Opsættende virkning og effektiv håndhævelse af udbudsreglerne i Danmark Advokat Jesper Fabricius Dansk Forening for Udbudsret, 15. maj 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Om eksamen 2011.
København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Klagenævnets nyeste praksis Tina Braad, Partner Holst, Advokater Dansk Forening for Udbudsret 17. november 2010.
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Landsorganisationen i Danmark Rapport fra Udvalget om modvirkning af social dumping Dansk Forening for Arbejdsret den 22. november 2012 v/Stephan Agger.
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Styrker og svagheder ved håndhævelsesloven.
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Nyheder i udbudsretten med hovedvægten på sager om byggerier H.P. Rosenmeier.
Udbud og udfordringerne for branchen – Oplæg 13. juni 2013 Dansk Rehab Gruppe.
UDBUD.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Accessoriske kontrakter
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Udbud og konkurrence 31. JANUAR Monopoler/dominerende stilling og udbud › Hvad er monopol/dominerende stilling ? ›Konkurrenceretligt ? Tilstrækkelig.
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Ændringsadgang inden for udbudsretten.
Udbudsret 2011 – Kapitel 9, Håndhævelse (1) Anders Birkelund Nielsen
Poul Søgaard, højesteretsdommer, formand for Arbejdsretten
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Dansk Forening For Udbudsret, 20
Sundhed og vandkvalitet Henrik L Hansen, Sundhedsstyrelsen Fremtidens drikkevand.
Forventede ændringer i ordninger efter nyt Landdistriktprogram Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
STYRKER OG SVAGHEDER VED HÅNDHÆVELSES- LOVEN – SET FRA INDKLAGEDES SIDE DANSK FORENING FOR UDBUDSRET Tina Braad 9. april 2013.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Advokat J. Bertel Rasmussen (H)
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Hospitalsenheden VEST
Grunde til at jeg elsker dig
Muligheder og rettigheder
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktion til konferencen “Håndhævelse af EU’s udbudsregler” Steen Treumer Professor, Det Juridiske Fakultet,
Advokat Lida Hulgaard Tlf. nr Statistisk undersøgelse af dommernes vota i skattesager
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Seneste praksis fra EU-domstolen med særlig vægt på håndhævelsen af EU’s udbudsregler Steen Treumer Professor,
DFFU, 9. juni 2010 Praktiske tiltag i relation til den nye lov om håndhævelse af udbudsreglerne v/chefudbudsjurist Karin Martinsen.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Styrker og svagheder ved håndhævelses-loven – set fra indklagedes side Dansk Forening For Udbudsret Tina Braad 9. april 2013.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Under udbudsgrænserne
Advokat Rasmus Holm Hansen
Præsentationens transcript:

Opsættende virkning og effektiv håndhævelse af udbudsreglerne i Danmark Advokat Jesper Fabricius Dansk Forening for Udbudsret, 15. maj 2012

2 Opsættende virkning og effektiv håndhævelse |Opsættende virkning i dansk praksis |Udfordringer med det nuværende klagesystem |Nogle bud på en reform

Opsættende virkning i dansk praksis 3

4 Opsættende virkning |Håndhævelseslovens § 12, stk. 1: ”Hvor særlige grunde taler derfor kan [Klagenævnet] efter påstand tillægge en klage opsættende virkning” |Automatisk, midlertidig opsættende virkning af klage i standstill-perioden, jf. § 12, stk. 2 - også i disse tilfælde kræver ”endelig” beslutning om opsættende virkning ”særlige grunde” |Betingelser udviklet i Klagenævnets praksis (16/10-07, Kuwait Petroleum) 1)Klagen skal have noget på sig (”fumus boni juris”) 2)Der skal foreligge uopsættelighed 3)Der skal foretages en interesseafvejning |Betingelserne, som alle skal være opfyldt, er inspireret af EU-Domstolens praksis i sager om opsættende virkning af søgsmål mod EU’s institutioner vedrørende deres afgørelser

