Præsenteret af cand.theol. Finn B. Andersen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Marmorkirken Symboler II
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Opstandelsesfest.
Hældt ud med badevandet!
Hvilket hus bygger vi til Gud ?
Nøgler til menighedens vækst
Bjergprædikenen (3) Ønsker og evner. Tilskrevet og levet retfærdighed.
Menneskets fald og genoprejsning
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Overvældet af Jesu opstandelse!
”Religion er opium til folket”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
En menighed, der søger enhed
At vente på Guds time.
Hvilken slags kirke ønsker vi at være
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Vokse gennem venskab!.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
Kate-QUIZ-mus.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Du kom til vor runde jord, barn, på bare fødder, midt i engles julekor, med Himlens frakkeskøder. Du var dreng i Nazareth, stod i tømrerlære,
Den kristne påske.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Bibelmeditation III Teol.kursus, MF Luk 24, Den opstandne Jesus og disciplene. Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud
Historien om Jesus’ fødsel
1. Kor. 1:17-2:5 For Kristus sendte mig ikke for at døbe, men for at forkynde evangeliet, dog ikke med talekunstens visdom, for at Kristi kors ikke skal.
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Opstandelse, bortrykkelse og dom. Teksten 1 Thess 4,13-18 (1084) så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod Gud vil føre de hensovede sammen med ham.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
JEHOVA RAFA – HERREN SOM HELBREDER DIG!. ”Jeg er Herren, der læger dig!” Jehova Rafa - ES
163 – Gak under Jesu kors at stå 1, S1 Gak under Jesu kors at stå, hans sidste ord at agte på; fra korsets træ hans nådes røst skal lyde dig til liv og.
Ølgod kirke 10. april 2011.
Gud er lys, og der er intet mørke i ham 1. Joh. 1.5
2. Tim. 3:16-17 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så.
Julens symboler Matthæus 2
Det inviterende fællesskab
Matt. 28:8-10 Og de skyndte sig bort fra graven med frygt og stor glæde og løb hen for at fortælle hans disciple det. Og se, Jesus kom dem i møde og hilste.
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
Guds arvinger og Kristi medarvinger
Ap. G. 2:1-4 Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor.
Fra Himlen kom en engel klar 1, S1
Præsentationens transcript:

Præsenteret af cand.theol. Finn B. Andersen Fordømmelse og Forløsning 1529 Martin Luthers teologi skildret af Lucas Cranach Præsenteret af cand.theol. Finn B. Andersen Klik med musen for at gå til næste billede

Fordømmelse og Forløsning 1529

Oplysninger om billedet Lucas Cranach, Verdammnis und Erlösung, Olie på lærred, 119 x 90 cm Lucas Cranach malede dette billede i 1529 Originalmaleriet befinder sig på Schloss Friedenstein i Gotha (25 km vest for Erfurt).

Bildedebeskrivelse Forbemærkning Billedet viser en typologisk sammenligning af begivenheder i GT og NT under temaet fordømmelse og forløsning (Verdammnis und Erlösung). Det Gamle Testamente skildres i venstre side og Det Nye Testamente i højre. Hver billedehalvdel er sammensat af flere enkeltscener, der gennemgås i det følgende.

Modsætningerne mellem den gamle og den nye pagt Ved kors og opstandelse følger det evige liv for den, der tror Ved loven er følgerne for mennesket synd og død

Loven og Evangeliet Johannes peger på forsoningen på korset, som overvinder døden og Djævelen. Hvor loven gælder, hersker synden og døden

Syndefaldet Syndefaldet (1 Mos 3) Adam og Eva står nøgne ved kundskabens træ, som slangen snor sig om Ved Adam kom synden ind i verden

Synderens nød Den åndelige betydning af loven: Mennesket kan ikke opfylde loven Døden og Djævelen jager det nøgne menneske og piner det med et spyd Mennesket strækker klagende armene mod Himlen

De Ti Bud er grundlaget for den gamle pagt Moses og profeterne peger hen på De Ti Bud Loven anklager mennesket på grund af synden Grundlaget for deres anklage er loven

Dommedag Kristus viser sig på himlen som den ophøjede majestæt Den frelste skare møder ham i skyerne Engle udbasunerer dommedag

