning af:
Velkommen hos Juvel A/S
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Markedsvurdering.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
1. Virksomhedens strategiske planlægning
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
Grundlæggende regnskabsforståelse
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Idé, mål og politikker Kapitel 9
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
HHX - Lene Baake Afsætning
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
AFSÆTNING A – Schønberg
Finansiel vurdering af investeringer
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Matematik B 1.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Side Driftsøkonomi Kapitel 13 Prispolitik.
Fundamentale datastrukturer
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Ill Et produkt med mange dimensioner

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
konkurrencesituation
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
10 Konkurrencesituation
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Strategiudvikling

Indhold Hvad er SWOT? SWOT - analyse Eksempel på en SWOT – analyse Produktlivsløbskurver Boston-modellen

De 3 beslutningsniveauer Strategisk niveau ideer, mål og politikker Taktisk niveau Planer og budgetter Operationelle niveau regler rutiner og forretningsgange

Gennemførelse af SWOT-analyse

SWOT S - Strengths (styrker) W - Weaknesses (svagheder) O - Opportunities (muligheder) T - Threats (trusler) SWOT-analysen anvendes hovedsageligt i private virksomheder, der er underlagt konkurrencemæssige vilkår

SWOT-analyse Formålet er kritisk at se på virksomhedens interne forudsætninger (ressourcerne) samt eksterne forudsætninger (omverdenen) SWOT-analyse kan bl.a. bruges ved opstart af en ny virksomhed ændrede krav til produktprogrammet finansielle forhold markedsmæssige forhold

Eksempel på brug af SWOT fra Grundfos

Strategiudvikling og planlægning

Planlægningsprocessen Planlægningsprocessen kan opdeles i følgende 6 faser: 1. Analyse af input til planlægningsprocessen 2. Idégrundlag 3. Situationsanalyse 4. Udvikling af strategier 5. Valg af strategi(er) 6. Implementering af strategier SWOT-analysen inddrager alle faserne, men især 3, 4, og 5.

4 strategityper Maxi-maxi Mini-maxi Maxi-mini Mini-mini

SWOT-matrixen Interne svagheder Interne Styrker Eksterne muligheder SV1 SV2 SV3 Interne Styrker S1 S2 S3 Eksterne muligheder M1 M2 M3 Her skal satses Maxi-maxi Lad det være Mini-maxi Gør de svage sider stærkere Mini-mini Vigtige modtræk Maxi-mini Eksterne trusler T1 T2 T3

1. Trin - Situationsanalyse Opgaven består i at identificere Hvad er svaghederne? Hvad er styrkerne? Hvori består mulighederne? Hvori består truslerne?

Interne forhold Virksomhedens ressourcer og evner udgør de interne forhold - af centrale faktorer kan bl.a. nævnes: Personale - motivation, udd. og know-how Kapital - indtjening og likviditet Virksomhedens størrelse og markedsandel Produktionsapparatet, herunder kapacitetsudnyttelsen Inventar, bygninger m.v..

Eksterne forhold

Fremgangsmåde Etablèr en arbejdsgruppe Kreativitet - brainstorm Prioritering, vurdering og strukturering i matrix

Eks. - Importør af franske bildæk ønsker at udvide sin markedsandel Franske bildæk er anerkendte, af høj kvalitet og relativt dyre Fransk producent ejer 25% af aktiekapitalen i en anerkendt fransk bilfabrik Importøren har et udbredt forhandlernet Dækkene er foretrukne hos en del dækcentre samt hos autoriserede værksteder for franske bilmærker Importørens prispolitik baserer sig på faste udsalgspriser - han ønsker ikke tilbud, rabatter o.l. Hvis importøren forøger sin markedsandel kræver det en udbygning af lager og markedsføringsfaciliteter Virksomheden er velkonsolideret og indtjeningen er god

Interne forhold hos importøren Stærke sider: stærk markedsposition stærk position hos forhandlere af/værksteder for franske biler, der oplever øget markedsandel veletableret forhandlernet stærk økonomi ry for prima kvalitet

Interne forhold hos importøren Svage sider: udvidelse af markedsandelen er kapitalkrævende prispolitikken er ufleksibel højt prisniveau

Eksterne forhold for importøren Trusler: virksomheder med stor bilpark bliver mere prisbevidste - forlanger rabatter eller køber lavprisdæk øget konkurrence i dækbranchen med prisen som en vigtig handlingsparameter

Eksterne forhold for importøren Muligheder: lovgivningen vedrørende mønsterdybden i bildæk fra 1 mm til 1,6 mm øger efterspørgslen yderligere antal kørte km er stigende - øger også efterspørgslen øget oplysning/debat om færdselssikkerhed øger bilisternes kvalitetssikkerhed flere §77 kampagner og periodiske syn får forbrugerne til at skifte dæk i tide - skaber øget efterspørgsel Øget salg af franske biler, der typisk anbefales at køre på dæk fra den franske producent

Prioritering, vurdering og strukturering i matrix For hver Svaghed eller trussel stor eller lille konsekvens for overlevelse? stor eller lille mulighed for at forandre svaghed til styrke? Overført til eksempel høje ufleksible priser fører til tab af kunder mulighed for at ændre prispolitik og prisniveau øget priskonkurrence i bilbranchen fører til tab af kunder

Prioritering, vurdering og strukturering i matrix For hver mulighed og styrke stor eller lille stabilitet stor eller lille konsekvens heraf Overført til vores eksempel veletableret forhandlernet, godt ry og position hos forhandlere, der oplever øget salg er stabile fordele, som konsekvens kan hjælpe til øget markedsandel efterspørgslen efter bildæk er generelt stigende p.g.a. lovgivning, kørselsvaner, holdningsændring til sikkerhed. Dette kan give virksomheden et større salg.

