Tværfaglighed – en ny måde at skabe innovative hygiejneresultater på

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den korte opsporende samtale
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Mange ord - spillet Lad børnene skrive A – Å på A5 papirer.
At bruge disse to ord rigtigt
Set i forældreperspektiv
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Legende Innovation Evaluering v. Ulla Kellermann.
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
NÅR INNOVATION GIVER ARBEJDSGLÆDE. Sav nu bare grenen over du sidder på – du bliver alligevel nødt til at finde en anden.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Roskilde Tekniske Skole
At tænke iværksætteri under sin uddannelse Dette kapitel er inddelt i 5 underafsnit. 1.På pædagogstudiet •Hvad betyder Heidis forestilling om at have sit.
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.

Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
AT-1 - efterspil 2013.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hygiejne som strategisk indsats
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Inklusion i Børneinstitution Højme
Historier fra et demonstrationsprojekt
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Forældre- og fødselsforberedelse
Lidt om at flytte bjerge
Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen.
2 – 3 – 4 ORD Alle kan lære….at læse.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Undervisning i håndhygiejne - for personaler i børnehaver
Videnskabelse og -cirkulation
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Håndtering af Sygefravær
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Forebyggelsespakken om hygiejne. Vejen Kommune på vej Proces med implementering af forebyggelsespakkerne udsendt af Sundhedsstyrelsen. Indarbejdes i temaplanen.
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Tværfaglighed – en ny måde at skabe innovative hygiejneresultater på Hygiejne.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Bornholms Regionskommunes samarbejde med og opgaver i forhold til de mange private daginstitutioner i Kommunen DLO konference 2. juni 2016 Leder af Dagtilbud.
Forebyggelse og sundhed - en del af et større hjul
Hvad er der sket siden juni 2015?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Præsentationens transcript:

Tværfaglighed – en ny måde at skabe innovative hygiejneresultater på

Hvem er girafferne Merete Lund Westergaard Børnechef, Kolding Kommune Dorthe Christiane Zinck Iversen Innovationskonsulent Lektor i pædagogik University College Syddanmark

To fluer med ét smæk Projekt VIP Projekt Clean Daycare

Viden- og InnovationsPartnerskaber www. Projektvip.dk

Innovation stammer fra det latinske ord "innovare” om betyder ”at skabe noget nyt ” ”Innovation er kendt eller ny viden kombineret på en ny måde eller bragt i anvendelse i en ny sammenhæng Innovation er idéer omsat til bedre praksis - innovation skaber altid merværdi Innovation har en driftig, dristig og eksperimenterende tilgang Innovation er en måde at forholde sig til opgaverne på – en innovationskultur Innovationens resultater kan ikke kendes på forhånd” (Innovationsforsker, Anne-Mette Digmann)

Projektet omhandler kortfattet om hvordan det private, det offentlige og uddannelsesinstitutioner i højere grad kan samarbejde med henblik på at udvikle nye produkter, services og innovative løsninger indenfor området velfærdsteknologi

Behovslandskaber og mulighedsrum gennem feltarbejde Brugerdreven innovation som metode Undervisere og studerende fra Erhvervsakademi Kolding og UC Syddanmark

Feltarbejdet gav ide´ er

Fire tilgange Eventyr og rollemodeller Hygiejne viden Rensning af legetøj Teknologiske løsninger

Eventyr og rollemodeller Dullerfiks på legepladsen præsenteres i Pixibog i små og store udgaver Dullerfiks på legepladsen præsenteres på film Dullerfiks på hjemmebesøg Dullerfiks på klistermærker – eks. Hvem har Dullerfiks + hvor elsker Dullerfiks at være Dullerfiks som figur

Barnets navn:____________________________________________ Dato: _________________________ Beskriv en episode, hvor Dullerfiks blev beskidt - og ren igen. Dullerfiks elsker nemlig begge dele Dullerfiks har i dag været med Amalie ude og grave i sandkassen. Han byggede et stort slot, hvor prinsessen bor. Prinsessen havde rigtig mange heste, som Dullerfiks kunne ride på. Det var rigtig sjovt. Da der var aftensmad, kom Dullerfiks med Amalie ud i badeværelset. Her blev han rigtig glad over at få masser af sæbe på sig og blive skyllet ren af vandet fra vandhanen. Han blev også tørret i håndklædet. Så spiste Dullerfiks og Amalie spaghetti og kødsovs.

Delkoncept 2: Hygiejne viden Hygiejne viden til personale og forældre i arbejdet om hygiejne med udgangspunkt i Dullerfiks

Rensning af legetøj

Teknologiske løsninger Løsninger i samarbejde med virksomheder SIMI DEB ORAS KÄRCHER

Spørgeskemaundersøgelse 29 institutioner i 2 x 2 måneder

Projekt Clean Daycare Projekt ”Clean Daycare” ønsker at fremme sundheden i daginstitutionerne gennem fokus på hygiejne

To retninger…..

Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke Hygiejne

Mulighedsrum for hygiejne Projekter og litteratur indenfor hygiejne har en udpræget naturvidenskabsmæssig tilgang Ingen eksempler på at pædagogerne SELV kommer med ideér til ny praksis der giver merværdi. Hygiejne materiale om hygiejne er skrevet af læger og sundhedsplejersker og ikke af mennesker med en pædagogisk baggrund Efter samtale med Rådet for bedre hygiejne, så findes der ingen eksempler i Danmark på at det pædagogiske felt SELV tilføre viden om hygiejne til det pædagogiske område Det skal der selvfølgelig ændres på !!!!

Hypotesen Det er ikke kun nok med den nødvendige VIDEN om hygiejne – daginstitutionerne skal også være MOTIVERET for at ændre sin adfærd i et forebyggelses perspektiv på området hygiejne Hvis medarbejdere fra det pædagogiske område SELV udvikle sit hygiejniske mindset og derigennem fremmer både pædagogiske rengørings og håndhygiejne aktiviteter så fremmer man sundhedes i Kolding Kommunes daginstitutioner

Inspiration fra feltarbejdet? ”Hvornår har du sidst haft en inspirerende hygiejne samtale med din kollega” Pædagoger har deres viden om hygiejne fra sin opvækst Hygiejne er privatiseret og ikke teoretiseret Pædagoger taler ikke om hygiejne med andre pædagoger, men giver viden om emnet til studerende og pædagogmedhjælpere Pædagog siger at hun ikke vil ikke være en gammel dame med løftede pegefingre – hvordan undgår man det? Pædagog siger at hun har en vision om at hygiejne er noget man ikke skal huske på Det er først når skaden er sket at man taler om hygiejne med sine kollegaer

Projektets innovationsspørgsmål Hvordan får den pædagogiske praksis bragt viden om hygiejne i spil så Sundhedsplejens konsulentfunktion indenfor daginstitutionsområdet bliver overflødig?

Børnechefen på banen