Slangen hænger på en pæl midt i jødernes teltlejr Kobberslangen Slangen hænger på en pæl midt i jødernes teltlejr Den, der ser på den opløftede slange, bliver imun over for slangebid 4 Mos 21, 4-9 som forbillede på korset Kobberslangen 4 Mos 21, 4-8 v4 Så brød de op fra bjerget Hor i retning mod Sivhavet for at gå uden om Edom. Undervejs mistede folket tålmodigheden v5 og talte mod Gud og mod Moses: »Hvorfor har I ført os op fra Egypten for at dø i ørkenen? Her er jo hverken brød eller vand, og vi er lede ved den elendige føde.« v6 Men Herren sendte slanger, som bed folket, og mange israelitter døde. v7 Da kom folket til Moses og sagde: »Vi har syndet, for vi har talt mod Herren og mod dig. Bed til Herren om, at han skal fjerne slangerne fra os!« Moses bad for folket, v8 og Herren sagde til Moses: »Lav en slange og sæt den på en stang! Enhver, der er blevet bidt, og som ser på den, skal beholde livet.« v9 Så lavede Moses en kobberslange og satte den på en stang; hvis nogen så blev bidt af en slange og rettede sit blik mod kobberslangen, beholdt han livet.

„I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord. Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.«“ (Luk 2, 8-12) Hyrderne på marken

Det angrende menneske vises hen til Kristi kors Synderen, der er plaget af Djævelen og døden, bliver her vist hen til korset af Johannes Døberen Ved korsets fod ses Guds lam, efter de kendte ord: „Se Guds lam, som bærer verdens synd“ (Joh 1, 29) Joh 1,29: Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.

Helligånden formidler korsets frelse Ud fra Kristi side strømmer en frelsende blodstråle Duen, som symbol på Helligånden, leder blodstrålen hen til den bedende Joh 1,29: Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.

Døden og Djævelen er besejret Døden og Djævelen ligger besejret ved korsets fod Lammet har sejret og bærer den røde og hvide sejrs-påskefane Joh 1,29: Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.

Opstandelsen Over kors og grav er Kristi opstandelse skildret Kors og opstandelse hører sammen Kristus har sejrsfanen i hånden

Billede-teksten Regnbuen og dommen Rom 1, 18: Guds vrede åbenbares fra himlen over al ugudelighed og uretfærdighed hos mennesker, der undertrykker sandheden med uretfærdighed. Rom 3, 23: Alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud Djævelen og døden 1 Kor 15, 56: Dødens brod er synden, og syndens kraft er loven. Rom 4, 15: Loven fremkalder vrede Moses og profeterne Rom 3, 20: Det, der kommer ved loven, er jo syndserkendelse. Matt 11, 13: Alle profeterne og loven har indtil Johannes været forudsigelser. Mennesket Rom 1, 17: Den retfærdige skal leve af tro. Rom 3, 28: Vi mener, at et menneske gøres retfærdigt ved tro, uden lovgerninger. Johannes Døberen Joh 1, 29: Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd. 1 Pet 1, 2: Ved Åndens helligelse udvalgt til at vise lydighed og blive bestænket med Jesu Kristi blod. Døden og lammet 1 Kor 15, 54-57: Døden er opslugt og besejret. Død, hvor er din sejr? Død, hvor er din brod? Gud ske tak, som giver os sejren ved vor Herre Jesus Kristus!

Lucas Cranach den Ældre Lucas Cranach (1472-1553). En af Tysklands mest betydelige renæssancemalere Han blev ansat som hofmaler hos Luthers kurfyrste i Wittenberg i 1505 Borgmester i Wittenberg flere gange Nært venskab med Luther og hans familie Cranach kan ses som grundlægger af den evangelisk-lutherske kunst (mere info om Cranach) (billeder af Cranach) Selvportræt, 1550, Galleri degli Uffizi i Firence, Italien (link til museet)

Et andet billede med samme tema kan ses i Luther-museet i Wittenberg Lucas Cranach, Lov og Evangelium (Gesetz und Evangelium), ca. 1551 Til venstre: „Guds vrede åbenbares fra himlen over al ugudelighed og uretfærdighed hos mennesker, der undertrykker sandheden med uretfærdighed.“ (Rom 1,18) Til højre: ”Herren vil selv give jer et tegn: Se, den unge kvinde skal blive med barn og føde en søn, og hun skal give ham navnet Immanuel.” (Es 7,14)