SWOT- matrix Lad det være Her skal satses Mini-maxi Maxi-maxi Interne svagheder Høje ufleksible priser Interne Styrker Godt forhandlernet, Godt ry og Position hos forhandlere Eksterne muligheder Lovgivning, kørselsvaner og sikkerhed Lad det være Mini-maxi Her skal satses Maxi-maxi Gør de svage sider stærkere Mini-mini Vigtige Modtræk Maxi-mini Eksterne trusler Priskonkurrence

Trin 2 - Udvikling af strategier Opgaven består i at identificere: Strategier, der matcher de styrker, svagheder, trusler og muligheder, der er identificeret og prioriteret

Eksempler på strategier Maxi-maxi Udbygge samarbejdet med forhandlere Styrke kvaliteten og bearbejde kvalitetsbevidste kunder Mini-maxi Indføre rabatter til særlig loyale og voksende forhandlere forene høj kvalitet med rimelige priser

Eksempler på strategier Maxi-mini Styrke positionen hos forhandlerne yderligere Styrke det gode ry yderligere Distancere sig fra priskonkurrenterne gennem satsning på kvalitet og sikkerhed, rabatordninger Mini-mini Indføre rabatordninger Distancere sig fra priskonkurrenterne ved at satse på kvalitet og sikkerhed

3. Trin - Udvælgelse af strategi Hvilken strategi skal vi vælge? - og udfra hvilke kriterier????

Pause

Produktlivsløbskurver

Livsløbskurve for kortvarige goder Salg i stk. Intro-duk-tion Ac-cept Vækst Udbredelse Stagnation Nedgang Tid

Livsløbskurve for langvarige goder Stk. Bestand Nysalg 2.Erstatningssalg 1.Erstatningssalg 3.Erstatningssalg Tid

Produktets levetid Teknisk levetid Markedslevetid Økonomisk levetid

Boston-modellen

Boston-modellen Porteføljemodel, der er lavet af en amerikansk konsulentvirksomhed ved navn ”The Boston Consulting Group” Portefølje betegner virksomhedens samlede produktprogram samt den proces, hvori beslutningen om hvilke produkter, der skal indgå i virksomhedens portefølje - kaldet produktporteføljeplanlægning

Boston-modellen Modellen tager sit udgangspunkt i 2 kriterier: Virksomhedens relative markedsandel for produktet, der udtrykkes: Virksomhedens markedsandel/den største konkurrents markedsandel Markedets forventede vækstrate, målt som den %-vise vækst i afsætningen påmarkedet Disse kriterier udgør en del af en situationsanalyse. Den relative markedsandel er en væsentlig intern faktor, mens markedets forventede vækstrate er en væsentlig ekstern faktor

Boston-modellen Stjerner Spørgsmåls-tegn Markedets vækstrate Malkekøer 20% 18% 16% 14% 12% 10% 8% 6% 4% 2% Stjerner Spørgsmåls-tegn Markedets vækstrate Malkekøer Hunde 10X 1,0X 0,1X høj Relativ markedsandel lav

Spørgsmålstegn Dette er nyudviklede produkter Markedet er i stærk vækst, men produktet har endnu en svag position Virksomhedens overvejelser er, hvorvidt der skal anvendes ressourcer til markedsføring for at øge markedsandelen eller om produktet skal afvikles eller lanceres på et andet marked

Stjerner Produkter, der er i vækst Produktet er begyndt at skabe en god omsætning, da markedsandelen er høj og markedet er i vækst Markedet er attraktivt for konkurrenter, hvorfor der må anvendes en del ressourcer på markedsføring for at fastholde markedspositionen Det er muligt at udvide sortimentet

Malkekøer Malkekøer er produkter, der er indarbejdet på markedet og derfor giver virksomheden en fed indtjening Store salg giver virksomheden en stor likviditet, da der kun kræves få markedsføringsomkostninger Virksomheden kan eventuelt udnytte stordriftsfordele

Hund Produkter der holdes i live selvom de ikke er særlig rentable Markedsandelen er faldende Markedet er ikke attraktivt Produktet bidrager kun meget svagt til virksomhedens likviditet Det bør overvejes at afvikle produktet

Strategisk værktøj Boston-modellen skal give virksomheden et indtryk af, hvilke produkter, der skal satses på og hvilke, der bør afvikles Dernæst viser modellem, hvilke produkter, der skal finansiere udviklingen og lanceringen af nye produkter Strategisk kan der tages 4 kategorier af beslutninger afhængig af produktets placering i Boston-modellen nemlig: investering forsvar høst afvikling

Hvad har vi arbejdet med? Hvad er SWOT? SWOT - analyse Eksempel på en SWOT – analyse Produktlivsløbskurver Boston-modellen