Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Den gode fortælling som læringsredskab
Ivar Ravn, Direktør Planteproduktion Hvorfor spille med, når vi nu er så sure?
[ visuel ] identitet.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
En konsulent er : • -En praktiserende læge • -der er ansat af Regionen • der har en særlig viden eller erfaring indenfor et eller flere områder. • der.
Kreative metoder og online metoder
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Kildedata and Kilde- dokumenter Auditor’s synspunkt ved Mette Nørgaard, Afd. Leder, CQA, Lundbeck.
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
MUNDTLIG FREMSTILLING
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
7. kursusgang Kreative metoder.
Samarbejde mellem a-kasser og jobcentre
E-sport Når computerspil og videospil afvikles under konkurrenceform, med rankings, præmier, events, turneringer osv. kaldes det e-sport.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
11. Kursusgang Generaliserbarhed.
11. Kursusgang Generaliserbarhed
6. kursusgang Kreative metoder.
12 Kursusgang: Brug af undersøgelser, evaluering og eksamen
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
© DIEU Skriv i Sidefod for dias 1 Fastholdelse på det danske arbejdsmarked En fortælling om det gode arbejdsliv, der kræver vi river.
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Temaer Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Et mærkeligt skib.
Kreative metoder og online metoder
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
7. kursusgang Kreative metoder På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage.
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Inklusion og inkluderende processer
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
The Rhetorical Situation
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Manuskriptkursus Efterår d mediefag. Et filmmanuskript BegyndelseMidteAfslutning Paradigmet Filmmanuskript 120 sider 1 side pr. minut.
USABILITY Session 2 Dataindsamlingsmetoder Brugerne og deres opgaver.
Analyse af noveller.
Agenda Inspiration Problemformulering Målgruppe Ideén Design Vores endelige Website Procesreflektion Konklusion.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
 Inspiration til nyt website  Formidling af forskningsbaseret viden  Nyt og spændende design.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Målgrupper og segmentering
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Produktionsskolernes Målgrupper M.V.
Engelskfagets metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
Karrierelæring i dansk på HF
Hvad er vores kommunikationsmål
Præsentationens transcript:

Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb - et mål

Scenariet – et kommunikationsredskab Vigtigt at alle har kendskab til de brugere, der skal bruge systemet.

Hvorfor bruge scenarier? De skaber identifikation med og empati for brugerne. De er nemme at huske fordi de er skrevet som fortællinger.

Modelbrugeren er scenariets rygrad Personas = en modelbruger/fiktiv bruger. Scenarier og modelbrugere understøtter kommunikationen i gruppen. Et website designes ikke bare til én målgruppe men til flere forskellige målgrupper.

Hvad er en modelbruger? En modelbruger er hovedpersonen i scenariet. Modelbrugeren beskrives på baggrund af kendskab til brugerne. Mødet med brugerne er meget vigtigt.

Hvor mange modelbrugere? Antallet afhænger af, hvilke forskelle der er i målgruppen. Modelbrugerne kan f.eks. karakteriseres gennem deres: - alder - køn - uddannelse - arbejde - hobbyer - livsholdning - religion

Pas på stereotyper og klicheer Klicheer forhindrer indlevelse i og identifikation med brugerne. For at gøre en beskrivelse levende og inspirerende kræves at vi går ud over vores fordomme.

Karaktertyper De flade karakterer – den plot-drevne fortælling De runde karakterer – den karakter-drevne fortælling

Fra modelbruger til scenarie Modelbrugeren har: - et dramatisk ønske - et point of view - en forandring/forvandling - en holdning

Scenariet Scenariet indeholder: - Set-up - Målet - Løsningen - Plottet