5 Betingelser for opsættende virkning |1) Fumus boni juris |Der skal være en formodning for, at udbudsreglerne er overtrådt (i kendelse af 28/3-12, Merrild, tales om, at klagen ikke er ”udsigtsløs”…) |Der skal efter overtrædelsens karakter og grovhed være et grundlag for at antage, at overtrædelsen vil kunne føre til annullation af den anfægtede beslutning om prækvalifikation/tildeling |2) Uopsættelighed (”Risiko for alvorligt og uopretteligt tab for klageren”) |Betingelsen ej opfyldt |Hvis klageren har mulighed for at få erstattet sit tab (også selvom det kun er negativ kontraktinteresse, jf. 5/3-12, Bombardier) |Ydelsen har været udbudt, men klageren har ikke afgivet tilbud (29/9-09, Lekolar), med mindre klagerens manglende tilbud skyldes overtrædelsen, og der indgives klage hurtigt (28/9-11, Atea) |Klagerens tilbud ukonditionsmæssigt (13/4-10, KMD)

6 Betingelser for opsættende virkning (fortsat) |2) Uopsættelighed (fortsat) |Selvom klageren har teoretisk mulighed for at få erstatning, kan tabet være uopretteligt |…hvis klageren kan godtgøre, at klagerens virksomheds eksistens er truet af manglende prækvalifikation/tildeling |…hvis klageren kan godtgøre at en ulovlig tildeling af kontrakten vil kunne forrykke klagerens markedsposition på en uoprettelig måde (7/6-10, Play tech, og 29/9-10 BKI Foods) |Praksis stærkt svingende og uigennemskuelig, men Klagenævnets empati med klageren er som hovedregel beskeden (se fx 5/3-12, Bombardier) |3) Interesseafvejning |Konkret vurdering men hvis 1) og 2) er opfyldt, skal der antagelig meget stærke interesser for den ordregivende myndighed til for, at betingelsen ikke er opfyldt |Interesseafvejning under Forsyningsvirksomhedsdirektivet muligvis mere til ordregivers fordel (se 1/5-12, Rail & Road Protec)

7 Hvordan fungerer opsættende virkning i praksis? |Realiteten er, at det er nærmest umuligt at få opsættende virkning: |I 2010 blev der givet opsættende virkning i 2 tilfælde (74 klager) |I 2011 blev der givet opsættende virkning i 2 (3?) tilfælde (97 klager) |Navnlig betingelsen om uopsættelighed hindrer opsættende virkning i mange tilfælde |I 2012 er der dog allerede givet opsættende virkning i mindst 2 tilfælde, så man kan ikke helt udelukke, at der er en lille opblødning på vej |Tendensen synes at være at kravene til betingelse 2 og betingelse 3 slækkes, hvis der er tale om en meget grov og åbenbar overtrædelse (se fx 20/1-12, Ansaldo) - og måske navnlig hvor der er tvivl om, hvorvidt en kontrakt overhovedet har været konkurrenceudsat

Udfordringer i klagesystemet 8

9 Kendelser ved Klagenævnet (excl. erstatn. mv.) KendelserKlager medhold Ordregiver frifundet (82 i alt)51,4% (38) 48,6% (36) (109 i alt)46,4% (45)53,6% (52) Klager medhold: Klager har fået medhold i en eller flere påstande Ordregiver frifundet: Klager har ikke fået medhold i nogen af sine påstande

10 Kendelser - nogle konklusioner |Markant flere klager (over 25% flere i 2011). Undersøgelse fra Udbudsrådet (april 2012) og DI viser, at der også klages over en forholdsmæssigt større andel af udbud |Hvorfor bliver ordregiver oftere frifundet? |Flere grundløse klager? |Ordregiverne blevet dygtigere til at overholde reglerne? |Klagenævnet indledt en mere pragmatisk linje? |Måske en lille tendens til at klage mere på et spinkelt grundlag (”Når krybben er tom…”), men tydeligt at Klagenævnet er blevet mere pragmatisk og mindre formalistisk |Bemærkelsesværdigt at stort set alle sager fra 2011 vedrører perioden før indførelsen af den nye Implementeringsbekendtgørelse – uafhængigt af regelændringen har Klagenævnet indledt en ny og mindre ”aktivistisk” linje

