Unge uden uddannelse Problemet Social baggrund Skolen Ungdomsuddannelserne
Andelen af en ungdomsårgang, som ikke får en ungdomsuddannelse beregninger Kilde: UNI C Statistik & Analyse. Anm.:Følgende uddannelser indgår ikke i beregningerne: Fri ungdoms- uddannelse, produktionsskoler, egu og voksen- og efteruddannelse. Tallene er korrigeret for manglende indberetninger.
Kulturel kapital Den kulturelle kommunikation er betydelig De unge deltager i kulturelle aktiviteter Der er i familien kulturelle besiddelser Der er uddannelsesressourcer i hjemmet Den sociale kommunikation er betydelig
Kulturel kommunikation i hjemmet
Kulturelle aktiviteter
Social kommunikation i hjemmet
Skolefaktorer Læreren viser interesse for eleverne og støtter dem efter behov. Forholdet mellem elever og lærere er godt (eleverne kommer godt ud af det med lærerne, lærerne er interesseret i elevernes trivsel). Disciplinen i klassen er god (læreren bør ikke vente i lang tid, før eleverne falder til ro, eleverne arbejder godt og hører efter, hvad læreren siger). Eleven trives og har lyst til at komme i skole.
Dansklæreren viste interesse/støttede
Hvor godt forholdet mellem elever og lærere er
Fordeling efter uddannelsesstatus i 19-års- alderen, afhængig af læsescore i 9. klasse
Overblik over relevante uddannelser efter grundskolen blandt forskellige grupper af unge. Retrospektive svar i 20-års-alderen. Procent Spm: » Hvor godt overblik havde du over de uddannelser, som kunne komme på tale? « RingeMindre godt Middel godt Meget godt Særde- les godt Ved ikke / uoplyst I altPct.- grundl. Alle i undersøgelsen Startede på en ungdomsuddannelse lige efter klasse Fik et arbejde lige efter klasse Hold fri/sabbat/ledig lige efter klasse Er aldrig startet på en ungdomsuddannelse Kilde: Forløbsundersøgelsen af unge født i (PISA-Longitudinal).
Hvad skal der til i erhvervsuddannelserne? Overskuelighed i ungdomsuddannelserne gennem brede indgangsveje Bedre muligheder for meritoverførsel Tagselvbord en risiko for de svage unge Integrere teori og praksis i erhvervsuddannelser, så de mindre bogligt stærke også finder dem attraktive. Indfør evt. niveaudeling Differentiering frem for marginalisering
For de bogligt svage At gøre den praktiske læring til indgangen til uddannelsesforløbet At knytte teorien til og begrunde den i det praktiske arbejde At indføre støtteforanstaltninger i de teoretiske fag
For de »opgivende« og de »vedholdende« At uddannelsesinstitutionen tilbyder de unge en positiv ramme om deres sociale liv bl.a. ved at prioritere sociale arrangementer og tryghedsskabende arbejdsgrupper At der i undervisningen er indarbejdet selvtillidsskabende aktiviteter At der er mulighed for vejledning og psykologbistand – også ved akut opståede kriser
For de »flakkende« At der er mulighed for kreative udfoldelser eller anden ikke-boglig aktivitet i uddannelsesperioden At der er individuelt tilrettelagte forløb, der i højere grad skræddersys efter den unges lyster og behov