Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Den Danske Kvalitetsmodel
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Ligestillingsvurdering af ressourcefordeling - gennemgang af metoder
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Tværfaglig Skolepraktik i virksomhedslignende miljøer
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Palliativ DMCG Formål og opgaver. DMCG. Organisering af et fagligt område.
Styringskrav for jobcentre
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Indberetninger på stofmisbrugsområdet
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Vær realistisk – forlang det umulige
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Medalje til Høje-Taastrup
Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.
God dokumentation og evaluering – hvordan?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Den danske model Den bibliometriske forskningsindikator Vetenskapsrådets workshop den 19. december 2007 Lotte Faurbæk Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Nye ældre – nye muligheder
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Sårpleje i Aalborg kommune
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Mål- og resultatstyring
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Kulturarven er en aktiv ressource i samfundet. Politisk samfunds- mæssigt perspektiv Interessent- perspektiv Proces- perspektiv Medarbejder- perspektiv.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Strukturreformen i Danmark
Dokumentation, evaluering og evidens
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Vidensbaseret praksis i botilbud
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Skitse til en sammenhængende evalueringsstrategi for det sociale område - Særligt mhp ældreområdet Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet Temaeftermiddag i Aalborg 8. februar 2006

Disposition Evalueringssystem – hvorfor? Viden til hele styringskæden Den elektroniske journal Randomiserede kontrolgruppeforsøg Hvad skal vi gøre anderledes?

Evalueringssystem – hvorfor? Kvalificere beslutningen om at fortsætte som hidtil eller at gøre noget andet, f.eks. via Effektmåling af den enkelte metode Systematisk benchmarking af kommuner og leverandører Kollektiv udnyttelse af erfaringerne

Kommuneaftalen Et hovedprincip for den fremtidige dialog er, at den offentlige sektor har en forpligtelse til løbende at sikre den bedst mulige ressourceudnyttelse og dokumentere opgaveløsningens effekt, kvalitet og ressourceforbrug (s. 11) Hovedprincipperne (bl.a. ovennævnte) skal udmøntes ved følgende: Styringen skal … i højere grad tag afsæt i mål og rammer og dokumentation for målopfyldelse frem for detailstyring Der etableres et samarbejde mellem regeringen og KL om bedre ressourceudnyttelse, dokumentation af opgaveløsningen og effektmål i kommunerne (s. 12) Et af principperne for styringen af kommunernes opgavevaretagelse er, at den statslige styring tilrettelægges om mål- og rammestyring, baseret på dokumentation af effekt, output og brugertilfredshed frem for detailstyring (s. 13).

Styringskæden Minister og folketing Kommunalbestyrelsen Forvaltningen Lovgivningsmæssig ramme, generel formål og (minimums)krav til indsats Kommunalbestyrelsen Udfyldning af lovgivningsramme: specifikation af ressourcer, krav til indsatsens omfang (visitationskriterier) og kvalitet, samt det forventede resultat Forvaltningen Visitation samt aftaler med leverandører Leverandøren Udføre de aftalte foranstaltninger/leverencer

Vidensproduktion i en løbende evaluering af det sociale område Svar på relevante spørgsmål Minister/Folketing Kommunalbestyrelse Evaluerings- system Forvaltningen Leverandøren Oplysninger om den enkelte sag

Elektronisk journal Eks: Ældreområdet Den ældres tilstand Kontekstuelle faktorer Iværksatte foranstaltninger/indsatser Ressourceforbrug Kunne formodentlig bygge på Fælles Sprog

Vidensproduktion i en løbende evaluering - eksempel: ældreområdet Ankesystemet Ankesager Praksis- undersøgelser (?) Visitator/bestiller den ældres tilstand Kontekstuelle faktorer Iværksatte foranstaltninger (inkl. Forventet varighed og mål) Ressourceforbrug Overvågning af implementering Central database/statistik Indsamle information fra den elektroniske journal til et register Udarbejde statistik Forskning Problemprofiler Ydelsesmønstre Effekt- og effektivitetsstudier Indikatorer for best practise (visitation, indsatser, leverandører) Benchmarking af kommuner og af leverandører Incidensstudier Internationale sammenligninger Overvågning af effekter og effektivitet Succesindikatorer baseret på best practise

Hvordan skaber et sådant system nytteværdi?

Flere randomiserede kontrolgruppeforsøg – hvorfor er der så få på det sociale område? Etik: Hvor etisk forsvarligt er det at undlade en formodet effektfuld indsats over for en kontrolgruppe – bare for at få videnskabelig dokumentation for effekten? Men omvendt: Hvor etisk forsvarligt er det at gennemtvinge eller tilbyde en indsats, man ikke ved virker? Randomiserede forsøg – en mulig strategi I stedet for at sammenligne en given indsats med at gøre ingenting, kan man sammenligne med en anden veldefineret indsats: Det vigtige er, at valget mellem den ene og den anden behandlingsform i forsøgsperioden sker tilfældigt. Organisering: På det sociale område er forskning (effektmåling) adskilt fra praktikken

Hvad skal gøres anderledes? Klart formulerede formål med alle foranstaltninger, der skal evalueres Ensartet registrering af sagen på individniveau (CPR-nr) på tværs af sager, leverandører og kommuner – i elektronisk journal Datafangst til nationale databaser Ingen ny foranstaltning uden kontrolgruppeforsøg, der viser, at foranstaltningen er lige så god eller bedre end hidtidige foranstaltninger Systematisk og målrettet distribution af analyseresultater til styringskædens forskellige aktører