11 Erstatning ved Klagenævnet KendelserKlager medhold Ordregiver frifundet % (9) 0% (0) ,7% (1)83,3% (5) Klager medhold: Klager får tilkendt erstatning, enten positiv opfyldelsesinteresse eller negativ kontraktinteresse Ordregiver frifundet: Ordregiver skal intet betale i erstatning

12 Erstatning - nogle konklusioner |Færre erstatningskrav (1/3 færre i 2011 end 2010, men beskedent talgrundlag) |Det er meget svært at få en erstatning af nogen betydning - positiv opfyldelses- interesse gives uhyre sjældent. Mange klagere rejser ikke erstatningskrav. |Se fx Tabulex-sagen |I 2011 blev det endnu sværere, jf. 25/ , Brdr. A. & B. Andersen Entreprenører |Tilbudsgiverens dilemma, når der kan konstateres fejl i udbudsbekendtgørelse eller udbudsbetingelser

13 Andre håndhævelsesspørgsmål |Opsættende virkning meget vanskeligt at opnå |Klager der får medhold, tilkendes kun beskedne sagsomkostninger i forhold til reel omkostning |Aktindsigt begrænset - og forsinkende |Meget vidtgående skøn for den ordregivende myndighed |Fejl i begrundelse m.v. anses ikke for væsentlige

14 Ordregivernes synspunkt |Klagesystemet er ude af kontrol |Klagenævnet er alt for formalistisk i sin fortolkning af reglerne |Der bruges stadigt flere ressourcer på klagesager |Tilbudsgiverne klager over alt muligt og ofte på et helt urimeligt grundlag |Det er urimeligt, at ordregiverne skal bruge mange ressourcer på grundløse udbudsklager uden at kunne få tilkendt sagsomkostninger |83% af ordregiverne mener, at det er blevet meget mere eller mere besværligt at udbyde opgaver som følge af klagesagerne (KL, Momentum, februar 2012) |85% af ordregiverne er meget enig eller enig i, at kommunen/regionen bruger stadigt flere ressourcer på udbud for at undgå klagesager (KL, Momentum, februar 2012) |70% af ordregiverne er enig eller meget enig i, at bekymringer for klagesager gør, at man tilrettelægger sine udbud på mere traditionelle måder, selvom det kan betyde, at man ikke opnår den fulde gevinst (KL, Momentum, februar 2012)

15 Tilbudsgivernes synspunkt |Klagenævnet giver de ordregivende myndigheder medhold i alt for mange tilfælde |Den ordregivende myndigheds skøn er blevet et ”klagely” |Som klager har man meget begrænsede retsmidler i forbindelse med en klagesag |Reelt umuligt at få opsættende virkning |Begrænsninger i adgangen til at få aktindsigt |Selv hvor klageren får medhold, har det ingen reelle konsekvenser for den ordregivende myndighed |Nærmest umuligt at få reel erstatning - og tilkendes nu kun beskedne sagsomkostninger |En kontrakt bliver ikke ugyldig selv om den er indgået under overtrædelse af udbudsreglerne

Nogle bud på en reform 16

17 Elementer i en reform af håndhævelsen 1)Det bør gøres lettere at få opsættende virkning – til gengæld skal den endelige afgørelse komme hurtigere |Hovedreglen bør være, at der gives opsættende virkning, hvis der er ”fumus”, med mindre en interesseafvejning fører til noget andet 2)Kravene til den ordregivende myndigheds dokumentation og begrundelse for evalueringen skal skærpes |Annullation af tildelingsbeslutningen hvis dokumentation og begrundelse – på beslutningstidspunktet – ikke var i orden |Naturlig modvægt til den ordregivende myndigheds skøn 3)Pligt for den ordregivende myndighed til at bringe en kontrakt til ophør, hvis den er tildelt til den forkerte 4)Den ordregivende myndighed skal have mulighed for at nedlægge selvstændige påstande og skal kunne tilkendes sagsomkostninger